Přísná bezpečnostní pravidla. Které baterie a elektronika nesmí do letadla?
Poletíte na dovolenou? Pak se připravte na to, že v letecké dopravě platí zvláštní předpisy pro všechna zařízení napájená Li-Ion akumulátory, neboť se jedná o potenciálně nebezpečné předměty.
Tip: Proč explodují baterie u smartphonů a jak tomu zabránit?
Elektromobil si asi do letadla nevezmete, nicméně v případě mobilního telefonu, tabletu, chytrých hodinek, GoPro kamery, fotoaparátu, elektronické cigarety, a obzvláště pak powerbanky, která je taktéž vybavena Li-Ion baterií, jde o běžná zařízení, která si cestující běžně berou třeba na dovolenou. Jenže dejte si na to velký pozor, jestli takové zařízení do letadla vůbec smí. A pokud ano, musí ještě splňovat další přísná pravidla, o kterých jste možná zatím ani nevěděli.
„Pro zařízení napájená Li-Ion akumulátory v letecké přepravě platí zvláštní předpisy, neboť se jedná o potenciálně nebezpečné předměty. Ačkoliv se přesné znění regulací může napříč státy i leteckými společnostmi lišit, obecně platí, že bez předchozího povolení lze převážet jen baterie s kapacitou do 100 Wh (pozn. redakce, 20 000 mAh při 5V). Do této kapacity by se měla vlézt všechna obvykle používaná zařízení od mobilů a chytrých hodinek až po laptopy a většinu externích zdrojů.“ říká Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz.
„Může se stát, že budete potřebovat letecky přepravit i zařízení, jejichž baterie kapacitu 100 Wh překročí. Typicky se může jednat o elektrické invalidní vozíky či další zdravotní zařízení. V tomto případě platí, že se musíte obrátit na danou leteckou společnost a požádat ji o povolení tato zařízení přepravovat. Po předchozí domluvě a povolení tak lze převážet baterie s kapacitou až do 300 Wh (pozn. redakce, 60 000 mAh při 5V).“
Ovšem pak jsou tady výjimky, třeba americký Úřad pro bezpečnost v dopravě dovoluje převoz Li-Ion baterií o kapacitě 100 až 160 Wh i v odbaveném zavazadle, Letiště Praha zase povoluje přepravu elektronických zařízení v odbavených zavazadlech, pokud jsou z nich lithiové baterie předem vyndány.
Pro běžné cestující v letadlech znamená zpřísnění podmínek pro přepravu Li-Ion baterií zejména to, že svá elektronická zařízení nesmí ponechat v odbaveném zavazadle v nákladním prostoru, ale musejí si je s sebou vzít do kabiny v příručním zavazadle. Před cestou je důležité nejen všechny baterie v zařízeních zkontrolovat, zda nepřekračují limit s kapacitou, ale také zda jsou opatřeny štítky deklarujícími jejich parametry.
Pokud akumulátory ponecháte v zavazadle k odbavení, připravte se na průtahy. Všechny kufry totiž procházejí rentgenovou kontrolou, která elektroniku odhalí. Poté budete vyzvání dostavit se ke kontrole, baterii ze zavazadla vyjmout a přemístit ji do příruční tašky.
Počítejte také s tím, že vaše elektronika projde na letišti bezpečnostní kontrolou. Veškerá větší zařízení z kabinového zavazadla tak musíte vyndat do přepravky k samostatné kontrole mimo zavazadlo a můžete být taktéž vyzváni, abyste zařízení zapnuli a vypnuli. „Kontroloři si tím způsobem ověřují, že jde o funkční zařízení a nikoliv atrapy maskující například bombu. Raději proto mějte svá zařízení nabitá natolik, aby toto ověření mohlo proběhnout. Pokud se vám elektroniku nepodaří zapnout, může to znamenat zbytečné komplikace a průtahy kontroly. Pozor ale na to, že akumulátory dle předpisů nesmějí do letadla plně nabité. Jejich aktuální kapacitu předpisy většiny společností omezují na méně než 30 %. Samozřejmě není dovoleno baterie během letu nabíjet.“
Převážení Li-Ion baterií v letadlech se řídí předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní asociace leteckých přepravců (IATA). V posledních letech přitom došlo k jejich několikerému zpřísnění. Ke zpřísnění pravidel dochází kvůli snaze o zvýšení bezpečnosti cestujících. V uplynulých letech byly zaznamenány případy, kdy tento typ akumulátoru během letu vybuchl.
Například v roce 2017 během letu mezi Pekingem a Melbourne explodovala sluchátka, která měla cestující přímo kolem krku. Žena utrpěla popáleniny v obličeji. Velkou aférou byly také exploze u Galaxy Note 7 od Samsungu, který kvůli tomu dostal od leteckých společností zákaz přepravy. Přestože tyto případy nejsou časté a obvykle jsou způsobeny nekvalitní a nedostatečně prověřenou baterií, letecké společnosti chtějí riziko exploze Li-Ion baterií snížit na minimum.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.