Názor: Cenové války mezi výrobci nejsou bez obětí

Petr Moravec

Operační systém Android je v dnešní době jediným systémem, který dokáže držet krok s operačním systémem iOS od Applu. Svou dostupností pak vždy stimuloval výrobce smartphonů k soutěživosti. Jednotliví výrobci se nejprve předháněli, kdo přinese výkonnější hardware. Nyní se předhánějí v ceně – každý chce oslovit většinu, která za telefony nechce utrácet velké částky. Profitují ale z těchto závodů zákazníci doopravdy?

Tip: 2015: rok mobilní nudy. Zavedené výrobce už brzy zadupe Čína

Iracionální hráči

Vezměme si kupříkladu HTC, dříve jednoho z lídru mezi výrobci telefonů s OS Android. Ještě nedávno plánovalo v Brně otevřít nové servisní centrum, kde by zaměstnalo více než 1 000 lidí. Z tohoto centra ale nejspíše sejde úplně. Mimo to je ale v plánu propuštění cca 15 % stávajících zaměstnanců – to je 2 300 lidí bez práce. Stejné je to u Lenova, přes svou stále rostoucí pozici unikají informace, že by mělo dojít k propuštění až 3 200 lidí z jeho továren.

V čem je problém těchto výrobců společný? Obě považují za klíčový čínský trh. Ano, ten je obrovský, ale je na něm stejně obrovské množství menších hráčů, kteří slovy ředitele Lenova, Yanga Yuanqinga, hrají „iracionálně.“

Minulý týden oznámilo Xiaomi nový model Redmi Note 2. Ten mimochodem nabízí stejně veliký displej i stejně vysoké rozlišení displeje jako iPhone 6 Plus. Redmi Note 2 je mimochodem poháněn také stejným procesorem jako HTC One M9+. Oproti těmto dvěma topmodelům přichází ještě s něčím navíc – slotem pro microSD nebo fotoparátem vybaveným automatickým ostřením s fázovou detekcí. To vše jen za nějaké 3 000 Kč!


Obr: Xiaomi Redmi Note 2

Pokud Xiaomi na tomto telefonu dokáže vydělávat, pak to jistě není velká částka. Čeho si je ale Xiaomi moc dobře vědomo, je to, že každá byť sebemenší marže znamená ztrátu pro konkurenty. Ti se pak musejí potýkat s dalšími extra náklady, jako další marketing, reklamy apod. pro své produkty. Přestože je Lenovo také čínské, v tomto úhlu pohledu není schopné s Xiaomi soupeřit.

A to se hlavně v Číně s novými výrobci smartphonů doslova „roztrhl pytel“. Všichni věří a dělají vše proto, aby dokázali ukrojit svůj malý, ale alespoň nějaký podíl z obrovského koláče, kterým trh se smartphony bezesporu je.

Smartphony šité horkou jehlou

Nedávná studie odhalila, že telefony s OS Android nyní vyrábí téměř 1 300 různých výrobců! To je téměř třikrát více, než bylo v roce 2012. Je trh se smartphony opravdu tak velký, aby dokázal uživit 1 300 různých výrobců? (Obzvláště vezmeme-li v potaz největší výrobce, kteří se stále snaží držet otěže pevně ve svých rukou.) Odpověď je jednoduchá – ne, tak velký trh se smartphony opravdu není. Většina ze společností, které smartphony vyrábí dnes, je už ve velmi blízké budoucnosti vyrábět nebude. To je to, co ředitel Lenova myslí iracionálním chováním. Tito výrobci to chtějí prostě alespoň zkusit a buď se jim prorazit povede nebo ne.

Pro výrobce tedy situace není bůhví jak skvělá a dá se říci, že bohužel není ani pro nás, pro zákazníky. Představte si situaci, že si koupíte telefon od některé z nově vznikajících čínských značek. Dnes může mít třeba skvělé specifikace, vyměnitelnou baterii a nejnovější verzi OS Android. Kdo vám ale zaručí, že se dočkáte příští verze Androidu, když společnost, která telefon vyrobila, mezitím zanikne? Nebo když se telefon začne přehřívat, kdo vám jej opraví?

Dějiny píší vítězové

Oproti tomu, když si telefon koupíme od některé ze zavedených značek, kupujeme si tím i jakousi jistotu. I co se týče značek jako HTC nebo Sony, které zrovna neprožívají nejlepší období, tyto společnosti nezmizí ze dne na den.


Obr. 2: OnePlus 2 

Pak jsou zde společnosti jako OnePlus (za kterou stojí dnes již zavedená značka Oppo), která je mistrem v přinášení kvalitního hardwaru za nízké ceny, nebo Yota, která vsází na originální nápad se smartphonem s klasickým a e-ink displejem. Jsou ale tyto značky dost silné na to, aby dokázaly přežít v těžké konkurenci opravdu dlouhodobě?

Stejně jako se výkon počítačů podle Moorova zákona každých 18 měsíců zdvojnásobuje, dalo by se říci, že cena smartphonů v pravidelných intervalech klesá (a právě podle Moorova zákona roste jejich výkon). Je to sice na první pohled krásný trend, ale pokud chceme opravdovou kvalitu a jistotu jejich funkčnosti a služeb s tím spojených, jakou nabízejí značky jako Apple nebo Samsung, nezbývá nám, než si za ně připlatit.

Zdroj: theverge.com

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články