Když vám zemře blízký, řekněte o tom operátorovi. Jinak můžete být nemile překvapeni!

  • ČTÚ řeší každoročně i reklamace týkající se smrti uživatele telekomunikací
  • Pozůstalí o skonu neinformují operátora a ten dál dělá “jako by nic”
  • Nejde však o chybu operátorů – ti se o smrti svých klientů nemají jak dozvědět
Uživatel

Pokud zapomenete po smrti blízké osoby vyřešit její smlouvu s operátorem, můžete být nepříjemně překvapeni

V rámci své činnosti vyřizuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) bohužel taktéž i záležitosti, které se týkají smutných událostí. Konkrétně se jedná o stížnosti související s úmrtím účastníka služeb elektronic­kých komunikací, uvádí úřad ve své monitorovací zprávě za prosinec.

Pozůstalí jsou často rozhořčeni, že po jejich zemřelém zůstal aktivní mobilní tarif u operátora a kromě smluvené tarifní částky pak naskakují i penále za nezaplacené pohledávky. Jak v takovém případě jednat?

Po smrti blízkého hned informujte operátora

Smrt blízkého člověka je vždy maximálně tragickou událostí a pozůstalí mají “plné ruce práce” s řešením posledního rozloučení, informováním známých a přátel a v neposlední řadě je tu nutné psychické vyrovnání s odchodem někoho blízkého.

Součástí skonu někoho z rodiny je však také vypořádávání se s dědictvím. A protože do dědictví spadají i dluhy, měli by si lidé s touto nepříjemnou zkušeností dát pozor na správné dořešení platné smlouvy s operátory.

ČTÚ upozorňuje, že smrtí klienta operátora v žádném případě nezaniká tarifní smlouva. Její zánik či rozvázání, případně přepis na jinou osobu, je nutné vyřešit co možná nejrychleji po smrti bývalého klienta, klidně ještě před začátkem dědického řízení.

Operátoři jen plní podmínky smlouvy

Operátor totiž nemá jak se o smrti jinak dozvědět (kupříkladu od matriky) a tudíž dál poskytuje služby, jako by se nechumelilo – jinými slovy plní podmínky smlouvy. Problém nastává ve chvíli, kdy zemřelému naskakují do schránky nebo na e-mail faktury k zaplacení, opět plně v souladu se smlouvou.

Možná to znáte, jestli jste někdy víckrát zapomněli zaplatit nějakou takovou fakturu. Následují penále, které se úměrně zvyšují s tím, jak dlouho zůstanou bez povšimnutí. Operátor pak má nárok dluh po klientovi vymáhat soudní cestou.

Ani tehdy ale “hon” nekončí. Jakmile se operátor dozví, že klient, za kterým v krajním případě poslal exekutory, již není mezi živými, musí břemeno přebrat dědic. A v tuto chvíli už je častokrát pozdě, protože operátoři nemají povinnost dluh odpustit. Přitom by bohatě stačilo postupovat podle doporučení.

Tuckerův telefon, bolest

V první řadě musíte dát vědět operátorovi o skonu blízké osoby

Jak jednat s operátory, zemře-li vám blízká osoba?

Pokud vám tedy zemře blízký příslušník rodiny a dostanete na starost řešení pohřbu a pozůstalostí, doporučení jsou jasná. Je nezbytné o této skutečnosti operátora nejen informovat, ale taktéž úmrtí prokázat potřebnými dokumenty, typicky úmrtním listem. Ideálně je vhodné tak učinit přímo v kamenné prodejně daného operátora.

ČTÚ v této souvislosti považuje za podstatné informovat především o tom, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů.

Vzhledem k současné legislativě vás při okamžitém a včasném rozvázání smlouvy nečeká žádná pokuta. Jak už ale zaznělo, je možné i stávající smlouvu překonvertovat na jiného účastníka a poměr tedy není třeba rušit.

Máte bohužel tuto nepříjemnou zkušenost s operátory po smrti blízké osoby?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Když vám zemře blízký, řekněte o tom operátorovi. Jinak můžete být nemile překvapeni!

