Poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají právo jednostranně měnit své smluvní podmínky, jsou ovšem povinni při provedení takové změny splnit všechny požadavky kladené zákonem o elektronických komunikacích, uvádí Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své monitorovací zprávě z března 2022.
Váš poskytovatel mobilních služeb, tedy operátor, si ve smlouvě od 1. ledna 2022 musí vyhradit právo pro jednostrannou změnu smluvních podmínek (tedy bez vašeho souhlasu ke všem konkrétním změnám – pozn. redakce). Od Nového roku však také musí operátoři přehledně oznámit svým klientům všechny provedené změny.
To znamená, že pokud poskytovatel sáhne po jednostranné úpravě smlouvy, musí vás o těchto změnách informovat e-mailem či SMS zprávou, a to nejpozději jeden měsíc před tím, než nabydou změny účinnosti. Součástí informací by mělo být i poučení, že zákazník má nárok kvůli změnám ve smlouvě závazek vypovědět. Tento nárok má spotřebitel do jednoho měsíce po doručení oznámení.
Čtěte také: Když vám zemře blízký, řekněte o tom operátorovi. Jinak můžete být nemile překvapeni!
Tím nejdůležitějším aspektem je však transparentnost a přehlednost provedených změn ve smluvních podmínkách. Jak totiž upozorňuje ČTÚ, dříve stačilo operátorovi, aby klienta informoval nepřímo, tedy že mu zaslal odkaz k novým podmínkám třeba skrz vyúčtování.
Děly se i takové věci, že operátor zmínil nové podmínky na samotném konci měsíčního vyúčtování, ale informaci nijak graficky neodlišil, bylo tak velmi jednoduché ji přehlédnout nebo ji neporozumět.
Tento postup je v rozporu s pojetím ČTÚ, který má za to, že pro splnění výše uvedených zákonných podmínek je nezbytné, aby informace o změně smluvních podmínek uvedené ve vyúčtování byly podány přehledně a transparentně, ideálně na první straně vyúčtování; když už ne formou samostatného e-mailu či SMS zprávy každému z klientů.
Co na tuto skulinku říkáte, měli by podle vás mít operátoři právo na jednostrannou změnu smluvních podmínek? A líbí se vám v tomto případě postup ČTÚ?
Poskytovatelé služeb elektronických komunikací mají právo jednostranně měnit své smluvní podmínky, jsou ovšem povinni při provedení takové změny splnit všechny požadavky kladené zákonem o elektronických komunikacích, uvádí Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své monitorovací zprávě z března 2022.
Váš poskytovatel mobilních služeb, tedy operátor, si ve smlouvě od 1. ledna 2022 musí vyhradit právo pro jednostrannou změnu smluvních podmínek (tedy bez vašeho souhlasu ke všem konkrétním změnám – pozn. redakce). Od Nového roku však také musí operátoři přehledně oznámit svým klientům všechny provedené změny.
To znamená, že pokud poskytovatel sáhne po jednostranné úpravě smlouvy, musí vás o těchto změnách informovat e-mailem či SMS zprávou, a to nejpozději jeden měsíc před tím, než nabydou změny účinnosti. Součástí informací by mělo být i poučení, že zákazník má nárok kvůli změnám ve smlouvě závazek vypovědět. Tento nárok má spotřebitel do jednoho měsíce po doručení oznámení.
Čtěte také: Když vám zemře blízký, řekněte o tom operátorovi. Jinak můžete být nemile překvapeni!
Tím nejdůležitějším aspektem je však transparentnost a přehlednost provedených změn ve smluvních podmínkách. Jak totiž upozorňuje ČTÚ, dříve stačilo operátorovi, aby klienta informoval nepřímo, tedy že mu zaslal odkaz k novým podmínkám třeba skrz vyúčtování.
Děly se i takové věci, že operátor zmínil nové podmínky na samotném konci měsíčního vyúčtování, ale informaci nijak graficky neodlišil, bylo tak velmi jednoduché ji přehlédnout nebo ji neporozumět.
Tento postup je v rozporu s pojetím ČTÚ, který má za to, že pro splnění výše uvedených zákonných podmínek je nezbytné, aby informace o změně smluvních podmínek uvedené ve vyúčtování byly podány přehledně a transparentně, ideálně na první straně vyúčtování; když už ne formou samostatného e-mailu či SMS zprávy každému z klientů.
Co na tuto skulinku říkáte, měli by podle vás mít operátoři právo na jednostrannou změnu smluvních podmínek? A líbí se vám v tomto případě postup ČTÚ?