Generativní umělá inteligence v poslední době dosahuje nebývalých pokroků nejen u psaného textu, ale i u hudby a dokonce i videa. V únoru například představila společnost OpenAI nový model Sora, který z textového popisu vygeneruje realistické video.
Tento vývoj však se znepokojením pozoruje řada umělců, včetně největších hvězd, jako populární zpěvačky Billie Eilish, Nicki Minaj, Katy Perry nebo zpěvák Jon Bon Jovi, kteří se obávají devalvace hudby a lidské kreativity neřízeným zapojením AI do kultury. Více než 200 z nich podepsalo otevřený dopisu neziskové organizace Artists Rights Alliance (ARA), která bojuje za práva interpretů, textařů a obecně hudebníků.
Signatáři dopisu zdůrazňují, že jsou si vědomi potenciálu umělé inteligence pro umělecký pokrok, současně však vyjadřují obavy nad jejím zneužitím „k sabotování kreativity a podkopávání umělců“. Ačkoli dopis nejmenuje žádnou konkrétní společnost, jasně se vymezuje proti neoprávněnému použití uměleckých děl k trénování modelů umělé inteligence. Vyzývá přitom k ochraně před predátorským využíváním umělé inteligence ke krádeži hlasů a podobizen profesionálních umělců.
Hlavní obava se přitom soustředí na potenciál hudby generované umělou inteligencí. Pokud by se široce rozšířila a streamovací služby by mohly začít upřednostňovat snadno dostupnou hudbu vytvořenou AI před díly vytvořenými lidskými umělci, mohlo by to rozředit licenční poplatky a ohrozit živobytí umělců. Server Musically v této souvislost připomíná aktuální spor mezi Universal Music Group a TikTokem, kdy hudební vydavatelství obvinilo platformu pro krátká videa přesně z tohoto chování.
Čtěte také: Google chystá revoluci. Vyhledávání už nebude úplně zdarma
Otevřený dopis ARA se také přímo obrací na vývojáře umělé inteligence, technologické společnosti, platformy a digitální hudební služby a vyzývá je, aby se zavázali, že nebudou vyvíjet ani nasazovat technologie, obsah nebo nástroje pro generování hudby s umělou inteligencí, které podkopávají nebo nahrazují lidské umění skladatelů a umělců.
Jedním ze způsobů, jak toho mohou vývojáři dosáhnout, je nedávno spuštěný program „Fair Trained“. Ten certifikuje společnosti zabývající se umělou inteligencí, které požádaly o souhlas používat hudební data k trénování svých modelů. Dosud bylo takto certifikováno 12 společností.
Generativní umělá inteligence v poslední době dosahuje nebývalých pokroků nejen u psaného textu, ale i u hudby a dokonce i videa. V únoru například představila společnost OpenAI nový model Sora, který z textového popisu vygeneruje realistické video.
Tento vývoj však se znepokojením pozoruje řada umělců, včetně největších hvězd, jako populární zpěvačky Billie Eilish, Nicki Minaj, Katy Perry nebo zpěvák Jon Bon Jovi, kteří se obávají devalvace hudby a lidské kreativity neřízeným zapojením AI do kultury. Více než 200 z nich podepsalo otevřený dopisu neziskové organizace Artists Rights Alliance (ARA), která bojuje za práva interpretů, textařů a obecně hudebníků.
Signatáři dopisu zdůrazňují, že jsou si vědomi potenciálu umělé inteligence pro umělecký pokrok, současně však vyjadřují obavy nad jejím zneužitím „k sabotování kreativity a podkopávání umělců“. Ačkoli dopis nejmenuje žádnou konkrétní společnost, jasně se vymezuje proti neoprávněnému použití uměleckých děl k trénování modelů umělé inteligence. Vyzývá přitom k ochraně před predátorským využíváním umělé inteligence ke krádeži hlasů a podobizen profesionálních umělců.
Hlavní obava se přitom soustředí na potenciál hudby generované umělou inteligencí. Pokud by se široce rozšířila a streamovací služby by mohly začít upřednostňovat snadno dostupnou hudbu vytvořenou AI před díly vytvořenými lidskými umělci, mohlo by to rozředit licenční poplatky a ohrozit živobytí umělců. Server Musically v této souvislost připomíná aktuální spor mezi Universal Music Group a TikTokem, kdy hudební vydavatelství obvinilo platformu pro krátká videa přesně z tohoto chování.
Čtěte také: Google chystá revoluci. Vyhledávání už nebude úplně zdarma
Otevřený dopis ARA se také přímo obrací na vývojáře umělé inteligence, technologické společnosti, platformy a digitální hudební služby a vyzývá je, aby se zavázali, že nebudou vyvíjet ani nasazovat technologie, obsah nebo nástroje pro generování hudby s umělou inteligencí, které podkopávají nebo nahrazují lidské umění skladatelů a umělců.
Jedním ze způsobů, jak toho mohou vývojáři dosáhnout, je nedávno spuštěný program „Fair Trained“. Ten certifikuje společnosti zabývající se umělou inteligencí, které požádaly o souhlas používat hudební data k trénování svých modelů. Dosud bylo takto certifikováno 12 společností.