  • ČTÚ řeší každoročně i reklamace týkající se smrti uživatele telekomunikací
  • Pozůstalí o skonu neinformují operátora a ten dál dělá “jako by nic”
  • Nejde však o chybu operátorů – ti se o smrti svých klientů nemají jak dozvědět
Uživatel

Pokud zapomenete po smrti blízké osoby vyřešit její smlouvu s operátorem, můžete být nepříjemně překvapeni

V rámci své činnosti vyřizuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) bohužel taktéž i záležitosti, které se týkají smutných událostí. Konkrétně se jedná o stížnosti související s úmrtím účastníka služeb elektronic­kých komunikací, uvádí úřad ve své monitorovací zprávě za prosinec.

Pozůstalí jsou často rozhořčeni, že po jejich zemřelém zůstal aktivní mobilní tarif u operátora a kromě smluvené tarifní částky pak naskakují i penále za nezaplacené pohledávky. Jak v takovém případě jednat?

Po smrti blízkého hned informujte operátora

Smrt blízkého člověka je vždy maximálně tragickou událostí a pozůstalí mají “plné ruce práce” s řešením posledního rozloučení, informováním známých a přátel a v neposlední řadě je tu nutné psychické vyrovnání s odchodem někoho blízkého.

Součástí skonu někoho z rodiny je však také vypořádávání se s dědictvím. A protože do dědictví spadají i dluhy, měli by si lidé s touto nepříjemnou zkušeností dát pozor na správné dořešení platné smlouvy s operátory.

ČTÚ upozorňuje, že smrtí klienta operátora v žádném případě nezaniká tarifní smlouva. Její zánik či rozvázání, případně přepis na jinou osobu, je nutné vyřešit co možná nejrychleji po smrti bývalého klienta, klidně ještě před začátkem dědického řízení.

Operátoři jen plní podmínky smlouvy

Operátor totiž nemá jak se o smrti jinak dozvědět (kupříkladu od matriky) a tudíž dál poskytuje služby, jako by se nechumelilo – jinými slovy plní podmínky smlouvy. Problém nastává ve chvíli, kdy zemřelému naskakují do schránky nebo na e-mail faktury k zaplacení, opět plně v souladu se smlouvou.

Možná to znáte, jestli jste někdy víckrát zapomněli zaplatit nějakou takovou fakturu. Následují penále, které se úměrně zvyšují s tím, jak dlouho zůstanou bez povšimnutí. Operátor pak má nárok dluh po klientovi vymáhat soudní cestou.

Ani tehdy ale “hon” nekončí. Jakmile se operátor dozví, že klient, za kterým v krajním případě poslal exekutory, již není mezi živými, musí břemeno přebrat dědic. A v tuto chvíli už je častokrát pozdě, protože operátoři nemají povinnost dluh odpustit. Přitom by bohatě stačilo postupovat podle doporučení.

Tuckerův telefon, bolest

V první řadě musíte dát vědět operátorovi o skonu blízké osoby

Jak jednat s operátory, zemře-li vám blízká osoba?

Pokud vám tedy zemře blízký příslušník rodiny a dostanete na starost řešení pohřbu a pozůstalostí, doporučení jsou jasná. Je nezbytné o této skutečnosti operátora nejen informovat, ale taktéž úmrtí prokázat potřebnými dokumenty, typicky úmrtním listem. Ideálně je vhodné tak učinit přímo v kamenné prodejně daného operátora.

ČTÚ v této souvislosti považuje za podstatné informovat především o tom, že z právního hlediska samotný účastnický vztah zaniká okamžikem smrti daného účastníka, a to zpětně, po doložení výše uvedených dokumentů.

Vzhledem k současné legislativě vás při okamžitém a včasném rozvázání smlouvy nečeká žádná pokuta. Jak už ale zaznělo, je možné i stávající smlouvu překonvertovat na jiného účastníka a poměr tedy není třeba rušit.

Máte bohužel tuto nepříjemnou zkušenost s operátory po smrti blízké osoby?

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."