Anketa: Nových smartphonů je stále víc a víc. Je to dobře?

Tomáš Richter

Navzdory tomu, že trh s chytrými telefony poslední dva roky celosvětově stagnuje, se nezdá, že by to výrobce nějak zvlášť omezovalo. Co na tom, že vnímat všechny ty novinky je téměř nemožné. Důležité je, že zákazník má z čeho vybírat, nebo ne?

Pryč jsou doby, kdy se přední výrobci telefonů drželi vcelku ustáleného modelu a představili v každém roce jen několik novinek. Ty se většinou lišily kvalitou zpracování, stupněm výbavy, cenou i označením. Těžit z toho samozřejmě mohli i zákazníci. Díky tomu, že smartphonů nebylo tolik, bylo nepoměrně jednodušší si nějaký vybrat. Dnes je všechno jinak.

Ať žije koncernová výroba

Paralela s výrobou aut se přímo nabízí. Vždyť spousty těch samostatně se profilujících výrobců nejsou v zásadě nic jiného než dceřiné odnože ještě větších společností. Jako příklad dobře poslouží čínská společnost BBK Electronics, která vlastní značky jako OnePlus, Vivo, Oppo nebo Realme. Jiné nejsou tak roztříštěné. Třeba takové Xiaomi má své Redmi, Huawei má Honor atd.

Vnímat tyto podznačky jako nutné zlo by byla samozřejmě hloupost. Jak se v čase vyvíjí a mění trhy, mění se s nimi i výrobci. Vytvořením dalších brandů, se jen snaží dát kontury svému portfoliu, aby bylo zákazníkovi zřejmé, s kým má tu čest. Velmi zjednodušeně jde o hierarchii. To znamená, že pokud chcete jen to nejlepší, víte na koho se obrátit. Stejně jako, když chcete kompromis ceny a výkonu či levné zařízení.

Na rovinu je dobré si říct, že existují i případy, kdy nemáte na první dobrou ani potuchy kdo je kdo a co je co. Třeba výše zmíněné OnePlus. Je to ryze prémiová, inovativní nebo „jen“ populární filiálka? Ptám se proto, protože některé telefony od sourozeneckého Oppa nebo Viva jsou kolikrát na stejné úrovni; ať už jde o výbavu, design nebo cenu. Je to jako šít džíny v jedné fabrice a jen měnit logo.

Jedna platforma v mnoha obměnách?

A s tím souvisí i sdílení použitých technologií a vzhledu. Je nad slunce jasné, že to má své nesporné výhody. Díky tomu jsou schopni na korporátní úrovni jednak značně ušetřit a za druhé z toho profituje i zákazník (díky ceně). Drtivá většina z vás opravdu neřeší kdo patří pod koho. Chcete OnePlus? Koupíte si ho. Líbí se vám Xiaomi, Sony nebo Samsung? Princip je naprosto stejný.

Pak ale působí nanejvýš úsměvně, když například marketéři od zmíněné OnePlus hodiny vypráví o tom, co všechno museli vymyslet ohledně jejich nového modelu a vy během vteřiny zjistíte, že jde jen o převzatý design z nějakého aktuálního Oppa. Jistě, přidaná hodnota nebude nejspíš stejná už kvůli softwaru, který má prvně jmenovaná na opravdu vysoké úrovni, ale ta inovativnost je prostě diskutabilní.

Opačným směrem jdou stálice jako je Sony, Samsung nebo LG. Nepamatuji se, že by se o další dceřiné značky někdy pokoušeli (víte někdo proč?). Jenže například v případě jihokorejského giganta je to prašť jako uhoď, protože ten zase v posledních několika letech najel na systém zběsilé pásové výroby a těch modelů chrlí tolik a tak často, že je extrémně náročné se v tom vyznat.

Proč bych se tím jako zákazník měl vůbec zabývat?

Otázka na tělo! A z logiky věci se nabízí poměrně jednoduchá odpověď: neměl a nemusel. To, že v současné době existuje nespočet značek, podznaček a modelových řad je určitě dobře, protože je alespoň z čeho vybírat. Na své si přijde de facto každý. Chcete levný, dražší, nejvýkonnější telefon? Stačí si na to sednout, v hlavě si to srovnat a pak se rozhodnout.

V komplexním měřítku to až taková sláva není. Svoji roli hraje nejenom renomé daného výrobce, čím dál diskutovanější podpora (občas se vetře myšlenka, že na ni schválně dlabou, aby lépe prodávali nové telefony), ale i četnost s jakou je představují. A ne vždy je novější lepší.

Tím chci říct pouze to, že z mého pohledu by mohli velcí hráči klidně trošku zvolnit. Uvedu příklad. Kamarád si chtěl pořídit nový telefon. Právě se objevila na trhu novina „XY 41“. Když už se rozhodl, že ji chce, přišel na trh nástupce s číslem 42. Byl větší, procesor měl horší, ale byl novější. Takže jsme si srovnávacím kolečkem prošli znova. Je to trochu zveličené, ale pointu snad chápete.

Apple? Vzor jednoduchosti

Nechme stranou klasické půtky, jestli je lepší Android nebo iOS. O to tu nejde. Jablečná společnost (až na pár výjimek) má iPhony jednoduše rozdělené. A nemá smysl se vracet daleko do minulosti. Máme tu standardní, Pro a Pro Max variantu. Tečka. Nový maličký „repas“ v podobě iPhonu SE (2020) spadá do zmíněných výjimek v parentezi.

Výše zmíněné názvy jsou určující z hlediska výbavy a cenové dostupnosti. Dalším kritériem je strategie. Apple novou řadu představuje pouze jednou v roce. Tady nejde o konkurenční výhodu-nevýhodu. Jde jen pomyslnou jednoduchost. Souhlasím, že už kvůli tomu, že si „jablíčko kope na svém písečku“, nejde o férový příměr. Na druhou stranu, co nutí ostatní výrobce zkracovat mezigenerační cyklus?

Pokud se třeba podíváte na takovou střední třídu smartpohonů s Androidem, v jeden okamžik narazíte hned na několik derivátů toho samého a klidně i v rámci jedné značky. Někdy jsou si tak cenově blízko, že se naprosto stírá punc lepší-horší.

Aktuální obrovský výběr kvitujete, nebo ne?

Jen taková otázka do pléna. Nebylo by mnohem jednodušší, kdyby alespoň názvy telefonů byly jednodušší? Nebo lépe reflektovaly výbavu nebo velikost? Ne všechno, na co dáte nálepku Ultra, Pro apod., odpovídá realitě. Navíc by bylo možná mnohem prostší mít ustálené jméno zařízení, které se mění třeba podle roku vydání, než něco neustále vymýšlet.

A také je dobré si připomenout, že ty mezigenerační technologické skoky nejsou v posledním roce, dvou natolik výrazné, že o avizované novinky nemusí být nakonec kýžený zájem.

Jak to vnímáte vy, čtenáři? Berete to tak, jak to je a jste rádi za opravdu obrovský výběr telefonů? Nebo patříte mezi ty, kterým se zdá, že někdy je těch novinek zbytečně moc? A ovlivňuje časté představení nástupců životní cyklus právě vámi zakoupeného kousku?


[poll id=“21″]


Předem děkujeme všem hlasujícím!

Hlasovat v naší nové anketě můžete celý týden, až do příštího pátku 31. července. Následně v článku na Mobilizujeme.cz rozebereme výsledky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články