Akt o digitálních trzích, známější pod zkratkou DMA (Digital Markets Act), je nový zákon, jehož hlavním posláním je zajištění vhodných podmínek pro všechny digitální společnosti, jež vystupují na trhu v rámci EU. Pod jeho záštitou byl například Apple nucen otevřít svůj systém iOS i jiným aplikačním obchodům a je toho pochopitelně víc. Jak to ale vypadá, ne všechny společnosti ho dodržují tak, jak by měly.
DMA je rozhodně jedno z největších regulačních nařízení, které byly v rámci Evropy kdy přijaty a hlavním cílem tohoto zákona je ukončit dominanci velkých technologických firem. Pravdou je, že ti největší hráči, tedy Apple, Google a Meta, museli kvůli DMA poměrně razantně přepracovat způsob fungování v rámci Evropy a jak to tak vypadá, pořád mají co napravovat.
Evropská komise o tom, že právě výše zmíněná trojice firem je aktuálně vyšetřována kvůli tomu, že tento akt neplní správně, informovala na svých stránkách. Apple, Google i Meta měly v některých ohledech přijmout jen polovičatá a rozhodně ne dostatečná opatření, aby regulím v rámci Aktu o digitálních trzích dostály tak, jak bylo míněno.
Čtěte také: Evropská komise udělila Applu mastnou pokutu. Firma má zaplatit 45 miliard korun
Evropská komise tedy začíná vyšetřovat všechny tři výše zmíněné technologické giganty, a to kvůli následujícím přestupkům. Google za praktiky v rámci obchodu Play týkající se směřování nabídek z aplikací mimo obchod, a to se týká také Applu. Vyhledávací gigant bude vyšetřován i za možné upřednostňování svých podružných služeb (například Google Shopping či Google Flights).
Komise se obává, že služby třetích stran, které Google vyhledá, jsou oproti jeho vlastním službám pořád diskriminovány. Apple bude vyšetřován také za praktiky v rámci prohlížeče Safari a u Mety je trnem v oku Evropské komise zase nový model „souhlasit nebo zaplatit“. Když zaplatíte, budete mít produkty Mety bez reklam a druhá volba udělí souhlas se zpracováním osobních údajů.
Komise plánuje ukončit svá šetření za 12 měsíců a každá z vyšetřovaných společností dostane informace o tom, co má napravit a jak situaci řešit. Pokud budou i tak tyto společnosti shledány vinnými z poručení DMA, můžou dostat pokutu až do výše 10 % z celkového celosvětového obratu, při opakování pak až do výše 20 %. Ještě dodáme, že podobnému vyšetřování čelí i Amazon.
Akt o digitálních trzích, známější pod zkratkou DMA (Digital Markets Act), je nový zákon, jehož hlavním posláním je zajištění vhodných podmínek pro všechny digitální společnosti, jež vystupují na trhu v rámci EU. Pod jeho záštitou byl například Apple nucen otevřít svůj systém iOS i jiným aplikačním obchodům a je toho pochopitelně víc. Jak to ale vypadá, ne všechny společnosti ho dodržují tak, jak by měly.
DMA je rozhodně jedno z největších regulačních nařízení, které byly v rámci Evropy kdy přijaty a hlavním cílem tohoto zákona je ukončit dominanci velkých technologických firem. Pravdou je, že ti největší hráči, tedy Apple, Google a Meta, museli kvůli DMA poměrně razantně přepracovat způsob fungování v rámci Evropy a jak to tak vypadá, pořád mají co napravovat.
Evropská komise o tom, že právě výše zmíněná trojice firem je aktuálně vyšetřována kvůli tomu, že tento akt neplní správně, informovala na svých stránkách. Apple, Google i Meta měly v některých ohledech přijmout jen polovičatá a rozhodně ne dostatečná opatření, aby regulím v rámci Aktu o digitálních trzích dostály tak, jak bylo míněno.
Čtěte také: Evropská komise udělila Applu mastnou pokutu. Firma má zaplatit 45 miliard korun
Evropská komise tedy začíná vyšetřovat všechny tři výše zmíněné technologické giganty, a to kvůli následujícím přestupkům. Google za praktiky v rámci obchodu Play týkající se směřování nabídek z aplikací mimo obchod, a to se týká také Applu. Vyhledávací gigant bude vyšetřován i za možné upřednostňování svých podružných služeb (například Google Shopping či Google Flights).
Komise se obává, že služby třetích stran, které Google vyhledá, jsou oproti jeho vlastním službám pořád diskriminovány. Apple bude vyšetřován také za praktiky v rámci prohlížeče Safari a u Mety je trnem v oku Evropské komise zase nový model „souhlasit nebo zaplatit“. Když zaplatíte, budete mít produkty Mety bez reklam a druhá volba udělí souhlas se zpracováním osobních údajů.
Komise plánuje ukončit svá šetření za 12 měsíců a každá z vyšetřovaných společností dostane informace o tom, co má napravit a jak situaci řešit. Pokud budou i tak tyto společnosti shledány vinnými z poručení DMA, můžou dostat pokutu až do výše 10 % z celkového celosvětového obratu, při opakování pak až do výše 20 %. Ještě dodáme, že podobnému vyšetřování čelí i Amazon.