Sony prodalo PC divizi VAIO, soustředí se na smartphony a tablety
Nedlouho poté, co se objevily spekulace o chystaném rozprodeji počítačové divize VAIO čínskému Lenovu, se věci probouzejí k životu. Divize ale nepoputuje přímo k Lenovu, nýbrž investiční skupině Japan Industrial Partners, v níž si Sony ponechá 5% podíl.
Sony se tak rozhodlo na základě dlouhodobě neuspokojivých výsledků počítačové divize – VAIO je neustále ve ztrátě. To je způsobeno postupným oslabováním poptávky po počítačích a noteboocích, stejně jako potřebou zaměstnávat mnoho lidí pro zajištění technické podpory na dlouho dobu dopředu. Díky tomu vznikla nová společnost (JIP), která se bude starat o budoucí vývoj cílený na Japonsko. Výrobky řady VAIO se přestanou vyrábět již na konci března a celá restruktualizace má snížit výdaje až o pětinu. Změna se dotkne také zaměstnanců – až 5 000 jich má být propuštěno, zpět do společnosti JIP se jich vrátí maximálně 3 sta, pro další existuje šance na uplatnění se v jiné divizi společnosti.
„Společnost Sony chce ujistit všechny současné i budoucí majitele notebooků VAIO, že se pro ně z pohledu servisu nic nemění.“
Ačkoliv ani divize televizí není v současné době zisková, Sony vidí dílčí úspěchy zejména ve snižování ztráty a hodlá pokračovat v nastolené strategii, tedy soustředit se na high-end segment. Sony prý zvyšuje svou konkurenceschopnost, což dokládá tím, že je jednička na trhu domácím a britském, v oblasti 4K televizí. I přesto se japonský výrobce rozhodl, že z TV divize vytvoří samostatný subjekt, podobně, jako je tomu u přenosných zařízení (Sony Mobile).
Důležité ovšem je, že veškeré soustředění se přesune právě na Sony Mobile, které se stará o chytré telefony a tablety. Právě mobilní divize zažila další úspěch, když se jí ve 4. čtvrtletí roku 2013 podařilo prodat 10,7 milionů smartphonů, čímž o 700 tisíc zvýšilo počet prodaných zařízení oproti předchozího kvartálu. Meziročně stoupl počet prodaných kusů ze 33 milionů na 40 milionů (pův. odhad Sony byl 42 mil.).
Můžeme tedy pouze doufat, že to japonskému výrobci pomůže a že zaměřením se na smartphony dojde k odstranění dlouhodobých nedostatků, jako jsou neodpovídající displeje nebo špatná optimalizace fotoaparátu.
zdroj: TZ, PhoneArena, PhoneArena 2