Xiaomi jde po krku Samsungu, s Applem může vytřít podlahu (komentář)
Vzpomínáte ještě na doby, kdy bylo Xiaomi malou čínskou značkou s ultralevnými telefony, které ale ve skutečnosti nemohou konkurovat „těm nejlepším“? To bylo mimo jiné v době, kdy měl Huawei slušně najeto k tomu stát se nejprodávanějším výrobcem na trhu. Vidíte, jak rychle se může všechno obrátit. I Xiaomi už je jinde – na globálním trhu s telefony je třetí a jde po krku Samsungu i Applu.

Čtěte také: Huawei a Xiaomi: cesta na výsluní, nebo do pekel? (glosa)
Mladý premiant
V dubnu 2010 byla v hlavním městě Čínské lidové republiky založena společnost Xiaomi. Už jen to vám dává tušit, že na rozdíl od zbylých šampionů je Xiaomi až drze mladou společností. Vždyť firma Huawei vznikla v roce 1987, Apple 1976 a Samsung dokonce 1938. Ageismus ale rozhodně není na místě, protože co Xiaomi dokázalo za jednu dekádu, z toho padá čelist.
Za oněch deset let se Xiaomi dvakrát vyšplhalo na třetí příčku světových prodejů – nejaktuálněji okupuje třetí místo nyní. Xiaomi sebralo bronzový post Huawei, který se kvůli problémům s licencemi operačního systému Android nechal předběhnout nejdříve Applem a později i Xiaomi.
Xiaomi má zřejmě trávník před sídlem v Pekingu posetý čtyřlístky. Jak jinak si totiž vysvětlit, že čínskou firmu Huawei prezident USA Trump rozkládá a omezuje jak mu to jen čas dovoluje, ale stejně čínské Xiaomi nechává na pokoji. A nejen to, na rozdíl od Huawei Xiaomi může v USA prodávat své produkty. Nejde sice o smartphony, nýbrž o produkty chytré domácnosti, ale co už. Každý dolar dobrý.
Konkurenční souboj titánů
Díky tomu, že Xiaomi nemá za zády velkého blonďáka s americkou vlajkou na klopě, může poměrně v klidu kosit konkurenci. A to Xiaomi umí, svým zaměřením i na mimočínské trhy je unikátem a poslední průzkumy trhu ukázaly, že 46 % prodaných telefonů bylo mimo Čínu. Znamenaje třeba Indie, ale také velká část Evropy. Něčím takovým se Huawei chvástat nemůže – ten je rád, že se jeho telefony prodávají aspoň v Číně.
Druhé pololetí hodně ukáže, co v Xiaomi ještě třímá. Pokud totiž má firma ještě nějaký ten elán v žilách, její cíl je jasný. Předběhnout Apple i Samsung a stanout jako nejprodávanější výrobce na trhu. A jakkoliv to zní jako zbožné přání, dlouhodobější sázka na Xiaomi by se mohla vyplatit.

Trump nenechá Apple utopit
Nejdříve stojí v cestě Apple. Nad ním má Xiaomi lehkou výhodu v šíři portfolia. Apple sice také již upustil od prodávání jednoho telefonu ročně, ale i tak stojí většina portfolia Applu víc jak 20 tisíc korun. Xiaomi má dva vlajkové modely, pak něco ze značek Poco a Redmi, ale zbytek jsou levné telefony řady Redmi či Note.
Tady ale pozor. Z minulosti už tak nějak můžeme odtušit, že jakmile se nějaká čínská značka začne šplhat před Apple, Trumpova administrativa rázně zakročí. Ač to zní odporně, konkurenční boj je vždy nelítostný a jakmile začne Xiaomi vážně ohrožovat Apple, USA možná znovu doplní svůj seznam nedůvěryhodných firem.
Xiaomi proti třem hvězdám
Ale řekněme, že nic z toho, čím jsme hrozili v odstavcích výš, se nestane a Xiaomi v klidu překoná v prodejích i Apple. Pak už bude scházet jen jediný skalp – jihokorejské „tři hvězdy“ Samsung. Ten má ještě o něco komplexnější portfolium než Xiaomi, i přesto ale má z čínského mládence strach.
A je to logické. Smartphone střední třídy, který Korejci prodávají za 8 tisíc korun, Xiaomi nabízí za 5 nebo 6 tisíc korun. Vše se točí kolem poměru ceny a kvality, a ten mělo Xiaomi vždycky lepší než Samsung. Ukázkově to dokresluje naše nedávná recenze Galaxy A41 (recenze), kde Samsung vůbec nedokázal vychytat poptávku a přizpůsobit tomu nabídku.