Proč byste v žádném případě neměli používat Google Chrome?

  • Google Chrome je s víc jak 2,6 miliardy aktivních uživatelů nejpoužívanější prohlížeč
  • Najdete ho jak na počítačích, tak i na smartphonech a tabletech
  • Existují však pádné důvody, proč byste Google Chrome neměli používat!
Google Chrome

Ať už chceme nebo ne, Google Chrome je nejpoužívanější prohlížeč na trhu

Možná si vzpomenete, když jsme v pár starších článcích rozprávali o bezpečnosti WhatsAppu, respektive Facebooku a jeho produktů. Facebook je prostě mašinou na sběr dat, řekněme si to upřímně. O společnosti s novým jménem Meta to však dnes nebude. Další takovou mašinou na sběr dat je i Google, ačkoliv to zní vlastně jako velký paradox.

Google vydělává hlavně na reklamě

Google je totiž jakýsi chameleon. Velmi umě to hraje na obě strany. Na jedné straně vám slibuje bezpečný systém Android a celý jeho ekosystém služeb, ať už jde o Gmail, Play Store, Kalendář, dokumenty, poznámky Keep a další. A na druhé straně ale vydělává hlavně na reklamě, z níž ta nejdůležitější je direktivní, ergo přímo cílená na určitě skupiny uživatelů, nebo rovnou přímo jednotlivé uživatele.

Tuto reklamu dokáže Google zacílit ze všech nejlépe. A to hlavně díky datům, které o vás sbírá, kudy chodíte. Google ví přesně jaké webové stránky navštěvujete, díky stran lidí benevolentnímu přístupu k ochraně aktuální polohy ví dokonce i kde se fyzicky nacházíte a tedy jaké obchody, podniky či služby často navštěvujete. A prohlížeč Google Chrome je středobodem veškerého farmaření dat na uživatelích.

Jakkoliv lze Google vnímat jako behemota v oblasti softwaru a vlastně i hardwaru, tato optika je úplně mimo. Americká firma je především král v oblasti reklamy a pronájmu inzertních ploch na internetu. Má vlastní vyhledávací engine, vlastní reklamní engine a samozřejmě i vlastní prohlížeč, který je jen tak mimochodem nejpoužívanější na světě. Nic tak nebrání Googlu inkasovat každý rok víc jak 100 miliard dolarů za reklamu.


Nepřehlédněte:


Google Chrome je totální farma na data

Jak ale do tohoto zapadá hlas každého z vás, každého uživatele? Kyberbezpečnostní expert Zak Doffman z americké redakce Forbesu se na jaře vyjádřil k tomu, že e-mailový klient Gmail sbírá podle nového výzkumu víc dat, než by logicky měl a musel. Doffmanovi odpověděl sám ředitel Googlu, Sundar Pichai: “Z aplikací, které primárně slouží k uchovávání osobních údajů – jako je Gmail, Disk, Kalendář nebo Google Fotky – neodebíráme data určená k inzerci.” Ale pozor, Google Chrome mezi těmito aplikacemi chybí – přitom je zcela evidentní, že jde o obdobnou banku osobních dat, jako třeba Gmail nebo Fotky.

Kde je ale jádro věci, ergo proč je Google Chrome o tolik horší prohlížeč z hlediska uživatelského soukromí, než třeba Safari, Mozilla Firefox nebo známé DuckDuckGo? Pomůže jednoduchý graf srovnání všech zmíněných a ještě Microsoft Edge, nástupce Internetu Explorer.

Google Chrome

Graf toho, kolik Chrome a další prohlížeče sbírají dat alokovaných přímo na uživatele

Obrázek jednoduše v procentech ukazuje, kolik dat jednotlivé prohlížeče sbírají a alokují je na váš osobní identifikační profil. A to je důležité, protože podle grafu další firmy za prohlížeči data do jisté míry sbírají, ale nespojují je s konkrétními uživateli. Určitě nikomu nepřijde divné, že Google Chrome v tomto ohledu totálně pohořel a 63,5 % sebraných dat přimkne rovnou vám.

A to je pouze jeden z důvodů, proč byste rozhodně neměli Google Chrome používat. Na konci října objevil jiný bezpečnostní expert Tommy Mysk dechberoucí chybu, které využil Facebook. Jakýkoliv web mohl mít přístup k akcelerometru (pohybový senzor v telefonu). Jenže zatímco u iPhonů se Safari musel uživatel udělit webu přístup, u Androidu s Google Chromem byl přístup udělen ve výchozím stavu. Jak tohle může někoho neznepokojovat?

Co je od Googlu, na to pozor

Podobných znepokojivých situací vyvolává Google Chrome víc. Jaký je ale závěr celého alarmujícího pojednání o Google Chrome? Jakkoliv patří prohlížeč k bytostně nejpoužívanějším (jediné, co mu chybí, je první místo na tabletech, tam vede Safari od Applu – pozn. redakce), skrývá nepříjemná tajemství.

Jednoho by to nenapadlo, ale co je od Googlu, na to je třeba nahlížet s náležitým zřetelem. Společnost se možná profiluje jako ochránce osobních dat, z logické podstaty věci mu však jde o přesný opak – co nejvíce vašich citlivých dat prodat svým obchodním partnerům, a pak na tom vydělat další stovky miliard dolarů. Naštěstí si ale každý může vybrat to, co je pro něj důležitější…

Co vy, jaký používáte prohlížeč? A pokud je to Chrome, co si myslíte o bezpečnosti této platformy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Proč byste v žádném případě neměli používat Google Chrome?

