Jelikož se nám v redakci sešel Samsung Galaxy Camera a Nokia 808 PureView, nedalo nám to a porovnali jsme je. A protože v kapsách jsme v danou chvíli měli Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy S II, postavili jsme je proti sobě též.
Dnešní článek nemá za úkol porovnávat rychlost s jakou jsou dané přístroje použitelné, nemá za úkol porovnávat, který se lépe ovládá, či nosí v kapse. Jediné, na co jsme se soustředili, byla kvalita fotografií a následné porovnání přístrojů mezi sebou. A jelikož asi nemá smysl porovnávat například Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy Camera, postavili jsme vedle sebe dvě dvojice, které si mohou konkurovat víceméně nejenom cenou, ale též zaměřením. Proti Samsung Galaxy Camera tedy nastoupila Nokia 808 PureView a proti Huawei Ascend G600 s BSI čipem se postavil Samsung Galaxy S II. Původně měl být článek pouze o porovnání Nokie a Samsungu a oba zmíněné telefony jsme do něj zařadili vlastně pouze proto, že jsme je měli s sebou. Všechny přístroje jsme nechali fotit na plně automatický mód. V diskuzi nám můžete dát vědět, jak se vám tato forma testu líbí a jestli v ní máme pokračovat. Dost ale řečí, jdeme na to..
Ke stažení: uložte si všechny porovnávací fotografie v plném rozlišení, dohromady v tomto souboru.
První testovací fotografie nám ukáže nejenom kvality objektivu, ale též schopnost poprat se s kresbou vzdálených objektů, kresbou ve stínech apod.
Huawei Ascend G600 – Fotografie se topí v fialových odstínech. Kresba vzdálených objektů vlastně žádná není. Ve fleku pod žižkovskou věží snad ani nelze rozeznat budovu, natož detaily na ní. Samotná žižkovská věž se absolutně rozplývá v pozadí, špička věže je utopená v šedém pozadí oblohy. Svažující se nábřeží a zídka za ním, v levé části za stromem, postrádá jakoukoli kresbu kamenů, ze kterých jsou stavěné. Kamera v popředí snímku nemá téměř rozeznatelné varování na krytu, jednotlivé větvičky za kamerou se slévají v šedivo-fialový šum. Kresba na sněhu pod zídkou v popředí je téměř nulová, jedná se o jeden veliký přepal.
Samsung Galaxy SII – Podstatně lepší kresba. Budova pod žižkovskou věží má viditelné okna, tak jako je velmi slabě rozeznatelná špička žižkovské věže v šedém pozadí.Svažující se nábřeží se zídkou již disponují určitou kresbou kamení. Kamera v popředí má varování na krytu rozeznatelné velmi slabě, větvičky za kamerou již nesou jisté náznaky kresby, byť se hodně slévají. Kresba na sněhu pod zídkou je přepálená, byť určitý pokrok vůči G600 je znát
Nokia 808 PureView – Na to, o jaké se bavíme vzdálenosti, je až neuvěřitelné, jak si Nokia 808 poradila s vyobrazením žižkovské věže. Špička věže je velmi dobře oddělená od šedé oblohy. Samotná věž má dobře rozeznatelná okna, tak jako postavy, které po ní lezou. Budova pod věží má viditelnou kresbu na úrovni jednotlivých vstupů a oken. Při vzdálenosti vzduchem téměř 3 km se jedná o špičkový výsledek. Svažující se nábřeží je dobře vykreslené, jednotlivé kameny, ze kterých je společně se zídkou složené, jsou viditelně vykreslené. Tak jako zábradlí nad zídkou. Kamera v popředí má slušně zobrazené logo varování. Větvičky za kamerou jsou od sebe oddělené zcela na výbornou, včetně těch velmi jemných. Sníh v popředí pod zídkou je téměř bez přepalů, stopy v něm jsou dobře zřetelné.
Samsung Galaxy Camera: Špička žižkovské věže v pozadí se ztrácí v šedé obloze, lezoucí postavy po věži rozeznatelné nejsou. Kresba oken na budově pod věží de facto neexistuje, jsou viditelné pouze určité náznaky v podobě kontrastních ploch. Svažující se nábřeží má kresbu kamenů na úrovni Galaxy S II, navíc bohužel Galaxy Camera přidává chromatickou aberaci, kdy jsou kontrastní plochy nábřeží potažené fialovou linkou. Vykreslení varování na kameře je spíše na úrovni fotomobilů, než fotoaparátu, tak jako prokreslení jednotlivých větviček. Na spoustě místech se slévají v šedivý šum. Sníh v popředí před zídkou sice obsahuje nějakou kresbu, spíše se ale jedná o přepal.
Zhodnocení:
Huawei Ascend G600 zcela propadl, nejenom že je jeho fotografie potažená fialovým nádechem, ale ani nedokázal řádně prokreslit objekty na horizontu, či ve středu fotografie, neporadil si ani s kresbou v popředí. Naproti Samsung Galaxy S II příjemně překvapil a byl schopný slušně vykreslit i velmi vzdálené objekty. V popředí již tak suverénní nebyl, přesto se dá fotografie považovat za zdařilou. Nokia 808 PureView zde zcela excelovala nejenom v kresbě objektů na horizontu, ale i v drobnokresbě jednotlivých větviček v popředí. Velmi dobře si též poradila se sněhem na cestě v popředí a dokázala na něm vykreslit jednotlivé stopy téměř bez přepalu. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera, ve všech ohledech této fotografie zcela jasně na Nokii 808 PureView ztrácel. Kresba vzdálených objektů postrádala detaily, projevila se chromatická aberace, daň za široko rozsahový objektiv, tak jako se Galaxy Camera nedařilo vyhnout přepalům. V některých případech navíc podal horší výsledky i vůči Galaxy S II, což pro Galaxy Camera není rozhodně pozitivní vizitka. Uvidíme, jak si přístroje povedou v následujícím testu.
G600 vs SGS II: 0:1
808 PureView vs Galaxy Camera: 1:0
Druhá testovací fotografie nám ukáže, jak si poradí fotoaparát s kresbou blízkého barevného objektu s členitou strukturou.
