Možná si vzpomenete, když jsme v pár starších článcích rozprávali o bezpečnosti WhatsAppu, respektive Facebooku a jeho produktů. Facebook je prostě mašinou na sběr dat, řekněme si to upřímně. O společnosti s novým jménem Meta to však dnes nebude. Další takovou mašinou na sběr dat je i Google, ačkoliv to zní vlastně jako velký paradox.
Google je totiž jakýsi chameleon. Velmi umě to hraje na obě strany. Na jedné straně vám slibuje bezpečný systém Android a celý jeho ekosystém služeb, ať už jde o Gmail, Play Store, Kalendář, dokumenty, poznámky Keep a další. A na druhé straně ale vydělává hlavně na reklamě, z níž ta nejdůležitější je direktivní, ergo přímo cílená na určitě skupiny uživatelů, nebo rovnou přímo jednotlivé uživatele.
Tuto reklamu dokáže Google zacílit ze všech nejlépe. A to hlavně díky datům, které o vás sbírá, kudy chodíte. Google ví přesně jaké webové stránky navštěvujete, díky stran lidí benevolentnímu přístupu k ochraně aktuální polohy ví dokonce i kde se fyzicky nacházíte a tedy jaké obchody, podniky či služby často navštěvujete. A prohlížeč Google Chrome je středobodem veškerého farmaření dat na uživatelích.
Jakkoliv lze Google vnímat jako behemota v oblasti softwaru a vlastně i hardwaru, tato optika je úplně mimo. Americká firma je především král v oblasti reklamy a pronájmu inzertních ploch na internetu. Má vlastní vyhledávací engine, vlastní reklamní engine a samozřejmě i vlastní prohlížeč, který je jen tak mimochodem nejpoužívanější na světě. Nic tak nebrání Googlu inkasovat každý rok víc jak 100 miliard dolarů za reklamu.
Nepřehlédněte:
Jak ale do tohoto zapadá hlas každého z vás, každého uživatele? Kyberbezpečnostní expert Zak Doffman z americké redakce Forbesu se na jaře vyjádřil k tomu, že e-mailový klient Gmail sbírá podle nového výzkumu víc dat, než by logicky měl a musel. Doffmanovi odpověděl sám ředitel Googlu, Sundar Pichai: “Z aplikací, které primárně slouží k uchovávání osobních údajů – jako je Gmail, Disk, Kalendář nebo Google Fotky – neodebíráme data určená k inzerci.” Ale pozor, Google Chrome mezi těmito aplikacemi chybí – přitom je zcela evidentní, že jde o obdobnou banku osobních dat, jako třeba Gmail nebo Fotky.
Kde je ale jádro věci, ergo proč je Google Chrome o tolik horší prohlížeč z hlediska uživatelského soukromí, než třeba Safari, Mozilla Firefox nebo známé DuckDuckGo? Pomůže jednoduchý graf srovnání všech zmíněných a ještě Microsoft Edge, nástupce Internetu Explorer.
Obrázek jednoduše v procentech ukazuje, kolik dat jednotlivé prohlížeče sbírají a alokují je na váš osobní identifikační profil. A to je důležité, protože podle grafu další firmy za prohlížeči data do jisté míry sbírají, ale nespojují je s konkrétními uživateli. Určitě nikomu nepřijde divné, že Google Chrome v tomto ohledu totálně pohořel a 63,5 % sebraných dat přimkne rovnou vám.
A to je pouze jeden z důvodů, proč byste rozhodně neměli Google Chrome používat. Na konci října objevil jiný bezpečnostní expert Tommy Mysk dechberoucí chybu, které využil Facebook. Jakýkoliv web mohl mít přístup k akcelerometru (pohybový senzor v telefonu). Jenže zatímco u iPhonů se Safari musel uživatel udělit webu přístup, u Androidu s Google Chromem byl přístup udělen ve výchozím stavu. Jak tohle může někoho neznepokojovat?
Podobných znepokojivých situací vyvolává Google Chrome víc. Jaký je ale závěr celého alarmujícího pojednání o Google Chrome? Jakkoliv patří prohlížeč k bytostně nejpoužívanějším (jediné, co mu chybí, je první místo na tabletech, tam vede Safari od Applu – pozn. redakce), skrývá nepříjemná tajemství.
Jednoho by to nenapadlo, ale co je od Googlu, na to je třeba nahlížet s náležitým zřetelem. Společnost se možná profiluje jako ochránce osobních dat, z logické podstaty věci mu však jde o přesný opak – co nejvíce vašich citlivých dat prodat svým obchodním partnerům, a pak na tom vydělat další stovky miliard dolarů. Naštěstí si ale každý může vybrat to, co je pro něj důležitější…
Co vy, jaký používáte prohlížeč? A pokud je to Chrome, co si myslíte o bezpečnosti této platformy?
