Mobilní telefon a tedy telefonní číslo už má dnes v Česku téměř každý, a to hned od útlého věku. Právě s rozšířením mobilů došlo bohužel ke vzniku otravného telemarketingu, či obecně otravných telefonátů od firem, které se vám snaží něco vnutit, či alespoň něco si o vás zjistit, aby se to použilo někdy příště.
Dříve to bylo úplně jednoduché. Někdo si našel nebo nechal náhodně vygenerovat telefonní číslo a zavolal vám přímo s nabídkou například hrnců, zájezdu, nebo třeba mobilního tarifu. Po telefonu se vás snažil přesvědčit, abyste si jeho produkt či službu objednali.
Doba ovšem pokročila a tak snadné už to podvodníci – či řekněme obecně otravné firmy, které se vám snaží něco nabídnout nebo něco alespoň o vás jako o spotřebiteli zjistit – v Česku nemají. V polovině loňského roku vešla v platnost poslední část novely zákona o elektronických komunikacích, která měla situaci zachránit.
Podle nejnovějších čísel od ČTÚ měl být telemarketing na ústupu, když od listopadu loňského roku postupně klesal počet stížností. Jenže nikde se nedá přesně ověřit, jestli je to opravdu menší aktivitou podvodníků, nebo naopak změnou jejich strategie, která opět na Čechy zabírá a nakonec nemusí vést k vyšším počtům stížností.
Čtěte také: Konec nechtěným hovorům! Na WhatsApp dorazí další užitečná funkce
Nejen podle našich vlastních zkušeností, které máme v redakci Mobilizujeme.cz, ale i podle diskuzí v různých internetových fórech je jasné, že ochrana dat bohužel stále nefunguje. Telešmejdi se totiž dokázali velmi rychle přizpůsobit novému zákonu a opět ve svém „tažení“ pokračují.
Sami jsme si v poslední době vyzkoušeli, jak takový hovor s telešmejdem probíhá a vyzkoušeli proti nim různé taktiky. Nic nezabralo stoprocentně. Důležité je zmínit, že volající (telemarketing) musí mít předem váš souhlas k tomu, aby vás za tímto účelem mohl kontaktovat. Jaké výmluvy teď šmejdi používají?
Pokud se zeptáte, odkud vzal volající vaše telefonní číslo, dříve jste se dozvěděli, že bylo například automaticky vygenerované. To už je podle zákona od loňského roku zakázané a telešmejdi to proto přestali používat. Místo toho se můžete nyní dozvědět, že telefonní číslo pochází z „veřejné marketingové databáze“.
Když řeknete, že jste k tomu nedali souhlas, my jsme se třeba dozvěděli, že prý stačí, že jsme hned na začátku hovoru souhlasili s tím, že „jsme na příjmu“. To je ale lež! Nic takového nestačí, musí to být opravdu potvrzení, které bude mít firma ještě před zavoláním. Následná výmluva, která má bohužel oporu v zákoně, je, že vám volající nic neprodává, ale provádí „jen“ průzkum trhu.
Tito telešmejdi mají předem daný scénář a dobře ví, co mohou říct a co ne, aby jim nehrozila tučná pokuta v řádu i několika milionů korun. Je problematické skutečně zjistit, odkud daná firma má vaše telefonní číslo, protože si to prostě může vymyslet. A pokud jednou vezmete neznámé číslo, už jste označeni jako aktivní člověk, a vaše údaje mohou být vesele přeprodávány na černém trhu dál.
Jednou z možností, kterou máme osvědčenou na jednom z našich redakčních osobních telefonních čísel, je beze slov okamžitě hovor ukončit a dané telefonní číslo si přidat na seznam blokovaných, tj. na tzv. black list, což mají dnes smartphony s Androidem a také iOS a najdete to jednoduše v nastavení systému.
Další možností, kterou volí jiný člověk z naší redakce, je co nejrychleji říct volajícímu, že nemáte zájem a aby si vaše osobní data z databáze smazali a nepřeprodávali dál, že jste nikdy souhlas k tomu neudělili a nepřejete si to, aby vás telešmejdi kontaktovali. Ale ani toto nefunguje stoprocentně.
Pokud vám dlouhodobě nepomůže ani jedno z řešení, pak vám ještě doporučujeme situaci řešit přes Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který se stížnostmi proti těmto podvodným praktikám zabývá. Ale měli byste mít nějaké důkazy, které předložíte.