Huawei Ascend G600: Fotografie na první pohled působí hezky, je kontrastní, bohužel, ani zde se G600 nevyhnul nešvar zabarvit fotografii do fialového odstínu, byť to není tak silně viditelné jako při předchozí fotografii. Automatické vyvážení G600 moc nejde. Po přiblížení na červený kabel vystupující ze zdi se rozpadají jednotlivé hrany, a pixely se rozlévají. Černé části na zdi nejsou černé, ale fialovo šedé. Jednotlivé nerovnosti jsou díky softwarovým úpravám kontrastu velmi dobře viditelné. Sníh pod zdí nese opět fialové linky a silný přepal.
Samsung Galaxy S II: Fotografie není na první pohled tak kontrastní jako u Ascend G600, nicméně je barevně velmi věrná a černá část zdi je opravdu černá a sníh je bílý. Fotografie působí měkčím dojmem, není tak ostrá jako u G600, což se projeví hlavně při přiblížení. Na druhou stranu, kabel vystupující ze zdi nemá rozpadající se hrany. Jednotlivé nerovnosti na zdi jsou zobrazené dostatečně, byť nejsou tak řezavě ostré jako u G600. Fotografie přesto působí vyváženým dojmem.
Nokia 808 PureView: Fotografie působí zastřeným, snovým dojmem. Kresba je velmi měkká, byť detailní. Ani při silném přiblížení nemá kabel vystupující ze zdi tendenci mít rozpadlé hrany, přesto fotografie nepůsobí na první, ani na druhý pohled dokonale. Na druhou stranu, má nejlepší vyvážení bílé barvy, včetně slušné kresby ve sněhu.
Samsung Galaxy Camera: Syté barvy okamžitě upoutají oči, tak jako vyšší kontrast a ostrost obrazu. Kresba ve sněhu je horší jak u Nokia 808 PureView, dochází zde ke slévaní bílé barvy a ztrátě detailů. Kabel vystupující ze zdi nemá rozpadající se hrany, přesto si nemyslím, že by zde byl zcela zásadní posun oproti Galaxy S II. Barevné ladění fotografie je softwarově krapet upravené, líbivější, nicméně ne zcela odpovídající realitě. Fotografie přesto působí povedenějším dojmem ve srovnání s Nokia 808 PureView.
Zhodnocení:
Huawei Ascend G600 má stále evidentně problémy se správným vyvážením bíle barvy, tak jako kresba drobných objektů není zcela ideální. Fotografie nicméně působí velmi ostře a to díky silnému postprocesingu. Přirozeněji nicméně působí fotografie pořízená Samsungem Galaxy S II, která sice není tak kontrastní, více ale odpovídá skutečnosti, nejenom lepším podáním barev, ale též kvalitnější, byť ne tak ostrou drobnokresbou. Naproti tomu, Nokia 808 PureView podala fotografii nejměkčeji, čímž působí subjektivně méně ostře, což je škoda. Má totiž stále výbornou kresbu ve sněhu a pravděpodobně nejlepší vyvážení bílé barvy. Samsung Galaxy Camera si fotografii sice krapet přibarvil, nicméně jí podal ostře, bez větších problémů relativně dobře vyvážil bílou barvu a chytře přidal krapet na kontrastu, čímž fotografii učinil atraktivnější.
G600 vs SGSII: 0:2
808 PureView vs Galaxy Camera: 1:1
Ukázka fotografie objektu z krátké vzdálenosti a kresba detailů.
Huawei Ascend G600:
Silná disciplína G600. S přehledem podal nejostřejší fotografii, focení blízkých objektů mu opravdu jde. Na druhou stranu, opět si neodpustil svoje fialové zabarvení fotografie, čímž barevné podání opět ujíždí do nereálná. Jehličí v popředí je velmi ostré, výborně od sebe oddělené, naopak jehličí v pozadí se již topí v lehkém šumu. V pravé části, kde je jehličí vykreslené nad sněhem, nedokáže G600 udržet kresbu jednotlivých částí až do konce a přepaly kresbu ničí. Zbytky listí na stromech zcela vpravo nelze téměř rozeznat.
Samsung Galaxy S II:
Nepodal tak ostrý výsledek, jako Ascend G600, na druhou stranu, fotografie je opět barevně dobře vyvážená. Přepalům na sněhu se Galaxy S II taktéž nevyhnul a opět v pravé části jednotlivé větvičky splývají se sněhem. Jednotlivé zbytky listí na stromech zcela vpravo je lépe viditelné. Prokreslení vzdálenějších částí stromu je též o něco kvalitnější vůči G600, jednotlivé větve jsou lépe oddělené.
Nokia 808 PureView:
Opět disponuje nejvíce měkkou fotografií, na oko tedy nepůsobí tak ostře jako konkurenti. Na druhou stranu, prokreslení větviček v zadní části stromu je oproti zbytku zcela výborné, bez slévání jednotlivých ploch, s minimálním šumem. Stejně tak, na stromech zcela vpravo jsou jasně viditelné zbytky listů. V pravé části, kde jehličí zasahuje nad zasněženou cestu, jsou velmi dobře viditelné i špičky jehličí, bez slévání se sněhem, navíc jako jediný přístroj v testu Nokia 808 PureView dokázala vykreslit na zasněžené cestě též stopy po chůzi a byť je plocha přepálená, kresba v ní je.
Samsung Galaxy Camera:
Dobře vyvážená bílá barva nechává vyniknout přirozené barvy, byť se nechal fotoaparát zmást sněhem pod stromem, díky čemuž je fotografie více světlejší. Ve sněhu pod stromem nejsou viditelné žádné stopy, jedná se o jeden velký přepal. Prokreslení větví v pozadí stromu není tak kvalitní jako u Nokie, nicméně výsledek je o kousek lepší vůči Galaxy S II. Zcela vpravo na stromech je listí rozeznatelné relativně těžko. Jednotlivé konce jehličí nad cestou splývá se sněhem, fotoaparát se s touto kontrastní plochou nedokázal zcela kvalitně poprat. Kresba popředí je na druhou stranu dostatečně ostrá. Fotografie přesto působí méně kvalitně díky velkým přepalům.