Možná si vzpomenete, když jsme v pár starších článcích rozprávali o bezpečnosti WhatsAppu, respektive Facebooku a jeho produktů. Facebook je prostě mašinou na sběr dat, řekněme si to upřímně. O společnosti s novým jménem Meta to však dnes nebude. Další takovou mašinou na sběr dat je i Google, ačkoliv to zní vlastně jako velký paradox.
Google je totiž jakýsi chameleon. Velmi umě to hraje na obě strany. Na jedné straně vám slibuje bezpečný systém Android a celý jeho ekosystém služeb, ať už jde o Gmail, Play Store, Kalendář, dokumenty, poznámky Keep a další. A na druhé straně ale vydělává hlavně na reklamě, z níž ta nejdůležitější je direktivní, ergo přímo cílená na určitě skupiny uživatelů, nebo rovnou přímo jednotlivé uživatele.
Tuto reklamu dokáže Google zacílit ze všech nejlépe. A to hlavně díky datům, které o vás sbírá, kudy chodíte. Google ví přesně jaké webové stránky navštěvujete, díky stran lidí benevolentnímu přístupu k ochraně aktuální polohy ví dokonce i kde se fyzicky nacházíte a tedy jaké obchody, podniky či služby často navštěvujete. A prohlížeč Google Chrome je středobodem veškerého farmaření dat na uživatelích.
Jakkoliv lze Google vnímat jako behemota v oblasti softwaru a vlastně i hardwaru, tato optika je úplně mimo. Americká firma je především král v oblasti reklamy a pronájmu inzertních ploch na internetu. Má vlastní vyhledávací engine, vlastní reklamní engine a samozřejmě i vlastní prohlížeč, který je jen tak mimochodem nejpoužívanější na světě. Nic tak nebrání Googlu inkasovat každý rok víc jak 100 miliard dolarů za reklamu.
Nepřehlédněte:
Jak ale do tohoto zapadá hlas každého z vás, každého uživatele? Kyberbezpečnostní expert Zak Doffman z americké redakce Forbesu se na jaře vyjádřil k tomu, že e-mailový klient Gmail sbírá podle nového výzkumu víc dat, než by logicky měl a musel. Doffmanovi odpověděl sám ředitel Googlu, Sundar Pichai: “Z aplikací, které primárně slouží k uchovávání osobních údajů – jako je Gmail, Disk, Kalendář nebo Google Fotky – neodebíráme data určená k inzerci.” Ale pozor, Google Chrome mezi těmito aplikacemi chybí – přitom je zcela evidentní, že jde o obdobnou banku osobních dat, jako třeba Gmail nebo Fotky.
Kde je ale jádro věci, ergo proč je Google Chrome o tolik horší prohlížeč z hlediska uživatelského soukromí, než třeba Safari, Mozilla Firefox nebo známé DuckDuckGo? Pomůže jednoduchý graf srovnání všech zmíněných a ještě Microsoft Edge, nástupce Internetu Explorer.
Obrázek jednoduše v procentech ukazuje, kolik dat jednotlivé prohlížeče sbírají a alokují je na váš osobní identifikační profil. A to je důležité, protože podle grafu další firmy za prohlížeči data do jisté míry sbírají, ale nespojují je s konkrétními uživateli. Určitě nikomu nepřijde divné, že Google Chrome v tomto ohledu totálně pohořel a 63,5 % sebraných dat přimkne rovnou vám.
A to je pouze jeden z důvodů, proč byste rozhodně neměli Google Chrome používat. Na konci října objevil jiný bezpečnostní expert Tommy Mysk dechberoucí chybu, které využil Facebook. Jakýkoliv web mohl mít přístup k akcelerometru (pohybový senzor v telefonu). Jenže zatímco u iPhonů se Safari musel uživatel udělit webu přístup, u Androidu s Google Chromem byl přístup udělen ve výchozím stavu. Jak tohle může někoho neznepokojovat?
Podobných znepokojivých situací vyvolává Google Chrome víc. Jaký je ale závěr celého alarmujícího pojednání o Google Chrome? Jakkoliv patří prohlížeč k bytostně nejpoužívanějším (jediné, co mu chybí, je první místo na tabletech, tam vede Safari od Applu – pozn. redakce), skrývá nepříjemná tajemství.
Jednoho by to nenapadlo, ale co je od Googlu, na to je třeba nahlížet s náležitým zřetelem. Společnost se možná profiluje jako ochránce osobních dat, z logické podstaty věci mu však jde o přesný opak – co nejvíce vašich citlivých dat prodat svým obchodním partnerům, a pak na tom vydělat další stovky miliard dolarů. Naštěstí si ale každý může vybrat to, co je pro něj důležitější…
Co vy, jaký používáte prohlížeč? A pokud je to Chrome, co si myslíte o bezpečnosti této platformy?