Mobilní telefon a tedy telefonní číslo už má dnes v Česku téměř každý, a to hned od útlého věku. Právě s rozšířením mobilů došlo bohužel ke vzniku otravného telemarketingu, či obecně otravných telefonátů od firem, které se vám snaží něco vnutit, či alespoň něco si o vás zjistit, aby se to použilo někdy příště.
Dříve to bylo úplně jednoduché. Někdo si našel nebo nechal náhodně vygenerovat telefonní číslo a zavolal vám přímo s nabídkou například hrnců, zájezdu, nebo třeba mobilního tarifu. Po telefonu se vás snažil přesvědčit, abyste si jeho produkt či službu objednali.
Doba ovšem pokročila a tak snadné už to podvodníci – či řekněme obecně otravné firmy, které se vám snaží něco nabídnout nebo něco alespoň o vás jako o spotřebiteli zjistit – v Česku nemají. V polovině loňského roku vešla v platnost poslední část novely zákona o elektronických komunikacích, která měla situaci zachránit.
Podle nejnovějších čísel od ČTÚ měl být telemarketing na ústupu, když od listopadu loňského roku postupně klesal počet stížností. Jenže nikde se nedá přesně ověřit, jestli je to opravdu menší aktivitou podvodníků, nebo naopak změnou jejich strategie, která opět na Čechy zabírá a nakonec nemusí vést k vyšším počtům stížností.
Čtěte také: Konec nechtěným hovorům! Na WhatsApp dorazí další užitečná funkce
Nejen podle našich vlastních zkušeností, které máme v redakci Mobilizujeme.cz, ale i podle diskuzí v různých internetových fórech je jasné, že ochrana dat bohužel stále nefunguje. Telešmejdi se totiž dokázali velmi rychle přizpůsobit novému zákonu a opět ve svém „tažení“ pokračují.
Sami jsme si v poslední době vyzkoušeli, jak takový hovor s telešmejdem probíhá a vyzkoušeli proti nim různé taktiky. Nic nezabralo stoprocentně. Důležité je zmínit, že volající (telemarketing) musí mít předem váš souhlas k tomu, aby vás za tímto účelem mohl kontaktovat. Jaké výmluvy teď šmejdi používají?
Pokud se zeptáte, odkud vzal volající vaše telefonní číslo, dříve jste se dozvěděli, že bylo například automaticky vygenerované. To už je podle zákona od loňského roku zakázané a telešmejdi to proto přestali používat. Místo toho se můžete nyní dozvědět, že telefonní číslo pochází z „veřejné marketingové databáze“.
Když řeknete, že jste k tomu nedali souhlas, my jsme se třeba dozvěděli, že prý stačí, že jsme hned na začátku hovoru souhlasili s tím, že „jsme na příjmu“. To je ale lež! Nic takového nestačí, musí to být opravdu potvrzení, které bude mít firma ještě před zavoláním. Následná výmluva, která má bohužel oporu v zákoně, je, že vám volající nic neprodává, ale provádí „jen“ průzkum trhu.
Tito telešmejdi mají předem daný scénář a dobře ví, co mohou říct a co ne, aby jim nehrozila tučná pokuta v řádu i několika milionů korun. Je problematické skutečně zjistit, odkud daná firma má vaše telefonní číslo, protože si to prostě může vymyslet. A pokud jednou vezmete neznámé číslo, už jste označeni jako aktivní člověk, a vaše údaje mohou být vesele přeprodávány na černém trhu dál.
Jednou z možností, kterou máme osvědčenou na jednom z našich redakčních osobních telefonních čísel, je beze slov okamžitě hovor ukončit a dané telefonní číslo si přidat na seznam blokovaných, tj. na tzv. black list, což mají dnes smartphony s Androidem a také iOS a najdete to jednoduše v nastavení systému.
Další možností, kterou volí jiný člověk z naší redakce, je co nejrychleji říct volajícímu, že nemáte zájem a aby si vaše osobní data z databáze smazali a nepřeprodávali dál, že jste nikdy souhlas k tomu neudělili a nepřejete si to, aby vás telešmejdi kontaktovali. Ale ani toto nefunguje stoprocentně.
Pokud vám dlouhodobě nepomůže ani jedno z řešení, pak vám ještě doporučujeme situaci řešit přes Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který se stížnostmi proti těmto podvodným praktikám zabývá. Ale měli byste mít nějaké důkazy, které předložíte.