Zhodnocení:
Ascend G600 vytvořil velmi ostrou fotografii, co se popředí týká. Na druhou stranu, opět jí utopil ve fialovém oparu, s velkými přepaly, nedostatečnou kresbou v pozadí a šumem v tmavších částech. Samsung Galaxy S II sice dobře vyvážil bílou barvu, šumu v pozadí taktéž ale zabránit nedokázal, byť kresbu měl lepší jak G600. Přepaly též zlikvidovaly konce větviček nad cestou, byť v o něco menší míře. Nokia 808 PureView opět v ostrosti fotografie na konkurenty nemá, na druhou stranu, zcela excelovala ve vyvážení bílé barvy, kresbě detailů ve sněhu, schopnosti vykreslit jednotlivé jehličí až do špičky i na velmi světlém pozadí, tak jako výbornou kresbou v pozadí, s minimem šumu. Samsung Galaxy Camera sice popředí vykreslil více ostře vůči Nokii 808 PureView, fotografii ale utopil v přepalech, bez schopnosti vykreslit stopy ve sněhu na chodníku. Taktéž se mu slévaly jednotlivé špičky jehličí nad sněhem, hůře vykreslil též tmavší části, s větší mírou šumu.
G600 vs SGS II: 0:3
808 PureView vs Galaxy Camera: 2:1
Jelikož Huawei Ascend G600 neuměl nastavit jednotlivé hodnoty ISO, nemohl jsem ho zde otestovat. Tím pádem jsem z testu ISO vyřadil i Samsung Galaxy S II, který sice toto uměl, na druhou stranu, ztratil přímého soupeře. Pojďme se tedy podívat, jak se s touto disciplínou popere Samsung Galaxy Camera a Nokia 808 PureView.
ISO100
Nokia 808 PureView fotografii pojala velmi nevýrazně, barvy jsou méně syté než ve skutečnosti, na druhou stranu, všimněte si kresby jednotlivých chloupků v oku kuřecí plyšové modelky. Každý je krásně oddělený, tak jako kresba jednotlivých chloupků pravého křídla, vůči světlému pozadí. Jsou zde patrné jednotlivé chloupky, bez slévání. Škoda méně výrazných barev. Motouz, který vede ze zvonku, má jasně viditelné vlákna, která z něho trčí na všechny strany. Na hrudníku modelky znak notiček má jasně viditelný vzorek pláství, a to jak na tmavší modré barvě, tak na samotných notách. Samsung Galaxy Camera má v oku naší modelky kresbu chloupků o něco horší, méně výraznou. Jednotlivé chloupky v pravém křídle na světlém pozadí se slévají, tak jako nejsou viditelná všechna vlákna motouzu ze zvonku. Notičky na hrudníku jsou orámované modrou barvou se vzorkem pláství. Tento vzorek se bohužel už částečně ztrácí na samotných notách.
ISO400
Jelikož nám nedovolil Samsung Galaxy Camera nastavit ISO 200, jdeme rovnou na ISO 400. Nokia 808 PureView i při ISO 400 stále dokáže oddělit jednotlivé chloupky přes tmavé oči naší modelky. Pravé křídlo na světlém pozadí již nedosahuje tak kvalitní kresby jako při ISO 200, nicméně, motouz má stále viditelné jednotlivé vlákna, které směřují do prostoru. Tak jako je stále viditelný vzorek na modrém pozadí okolo notiček, ale i na notičkách samotných. Samsung Galaxy Camera naproti tomu fotografii již silně patlá, přes oko modelky jsou viditelné už pouze silnější chloupky a i ty mají rozpadlou kresbu. Pravé křídlo již neobsahuje žádnou kresbu, jedná se o žlutý flek na světlém pozadí, navíc s patrným šumem. Motouz již nemá viditelné žádné vlákno směřující do prostoru a vzorek na modrém pozadí okolo notiček je viditelný pouze v případě, že víte, jaký tam má být.
ISO800
Nokia 808 PureView, jako kdyby nevěděla, že jsme zvedli ISO na 800. Kresba chloupků na tmavém pozadí oka naší modelky je stále patrná na úrovni jednotlivých vláken, pravé křídlo již ale kresbu neobsahuje, tak jako většina těla. Z motouzu jsou na druhou stranu vidět stále jednotlivá vlákna vystupující do prostoru, tak jako je stále viditelný vzorek na notičkách i jejich modrém pozadí. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera maže čím dál tím více. Přes oko je rozeznatelný pouze chloupek největší, zbytek se rozplynul. Křídlo i zbytek těla je kompletně bez kresby, tak jako nejsou vidět vlákna vystupující z motouzu. O kresbě na samotném motouzu nemá smysl mluvit. Notičky se již v určitých místech slévají s modrým pozadím, po kresbě vzorku téměř ani památky.
ISO1600
Nokia 808 PureView stále i při takto vysoké citlivosti dokáže vykreslit většinu chloupků přes oko modelky. Zbytek těla, včetně pravého křídla, je bez kresby. U motouzu již téměř nejsou patrná jednotlivá vlákna vystupující do prostoru, na druhou stranu, u notiček a jejich modrého okolí je stále patrný vzorek. Fotografie již obsahuje dost šumu, přesto je stále v určitých případech použitelná. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera má ISO1600 zjevně pouze z marketingových důvodů. Kresba po celé ploše snímku absolutně žádná, fotografie obsahuje velmi hrubé zrno a připomíná spíše olejomalbu. Silný chloupek přes oko modelky se již začíná též slévat, motouz má nerozeznatelnou kresbu, tak jako křídlo, které se ztrácí v šumu a světlém pozadí. Notičky s modrým pozadím již nemají žádné stopy po vzorku a taktéž dochází ke slévání pixelů.
