Vývoj baterií je zásadní oblast, ve které probíhá neustálé zlepšování a jednotliví výrobci se předbíhají v tom, kdo nabídne lepší řešení. Dobíjecí baterie jsou součástí mnoha zařízení, od mobilních telefonů, přes tablety, notebooky až po elektrická auta. Zdá se, že japonští vědci nyní přišli s průlomovým řešením, jak napsal náš sesterský web Elektrickevozy.cz.
Japonští vědci z Yokohama National University přišli s baterií, která má nevídanou hustotu. To se promítá do větší kapacity v menším těle baterie. Většina současných zařízení používá lithium-iontové (Li-Ion) baterie, avšak s postupem vývoje elektroniky se stávají méně efektivní. Současné smartphony, které naskočily na vlnu AI, potřebují vysoký výkon, a proto potřebují i baterie s obrovskou kapacitou.
Japonští vědci namísto niklu a kobaltu, které se obvykle používají, použili nanostrukturované katody z oxidu lithno-managanového. Díky tomu se jim podařilo dosáhnout výborné hustoty energie, která dosahuje až 820 Wh/kg. Toto by byl skvělý posun vpřed v oblasti elektrických automobilů, ale i při jiné elektronice.
Čtěte také: Exynos končí. Řada Galaxy S25 vsadí na moderní čipy od Qualcommu
Manganové baterie, které vyvíjejí japonští vědci bodují nejen v hustotě, ale mají také výrazně nižší cenu. K jejich výhodám má patřit také schopnost rychlého nabíjení, což může být průlomová technologie, na kterou v budoucnu naskočí většina výrobců elektrotechniky.
Nanostruktury tvořené oxidem lithno-manganovým netrpí poklesem napětí. Napětí se totiž u baterií časem snižuje. Může za to několik faktorů, například stárnutí baterie, teplota, způsob používání nebo chemické reakce uvnitř baterie. To pak ovlivňuje celkový výkon a životnost baterie.
K tomu, aby se tyto nové baterie dostaly do komerčního provozu, je třeba vyřešit některé problémy. Vědci tedy stojí před pořádnou výzvou. Nevýhodou manganu je totiž to, že je dobře rozpustný, a proto se může časem v baterii rozpustit. Vědci naštěstí přišli na to, že toto rozpouštění lze zmírnit, když použijí vysoce koncentrované elektrolyty a povlak z fosforečnanu lithného.
Vývoj baterií je zásadní oblast, ve které probíhá neustálé zlepšování a jednotliví výrobci se předbíhají v tom, kdo nabídne lepší řešení. Dobíjecí baterie jsou součástí mnoha zařízení, od mobilních telefonů, přes tablety, notebooky až po elektrická auta. Zdá se, že japonští vědci nyní přišli s průlomovým řešením, jak napsal náš sesterský web Elektrickevozy.cz.
Japonští vědci z Yokohama National University přišli s baterií, která má nevídanou hustotu. To se promítá do větší kapacity v menším těle baterie. Většina současných zařízení používá lithium-iontové (Li-Ion) baterie, avšak s postupem vývoje elektroniky se stávají méně efektivní. Současné smartphony, které naskočily na vlnu AI, potřebují vysoký výkon, a proto potřebují i baterie s obrovskou kapacitou.
Japonští vědci namísto niklu a kobaltu, které se obvykle používají, použili nanostrukturované katody z oxidu lithno-managanového. Díky tomu se jim podařilo dosáhnout výborné hustoty energie, která dosahuje až 820 Wh/kg. Toto by byl skvělý posun vpřed v oblasti elektrických automobilů, ale i při jiné elektronice.
Čtěte také: Exynos končí. Řada Galaxy S25 vsadí na moderní čipy od Qualcommu
Manganové baterie, které vyvíjejí japonští vědci bodují nejen v hustotě, ale mají také výrazně nižší cenu. K jejich výhodám má patřit také schopnost rychlého nabíjení, což může být průlomová technologie, na kterou v budoucnu naskočí většina výrobců elektrotechniky.
Nanostruktury tvořené oxidem lithno-manganovým netrpí poklesem napětí. Napětí se totiž u baterií časem snižuje. Může za to několik faktorů, například stárnutí baterie, teplota, způsob používání nebo chemické reakce uvnitř baterie. To pak ovlivňuje celkový výkon a životnost baterie.
K tomu, aby se tyto nové baterie dostaly do komerčního provozu, je třeba vyřešit některé problémy. Vědci tedy stojí před pořádnou výzvou. Nevýhodou manganu je totiž to, že je dobře rozpustný, a proto se může časem v baterii rozpustit. Vědci naštěstí přišli na to, že toto rozpouštění lze zmírnit, když použijí vysoce koncentrované elektrolyty a povlak z fosforečnanu lithného.