  • Google Chrome je s víc jak 2,6 miliardy aktivních uživatelů nejpoužívanější prohlížeč
  • Najdete ho jak na počítačích, tak i na smartphonech a tabletech
  • Existují však pádné důvody, proč byste Google Chrome neměli používat!
Google Chrome

Ať už chceme nebo ne, Google Chrome je nejpoužívanější prohlížeč na trhu

Možná si vzpomenete, když jsme v pár starších článcích rozprávali o bezpečnosti WhatsAppu, respektive Facebooku a jeho produktů. Facebook je prostě mašinou na sběr dat, řekněme si to upřímně. O společnosti s novým jménem Meta to však dnes nebude. Další takovou mašinou na sběr dat je i Google, ačkoliv to zní vlastně jako velký paradox.

Google vydělává hlavně na reklamě

Google je totiž jakýsi chameleon. Velmi umě to hraje na obě strany. Na jedné straně vám slibuje bezpečný systém Android a celý jeho ekosystém služeb, ať už jde o Gmail, Play Store, Kalendář, dokumenty, poznámky Keep a další. A na druhé straně ale vydělává hlavně na reklamě, z níž ta nejdůležitější je direktivní, ergo přímo cílená na určitě skupiny uživatelů, nebo rovnou přímo jednotlivé uživatele.

Tuto reklamu dokáže Google zacílit ze všech nejlépe. A to hlavně díky datům, které o vás sbírá, kudy chodíte. Google ví přesně jaké webové stránky navštěvujete, díky stran lidí benevolentnímu přístupu k ochraně aktuální polohy ví dokonce i kde se fyzicky nacházíte a tedy jaké obchody, podniky či služby často navštěvujete. A prohlížeč Google Chrome je středobodem veškerého farmaření dat na uživatelích.

Jakkoliv lze Google vnímat jako behemota v oblasti softwaru a vlastně i hardwaru, tato optika je úplně mimo. Americká firma je především král v oblasti reklamy a pronájmu inzertních ploch na internetu. Má vlastní vyhledávací engine, vlastní reklamní engine a samozřejmě i vlastní prohlížeč, který je jen tak mimochodem nejpoužívanější na světě. Nic tak nebrání Googlu inkasovat každý rok víc jak 100 miliard dolarů za reklamu.


Nepřehlédněte:


Google Chrome je totální farma na data

Jak ale do tohoto zapadá hlas každého z vás, každého uživatele? Kyberbezpečnostní expert Zak Doffman z americké redakce Forbesu se na jaře vyjádřil k tomu, že e-mailový klient Gmail sbírá podle nového výzkumu víc dat, než by logicky měl a musel. Doffmanovi odpověděl sám ředitel Googlu, Sundar Pichai: “Z aplikací, které primárně slouží k uchovávání osobních údajů – jako je Gmail, Disk, Kalendář nebo Google Fotky – neodebíráme data určená k inzerci.” Ale pozor, Google Chrome mezi těmito aplikacemi chybí – přitom je zcela evidentní, že jde o obdobnou banku osobních dat, jako třeba Gmail nebo Fotky.

Kde je ale jádro věci, ergo proč je Google Chrome o tolik horší prohlížeč z hlediska uživatelského soukromí, než třeba Safari, Mozilla Firefox nebo známé DuckDuckGo? Pomůže jednoduchý graf srovnání všech zmíněných a ještě Microsoft Edge, nástupce Internetu Explorer.

Google Chrome

Graf toho, kolik Chrome a další prohlížeče sbírají dat alokovaných přímo na uživatele

Obrázek jednoduše v procentech ukazuje, kolik dat jednotlivé prohlížeče sbírají a alokují je na váš osobní identifikační profil. A to je důležité, protože podle grafu další firmy za prohlížeči data do jisté míry sbírají, ale nespojují je s konkrétními uživateli. Určitě nikomu nepřijde divné, že Google Chrome v tomto ohledu totálně pohořel a 63,5 % sebraných dat přimkne rovnou vám.

A to je pouze jeden z důvodů, proč byste rozhodně neměli Google Chrome používat. Na konci října objevil jiný bezpečnostní expert Tommy Mysk dechberoucí chybu, které využil Facebook. Jakýkoliv web mohl mít přístup k akcelerometru (pohybový senzor v telefonu). Jenže zatímco u iPhonů se Safari musel uživatel udělit webu přístup, u Androidu s Google Chromem byl přístup udělen ve výchozím stavu. Jak tohle může někoho neznepokojovat?

Co je od Googlu, na to pozor

Podobných znepokojivých situací vyvolává Google Chrome víc. Jaký je ale závěr celého alarmujícího pojednání o Google Chrome? Jakkoliv patří prohlížeč k bytostně nejpoužívanějším (jediné, co mu chybí, je první místo na tabletech, tam vede Safari od Applu – pozn. redakce), skrývá nepříjemná tajemství.

Jednoho by to nenapadlo, ale co je od Googlu, na to je třeba nahlížet s náležitým zřetelem. Společnost se možná profiluje jako ochránce osobních dat, z logické podstaty věci mu však jde o přesný opak – co nejvíce vašich citlivých dat prodat svým obchodním partnerům, a pak na tom vydělat další stovky miliard dolarů. Naštěstí si ale každý může vybrat to, co je pro něj důležitější…

Co vy, jaký používáte prohlížeč? A pokud je to Chrome, co si myslíte o bezpečnosti této platformy?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."