Zhodnocení:
Nokia 808 PureView zcela dominovala, ani na vteřinu nezaváhala a dala jasně najevo, kdo je tady pánem. Schopnost s jakou tento mobil! dokáže využívat vysoké ISO, je fantastická. Jsem si zcela jist, že většina kompaktů do výše několika tisíc korun v této disciplíně nedokáže Nokii vzdorovat. Tak jako se před ní musel sklonit Samsung Galaxy Camera, který i při základním ISO 100 nebyl schopný Nokii překonat. A to se bavíme o chytrém fotoaparátu za 13 tisíc korun, o kterém Samsung tvrdí, že umí profesionální snímky. Kdepak, fyziku marketingem neošálíš, milý Samsungu..
Celkové skóre:
G600 vs SGS II: 0:3 (bez testu ISO)
808 PureView vs Galaxy Camera: 3:1
Nechci a nebudu zde hodnotit JAK se s daným přístrojem fotí, JAK je rychlý, ani JAK se mi osobně líbí. Hodnotím zde pouze a jenom KVALITU fotografií.
Ke stažení: uložte si všechny porovnávací fotografie v plném rozlišení, dohromady v tomto souboru.
Huawei Ascend G600 má od výrobce nastaven velmi agresivní postprocesign, kdy se snaží neduhy snímku napravovat pomocí různých algoritmů. Díky tomu dosahuje při focení detailů velmi ostré kresby a naopak právě díky tomu nedokáže pořádně vykreslit vzdálenější objekty. Navíc, hůře fungující vyvážení bílé barvy na oko snímky barevně posouvá do určité fialové surreality, což se sice dá napravit ve foto-editoru, ale je to práce navíc a ne vždy s jistým výsledkem.
Samsung Galaxy S II naproti tomu disponuje o poznání kvalitnější schopností vyvážit bílou barvu, ale taky menší ostrostí po celé ploše snímku. V některých případech to může působit na první pohled jako nevýhoda, ale opak je pravdou. Galaxy S II dokáže na mobil velmi obstojně vykreslit i vzdálené objekty, méně šumí oproti Ascend G600 a lépe si poradí s kresbou v tmavších partiích snímku.
Nokia 808 PureView možná disponuje na můj vkus až příliš měkkou kresbou, což ale na druhou stranu vyvažuje fantastickou schopností zachytit nejmenší detail i velmi vzdálených objektů, výborně vyváženou bílou barvou, dobrou schopností zachytit kresbu i ve velmi světlých částech snímků a ukázkovou kvalitou snímku při různých ISO.
Samsung Galaxy Camera naproti tomu z mého pohledu nedostál své cenovce, pokud jej budu brát z hlediska kvality fotografií. V některých případech má horší schopnost zachytit detail jak mobilní telefon Samsung Galaxy S II, je náchylný k přepalům, hůře vykresluje vzdálené předměty a má velmi špatnou práci s ISO, včetně hodnoty 100. Naproti tomu, má ostrou kresbu bližších objektů, syté barvy a kvalitní vyvážení bílé barvy.
Možná si teď říkáte, že není fér proti sobě postavit Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy S II. Jak jsem říkal na začátku tohoto článku, jednalo se spíše o nápad, jelikož jsme s Lubošem měli každý jeden z těchto telefonů u sebe v momentě, kdy jsme jeli testovat Nokii 808 a Samsung Galaxy Cameru… On vlastně i nápad otestovat Nokii 808 PureView proti Samsungu Galaxy Camera vzniknul víceméně spontánně v momentě, kdy jsme spatřili oba tyto přístroje ležet vedle sebe na stole. Berte prosím tedy tento článek spíše jako ukázku toho, co lze s daným přístrojem a jak vyfotit. A ať bude Samsung sebevíce tvrdit, že pomocí Samsung Galaxy Camera budete fotit jako profesionál (v tiskové zprávě je toto slovo zmíněné 5x), nelze toho dosáhnout už jenom proto, že Galaxy Camera má maličký 1/2,3” CMOS BSI čip o vysokém rozlišení 16 Mpx a to jsou dvě hodnoty, které jdou proti sobě. Kdyby měl méně megapixelů, méně by šuměl, kdyby měl větší snímací čip, lépe by kreslil. Kdyby…. Ale nemá…. Takto se tedy jedná o zcela standardní kompakt maximálně střední třídy, zabalený do chytrého kabátku s logem Androidu pro snazší sdílení vyfocených snímků, případně pro jiné činnosti spojené s tímto operačním systémem, navíc obdařeným výkonným 21x optickým zoomem.
Naproti tomu Nokia 808 PureView disponuje na mobilní telefon doslova obřím snímačem o velikosti 1/1,2” což je téměř velikost snímače CSC fotoaparátu Nikon V1!!! Drtivá většina kompaktních fotoaparátů má menší snímač než tento mobilní telefon, což je jeden z důvodů, proč Nokia 808 PureView dokáže mít tak detailní kresbu. Navíc, díky obřímu snímači dokáže smysluplně využít ono proklamované 41 Mpx rozlišení a následně z něho skládá výsledné 5 Mpx snímky. Světelnost objektivu F2,4 (Samsung Galaxy Camera má při nejširším ohnisku o fous horší světelnost F2,8) už působí pouze jako sladká tečka. Víc “profi”, z hlediska kvality a schopnosti snímače, mi tedy přijde Nokia 808 PureView, než Samsung Galaxy Camera. Zbylé věci nyní hodnotit nechci a nebudu, pouze jsem chtěl poukázat na rozdílný přístup obou výrobců a rozdílný výstup jejich produktů.
A Huawei G600 a Samsung Galaxy S II, kteří se nám do tohoto rychlého testu zamotali? Inu, jsou to mobily a pouze jsem chtěl ukázat, jak dokážou být rozdílné výsledky dvou přístrojů, řekněme ve střední třídě.
Pokud se vám způsob testů, byť se nejednalo z naší strany o pečlivě připravený test, ale spíše o hurá akci, líbil, dejte nám vědět v diskuzi a můžeme pro vás přichystat do budoucna podrobnější článek na podobné téma.
Jelikož se nám v redakci sešel Samsung Galaxy Camera a Nokia 808 PureView, nedalo nám to a porovnali jsme je. A protože v kapsách jsme v danou chvíli měli Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy S II, postavili jsme je proti sobě též.
Dnešní článek nemá za úkol porovnávat rychlost s jakou jsou dané přístroje použitelné, nemá za úkol porovnávat, který se lépe ovládá, či nosí v kapse. Jediné, na co jsme se soustředili, byla kvalita fotografií a následné porovnání přístrojů mezi sebou. A jelikož asi nemá smysl porovnávat například Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy Camera, postavili jsme vedle sebe dvě dvojice, které si mohou konkurovat víceméně nejenom cenou, ale též zaměřením. Proti Samsung Galaxy Camera tedy nastoupila Nokia 808 PureView a proti Huawei Ascend G600 s BSI čipem se postavil Samsung Galaxy S II. Původně měl být článek pouze o porovnání Nokie a Samsungu a oba zmíněné telefony jsme do něj zařadili vlastně pouze proto, že jsme je měli s sebou. Všechny přístroje jsme nechali fotit na plně automatický mód. V diskuzi nám můžete dát vědět, jak se vám tato forma testu líbí a jestli v ní máme pokračovat. Dost ale řečí, jdeme na to..
Ke stažení: uložte si všechny porovnávací fotografie v plném rozlišení, dohromady v tomto souboru.
První testovací fotografie nám ukáže nejenom kvality objektivu, ale též schopnost poprat se s kresbou vzdálených objektů, kresbou ve stínech apod.
Huawei Ascend G600 – Fotografie se topí v fialových odstínech. Kresba vzdálených objektů vlastně žádná není. Ve fleku pod žižkovskou věží snad ani nelze rozeznat budovu, natož detaily na ní. Samotná žižkovská věž se absolutně rozplývá v pozadí, špička věže je utopená v šedém pozadí oblohy. Svažující se nábřeží a zídka za ním, v levé části za stromem, postrádá jakoukoli kresbu kamenů, ze kterých jsou stavěné. Kamera v popředí snímku nemá téměř rozeznatelné varování na krytu, jednotlivé větvičky za kamerou se slévají v šedivo-fialový šum. Kresba na sněhu pod zídkou v popředí je téměř nulová, jedná se o jeden veliký přepal.
Samsung Galaxy SII – Podstatně lepší kresba. Budova pod žižkovskou věží má viditelné okna, tak jako je velmi slabě rozeznatelná špička žižkovské věže v šedém pozadí.Svažující se nábřeží se zídkou již disponují určitou kresbou kamení. Kamera v popředí má varování na krytu rozeznatelné velmi slabě, větvičky za kamerou již nesou jisté náznaky kresby, byť se hodně slévají. Kresba na sněhu pod zídkou je přepálená, byť určitý pokrok vůči G600 je znát
Nokia 808 PureView – Na to, o jaké se bavíme vzdálenosti, je až neuvěřitelné, jak si Nokia 808 poradila s vyobrazením žižkovské věže. Špička věže je velmi dobře oddělená od šedé oblohy. Samotná věž má dobře rozeznatelná okna, tak jako postavy, které po ní lezou. Budova pod věží má viditelnou kresbu na úrovni jednotlivých vstupů a oken. Při vzdálenosti vzduchem téměř 3 km se jedná o špičkový výsledek. Svažující se nábřeží je dobře vykreslené, jednotlivé kameny, ze kterých je společně se zídkou složené, jsou viditelně vykreslené. Tak jako zábradlí nad zídkou. Kamera v popředí má slušně zobrazené logo varování. Větvičky za kamerou jsou od sebe oddělené zcela na výbornou, včetně těch velmi jemných. Sníh v popředí pod zídkou je téměř bez přepalů, stopy v něm jsou dobře zřetelné.
Samsung Galaxy Camera: Špička žižkovské věže v pozadí se ztrácí v šedé obloze, lezoucí postavy po věži rozeznatelné nejsou. Kresba oken na budově pod věží de facto neexistuje, jsou viditelné pouze určité náznaky v podobě kontrastních ploch. Svažující se nábřeží má kresbu kamenů na úrovni Galaxy S II, navíc bohužel Galaxy Camera přidává chromatickou aberaci, kdy jsou kontrastní plochy nábřeží potažené fialovou linkou. Vykreslení varování na kameře je spíše na úrovni fotomobilů, než fotoaparátu, tak jako prokreslení jednotlivých větviček. Na spoustě místech se slévají v šedivý šum. Sníh v popředí před zídkou sice obsahuje nějakou kresbu, spíše se ale jedná o přepal.
Zhodnocení:
Huawei Ascend G600 zcela propadl, nejenom že je jeho fotografie potažená fialovým nádechem, ale ani nedokázal řádně prokreslit objekty na horizontu, či ve středu fotografie, neporadil si ani s kresbou v popředí. Naproti Samsung Galaxy S II příjemně překvapil a byl schopný slušně vykreslit i velmi vzdálené objekty. V popředí již tak suverénní nebyl, přesto se dá fotografie považovat za zdařilou. Nokia 808 PureView zde zcela excelovala nejenom v kresbě objektů na horizontu, ale i v drobnokresbě jednotlivých větviček v popředí. Velmi dobře si též poradila se sněhem na cestě v popředí a dokázala na něm vykreslit jednotlivé stopy téměř bez přepalu. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera, ve všech ohledech této fotografie zcela jasně na Nokii 808 PureView ztrácel. Kresba vzdálených objektů postrádala detaily, projevila se chromatická aberace, daň za široko rozsahový objektiv, tak jako se Galaxy Camera nedařilo vyhnout přepalům. V některých případech navíc podal horší výsledky i vůči Galaxy S II, což pro Galaxy Camera není rozhodně pozitivní vizitka. Uvidíme, jak si přístroje povedou v následujícím testu.
G600 vs SGS II: 0:1
808 PureView vs Galaxy Camera: 1:0
Druhá testovací fotografie nám ukáže, jak si poradí fotoaparát s kresbou blízkého barevného objektu s členitou strukturou.
Huawei Ascend G600: Fotografie na první pohled působí hezky, je kontrastní, bohužel, ani zde se G600 nevyhnul nešvar zabarvit fotografii do fialového odstínu, byť to není tak silně viditelné jako při předchozí fotografii. Automatické vyvážení G600 moc nejde. Po přiblížení na červený kabel vystupující ze zdi se rozpadají jednotlivé hrany, a pixely se rozlévají. Černé části na zdi nejsou černé, ale fialovo šedé. Jednotlivé nerovnosti jsou díky softwarovým úpravám kontrastu velmi dobře viditelné. Sníh pod zdí nese opět fialové linky a silný přepal.
Samsung Galaxy S II: Fotografie není na první pohled tak kontrastní jako u Ascend G600, nicméně je barevně velmi věrná a černá část zdi je opravdu černá a sníh je bílý. Fotografie působí měkčím dojmem, není tak ostrá jako u G600, což se projeví hlavně při přiblížení. Na druhou stranu, kabel vystupující ze zdi nemá rozpadající se hrany. Jednotlivé nerovnosti na zdi jsou zobrazené dostatečně, byť nejsou tak řezavě ostré jako u G600. Fotografie přesto působí vyváženým dojmem.
Nokia 808 PureView: Fotografie působí zastřeným, snovým dojmem. Kresba je velmi měkká, byť detailní. Ani při silném přiblížení nemá kabel vystupující ze zdi tendenci mít rozpadlé hrany, přesto fotografie nepůsobí na první, ani na druhý pohled dokonale. Na druhou stranu, má nejlepší vyvážení bílé barvy, včetně slušné kresby ve sněhu.
Samsung Galaxy Camera: Syté barvy okamžitě upoutají oči, tak jako vyšší kontrast a ostrost obrazu. Kresba ve sněhu je horší jak u Nokia 808 PureView, dochází zde ke slévaní bílé barvy a ztrátě detailů. Kabel vystupující ze zdi nemá rozpadající se hrany, přesto si nemyslím, že by zde byl zcela zásadní posun oproti Galaxy S II. Barevné ladění fotografie je softwarově krapet upravené, líbivější, nicméně ne zcela odpovídající realitě. Fotografie přesto působí povedenějším dojmem ve srovnání s Nokia 808 PureView.
Zhodnocení:
Huawei Ascend G600 má stále evidentně problémy se správným vyvážením bíle barvy, tak jako kresba drobných objektů není zcela ideální. Fotografie nicméně působí velmi ostře a to díky silnému postprocesingu. Přirozeněji nicméně působí fotografie pořízená Samsungem Galaxy S II, která sice není tak kontrastní, více ale odpovídá skutečnosti, nejenom lepším podáním barev, ale též kvalitnější, byť ne tak ostrou drobnokresbou. Naproti tomu, Nokia 808 PureView podala fotografii nejměkčeji, čímž působí subjektivně méně ostře, což je škoda. Má totiž stále výbornou kresbu ve sněhu a pravděpodobně nejlepší vyvážení bílé barvy. Samsung Galaxy Camera si fotografii sice krapet přibarvil, nicméně jí podal ostře, bez větších problémů relativně dobře vyvážil bílou barvu a chytře přidal krapet na kontrastu, čímž fotografii učinil atraktivnější.
G600 vs SGSII: 0:2
808 PureView vs Galaxy Camera: 1:1
Ukázka fotografie objektu z krátké vzdálenosti a kresba detailů.
Huawei Ascend G600:
Silná disciplína G600. S přehledem podal nejostřejší fotografii, focení blízkých objektů mu opravdu jde. Na druhou stranu, opět si neodpustil svoje fialové zabarvení fotografie, čímž barevné podání opět ujíždí do nereálná. Jehličí v popředí je velmi ostré, výborně od sebe oddělené, naopak jehličí v pozadí se již topí v lehkém šumu. V pravé části, kde je jehličí vykreslené nad sněhem, nedokáže G600 udržet kresbu jednotlivých částí až do konce a přepaly kresbu ničí. Zbytky listí na stromech zcela vpravo nelze téměř rozeznat.
Samsung Galaxy S II:
Nepodal tak ostrý výsledek, jako Ascend G600, na druhou stranu, fotografie je opět barevně dobře vyvážená. Přepalům na sněhu se Galaxy S II taktéž nevyhnul a opět v pravé části jednotlivé větvičky splývají se sněhem. Jednotlivé zbytky listí na stromech zcela vpravo je lépe viditelné. Prokreslení vzdálenějších částí stromu je též o něco kvalitnější vůči G600, jednotlivé větve jsou lépe oddělené.
Nokia 808 PureView:
Opět disponuje nejvíce měkkou fotografií, na oko tedy nepůsobí tak ostře jako konkurenti. Na druhou stranu, prokreslení větviček v zadní části stromu je oproti zbytku zcela výborné, bez slévání jednotlivých ploch, s minimálním šumem. Stejně tak, na stromech zcela vpravo jsou jasně viditelné zbytky listů. V pravé části, kde jehličí zasahuje nad zasněženou cestu, jsou velmi dobře viditelné i špičky jehličí, bez slévání se sněhem, navíc jako jediný přístroj v testu Nokia 808 PureView dokázala vykreslit na zasněžené cestě též stopy po chůzi a byť je plocha přepálená, kresba v ní je.
Samsung Galaxy Camera:
Dobře vyvážená bílá barva nechává vyniknout přirozené barvy, byť se nechal fotoaparát zmást sněhem pod stromem, díky čemuž je fotografie více světlejší. Ve sněhu pod stromem nejsou viditelné žádné stopy, jedná se o jeden velký přepal. Prokreslení větví v pozadí stromu není tak kvalitní jako u Nokie, nicméně výsledek je o kousek lepší vůči Galaxy S II. Zcela vpravo na stromech je listí rozeznatelné relativně těžko. Jednotlivé konce jehličí nad cestou splývá se sněhem, fotoaparát se s touto kontrastní plochou nedokázal zcela kvalitně poprat. Kresba popředí je na druhou stranu dostatečně ostrá. Fotografie přesto působí méně kvalitně díky velkým přepalům.
Zhodnocení:
Ascend G600 vytvořil velmi ostrou fotografii, co se popředí týká. Na druhou stranu, opět jí utopil ve fialovém oparu, s velkými přepaly, nedostatečnou kresbou v pozadí a šumem v tmavších částech. Samsung Galaxy S II sice dobře vyvážil bílou barvu, šumu v pozadí taktéž ale zabránit nedokázal, byť kresbu měl lepší jak G600. Přepaly též zlikvidovaly konce větviček nad cestou, byť v o něco menší míře. Nokia 808 PureView opět v ostrosti fotografie na konkurenty nemá, na druhou stranu, zcela excelovala ve vyvážení bílé barvy, kresbě detailů ve sněhu, schopnosti vykreslit jednotlivé jehličí až do špičky i na velmi světlém pozadí, tak jako výbornou kresbou v pozadí, s minimem šumu. Samsung Galaxy Camera sice popředí vykreslil více ostře vůči Nokii 808 PureView, fotografii ale utopil v přepalech, bez schopnosti vykreslit stopy ve sněhu na chodníku. Taktéž se mu slévaly jednotlivé špičky jehličí nad sněhem, hůře vykreslil též tmavší části, s větší mírou šumu.
G600 vs SGS II: 0:3
808 PureView vs Galaxy Camera: 2:1
Jelikož Huawei Ascend G600 neuměl nastavit jednotlivé hodnoty ISO, nemohl jsem ho zde otestovat. Tím pádem jsem z testu ISO vyřadil i Samsung Galaxy S II, který sice toto uměl, na druhou stranu, ztratil přímého soupeře. Pojďme se tedy podívat, jak se s touto disciplínou popere Samsung Galaxy Camera a Nokia 808 PureView.
ISO100
Nokia 808 PureView fotografii pojala velmi nevýrazně, barvy jsou méně syté než ve skutečnosti, na druhou stranu, všimněte si kresby jednotlivých chloupků v oku kuřecí plyšové modelky. Každý je krásně oddělený, tak jako kresba jednotlivých chloupků pravého křídla, vůči světlému pozadí. Jsou zde patrné jednotlivé chloupky, bez slévání. Škoda méně výrazných barev. Motouz, který vede ze zvonku, má jasně viditelné vlákna, která z něho trčí na všechny strany. Na hrudníku modelky znak notiček má jasně viditelný vzorek pláství, a to jak na tmavší modré barvě, tak na samotných notách. Samsung Galaxy Camera má v oku naší modelky kresbu chloupků o něco horší, méně výraznou. Jednotlivé chloupky v pravém křídle na světlém pozadí se slévají, tak jako nejsou viditelná všechna vlákna motouzu ze zvonku. Notičky na hrudníku jsou orámované modrou barvou se vzorkem pláství. Tento vzorek se bohužel už částečně ztrácí na samotných notách.
ISO400
Jelikož nám nedovolil Samsung Galaxy Camera nastavit ISO 200, jdeme rovnou na ISO 400. Nokia 808 PureView i při ISO 400 stále dokáže oddělit jednotlivé chloupky přes tmavé oči naší modelky. Pravé křídlo na světlém pozadí již nedosahuje tak kvalitní kresby jako při ISO 200, nicméně, motouz má stále viditelné jednotlivé vlákna, které směřují do prostoru. Tak jako je stále viditelný vzorek na modrém pozadí okolo notiček, ale i na notičkách samotných. Samsung Galaxy Camera naproti tomu fotografii již silně patlá, přes oko modelky jsou viditelné už pouze silnější chloupky a i ty mají rozpadlou kresbu. Pravé křídlo již neobsahuje žádnou kresbu, jedná se o žlutý flek na světlém pozadí, navíc s patrným šumem. Motouz již nemá viditelné žádné vlákno směřující do prostoru a vzorek na modrém pozadí okolo notiček je viditelný pouze v případě, že víte, jaký tam má být.
ISO800
Nokia 808 PureView, jako kdyby nevěděla, že jsme zvedli ISO na 800. Kresba chloupků na tmavém pozadí oka naší modelky je stále patrná na úrovni jednotlivých vláken, pravé křídlo již ale kresbu neobsahuje, tak jako většina těla. Z motouzu jsou na druhou stranu vidět stále jednotlivá vlákna vystupující do prostoru, tak jako je stále viditelný vzorek na notičkách i jejich modrém pozadí. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera maže čím dál tím více. Přes oko je rozeznatelný pouze chloupek největší, zbytek se rozplynul. Křídlo i zbytek těla je kompletně bez kresby, tak jako nejsou vidět vlákna vystupující z motouzu. O kresbě na samotném motouzu nemá smysl mluvit. Notičky se již v určitých místech slévají s modrým pozadím, po kresbě vzorku téměř ani památky.
ISO1600
Nokia 808 PureView stále i při takto vysoké citlivosti dokáže vykreslit většinu chloupků přes oko modelky. Zbytek těla, včetně pravého křídla, je bez kresby. U motouzu již téměř nejsou patrná jednotlivá vlákna vystupující do prostoru, na druhou stranu, u notiček a jejich modrého okolí je stále patrný vzorek. Fotografie již obsahuje dost šumu, přesto je stále v určitých případech použitelná. Naproti tomu, Samsung Galaxy Camera má ISO1600 zjevně pouze z marketingových důvodů. Kresba po celé ploše snímku absolutně žádná, fotografie obsahuje velmi hrubé zrno a připomíná spíše olejomalbu. Silný chloupek přes oko modelky se již začíná též slévat, motouz má nerozeznatelnou kresbu, tak jako křídlo, které se ztrácí v šumu a světlém pozadí. Notičky s modrým pozadím již nemají žádné stopy po vzorku a taktéž dochází ke slévání pixelů.
Zhodnocení:
Nokia 808 PureView zcela dominovala, ani na vteřinu nezaváhala a dala jasně najevo, kdo je tady pánem. Schopnost s jakou tento mobil! dokáže využívat vysoké ISO, je fantastická. Jsem si zcela jist, že většina kompaktů do výše několika tisíc korun v této disciplíně nedokáže Nokii vzdorovat. Tak jako se před ní musel sklonit Samsung Galaxy Camera, který i při základním ISO 100 nebyl schopný Nokii překonat. A to se bavíme o chytrém fotoaparátu za 13 tisíc korun, o kterém Samsung tvrdí, že umí profesionální snímky. Kdepak, fyziku marketingem neošálíš, milý Samsungu..
Celkové skóre:
G600 vs SGS II: 0:3 (bez testu ISO)
808 PureView vs Galaxy Camera: 3:1
Nechci a nebudu zde hodnotit JAK se s daným přístrojem fotí, JAK je rychlý, ani JAK se mi osobně líbí. Hodnotím zde pouze a jenom KVALITU fotografií.
Ke stažení: uložte si všechny porovnávací fotografie v plném rozlišení, dohromady v tomto souboru.
Huawei Ascend G600 má od výrobce nastaven velmi agresivní postprocesign, kdy se snaží neduhy snímku napravovat pomocí různých algoritmů. Díky tomu dosahuje při focení detailů velmi ostré kresby a naopak právě díky tomu nedokáže pořádně vykreslit vzdálenější objekty. Navíc, hůře fungující vyvážení bílé barvy na oko snímky barevně posouvá do určité fialové surreality, což se sice dá napravit ve foto-editoru, ale je to práce navíc a ne vždy s jistým výsledkem.
Samsung Galaxy S II naproti tomu disponuje o poznání kvalitnější schopností vyvážit bílou barvu, ale taky menší ostrostí po celé ploše snímku. V některých případech to může působit na první pohled jako nevýhoda, ale opak je pravdou. Galaxy S II dokáže na mobil velmi obstojně vykreslit i vzdálené objekty, méně šumí oproti Ascend G600 a lépe si poradí s kresbou v tmavších partiích snímku.
Nokia 808 PureView možná disponuje na můj vkus až příliš měkkou kresbou, což ale na druhou stranu vyvažuje fantastickou schopností zachytit nejmenší detail i velmi vzdálených objektů, výborně vyváženou bílou barvou, dobrou schopností zachytit kresbu i ve velmi světlých částech snímků a ukázkovou kvalitou snímku při různých ISO.
Samsung Galaxy Camera naproti tomu z mého pohledu nedostál své cenovce, pokud jej budu brát z hlediska kvality fotografií. V některých případech má horší schopnost zachytit detail jak mobilní telefon Samsung Galaxy S II, je náchylný k přepalům, hůře vykresluje vzdálené předměty a má velmi špatnou práci s ISO, včetně hodnoty 100. Naproti tomu, má ostrou kresbu bližších objektů, syté barvy a kvalitní vyvážení bílé barvy.
Možná si teď říkáte, že není fér proti sobě postavit Huawei Ascend G600 a Samsung Galaxy S II. Jak jsem říkal na začátku tohoto článku, jednalo se spíše o nápad, jelikož jsme s Lubošem měli každý jeden z těchto telefonů u sebe v momentě, kdy jsme jeli testovat Nokii 808 a Samsung Galaxy Cameru… On vlastně i nápad otestovat Nokii 808 PureView proti Samsungu Galaxy Camera vzniknul víceméně spontánně v momentě, kdy jsme spatřili oba tyto přístroje ležet vedle sebe na stole. Berte prosím tedy tento článek spíše jako ukázku toho, co lze s daným přístrojem a jak vyfotit. A ať bude Samsung sebevíce tvrdit, že pomocí Samsung Galaxy Camera budete fotit jako profesionál (v tiskové zprávě je toto slovo zmíněné 5x), nelze toho dosáhnout už jenom proto, že Galaxy Camera má maličký 1/2,3” CMOS BSI čip o vysokém rozlišení 16 Mpx a to jsou dvě hodnoty, které jdou proti sobě. Kdyby měl méně megapixelů, méně by šuměl, kdyby měl větší snímací čip, lépe by kreslil. Kdyby…. Ale nemá…. Takto se tedy jedná o zcela standardní kompakt maximálně střední třídy, zabalený do chytrého kabátku s logem Androidu pro snazší sdílení vyfocených snímků, případně pro jiné činnosti spojené s tímto operačním systémem, navíc obdařeným výkonným 21x optickým zoomem.
Naproti tomu Nokia 808 PureView disponuje na mobilní telefon doslova obřím snímačem o velikosti 1/1,2” což je téměř velikost snímače CSC fotoaparátu Nikon V1!!! Drtivá většina kompaktních fotoaparátů má menší snímač než tento mobilní telefon, což je jeden z důvodů, proč Nokia 808 PureView dokáže mít tak detailní kresbu. Navíc, díky obřímu snímači dokáže smysluplně využít ono proklamované 41 Mpx rozlišení a následně z něho skládá výsledné 5 Mpx snímky. Světelnost objektivu F2,4 (Samsung Galaxy Camera má při nejširším ohnisku o fous horší světelnost F2,8) už působí pouze jako sladká tečka. Víc “profi”, z hlediska kvality a schopnosti snímače, mi tedy přijde Nokia 808 PureView, než Samsung Galaxy Camera. Zbylé věci nyní hodnotit nechci a nebudu, pouze jsem chtěl poukázat na rozdílný přístup obou výrobců a rozdílný výstup jejich produktů.
A Huawei G600 a Samsung Galaxy S II, kteří se nám do tohoto rychlého testu zamotali? Inu, jsou to mobily a pouze jsem chtěl ukázat, jak dokážou být rozdílné výsledky dvou přístrojů, řekněme ve střední třídě.
Pokud se vám způsob testů, byť se nejednalo z naší strany o pečlivě připravený test, ale spíše o hurá akci, líbil, dejte nám vědět v diskuzi a můžeme pro vás přichystat do budoucna podrobnější článek na podobné téma.