Recenze hry Asphalt 8 Airborne: šílená jízda vašeho života
Není to tak dávno, co Gameloft vydal prozatím osmý díl své závodní pecky Asphalt. Hru jsme nejdříve pořádně otestovali a nyní vám na ní přinášíme recenzi. Na první pohled se hra radikálně změnila, nový grafický kabátek sluší, tak jako výborný soundtrack. Jak moc ale ušel velký kus nový Airborne, jak zní podtitul této hry, oproti předchozímu dílu?
Nový Asphalt 8: Aiborne byla hra očekávaná s velkým napětím. Tato série se Gameloftu povedla a patří k tomu nejlepšímu, co kdy vyprodukoval. Je sice nadmíru zřejmé, že ten, kdo prahne po realitě, si zahraje Real Racing 3 a Asphaltu se vyhne velkým obloukem, kdo ale s arkádovostí této série, která se za ní nestyd a naopak jí vystavuje na obdiv, nemá problém, může se královsky bavit.
Hned z počátku recenze bych rád upozornil na jeden důležitý fakt. Hra velmi citlivě, stejně jako nedávno recenzovaný Riptide GP2, nakládá s možností si za reálné peníze koupit herní měnu. Respektive. Nijak vám tuto skutečnost nepodsouvá a zároveň neobsahuje žádné omezení plynoucí ze skutečnosti, že hráč ve hře nezaplatil. Hra je plně hratelná bez jakýchkoli plateb a je pouze na hráči, jak moc daleko a jak rychle se dostane.
Princip hry je poplatný předchozím dílům. K dispozici je 8 takzvaných sezón, kdy každá obsahuje od 12 do 21 závodů. Za každý závod může hráč získat prostou výhrou maximálně 3 hvězdy, druhé místo 2 hvězdy a třetí 1 hvězda. Navíc, stejně jako v předchozích dílech, máte na každé trati 2 dílčí úkoly, které když splníte, každý z nich vám zpřístupní další hvězdu. Ať se jedná o různé podmínky typu „nabourej 5 protivníků a sám se nevybourej“ či „za závod udělej více jak 300 metrů driftu“ až po zcela zásadní fakt, že je nutné závod vyhrát s určitým typem vozu. Tato podmínka v předchozích dílech chyběla. Každý závod tedy díky systému může přinést až 5 hvězd. Ty slouží následně k odemykání dalších sezón, ale i závodů v nich. Oproti předchozím dílům již nejsou hvězdami zamčené vozy ani jejich vylepšování. Je tedy možné zakoupit nejlepší vůz i nejlepší vylepšení ihned. Pokud máte peníze. Ty dostáváte za závody. Tedy za triky, za zničené soupeře, za pozici, na které dojedete, za perfektní jízdu, za zničené věci po cestě apod. Čím více se budete snažit, tím větší částku si odnesete. Je to velmi důležité, protože tím, že jsou některé závody, a není jich málo, podmíněny konkrétním vozem, hra vás do nákupu různých vozů, které byste si jinak nekoupili, stejně donutí. Vozů, které mají pravé licence, je na výběr obrovské množství v různých kategoriích. Mezi ty „nejslabší“ patří třeba Alfa Romeo MiTo GTA, dále zde najdete silnější Audi TTS Coupé, nebo Citroën Survolt až třeba Bugatti 16.4. Grand Sport Vitesse.
Zmínil jsem triky. Ty jsou zde sice pouze dva, přesto přináší svěží vítr do celé série. Ve hře můžete narazit buď na zakroucenou, nebo rovnou rampu. Na rovné, pokud na ní vjedete se smykem, můžete vytvořit tzv. Flat spin, kdy auto rotuje okolo vlastní osy jako by ve smyku a poté dopadne na kola, při najetí na zakroucenou rampu se dočkáte „Barrel Rollu“, kdy auto uvidíte rotovat kolem osy po bocích. Zde už na kola pokaždé dopadnout nemusíte. Čím více triků, čím delší čas ve vzduchu, tím více peněz po závodu. Během závodu vám triky doplňují turbo, které viditelně urychlí váš vůz. Turbo lze získávat taktéž sbíráním lahví, které jsou rozmístěné po trati, likvidací soupeřů, či ničením okolního prostředí. Ve hře najdete několik typů závodů, od klasických, přes eliminaci, kdy vždy vypadne poslední v kole po určitém časovém limitu, přes Knockdown, kdy soupeříte s druhým hráčem v tom, kdo zlikviduje více aut na trati, až třeba po Infected, kdy musíte infekci, kterou váš vůz obsahuje, předat jinému hráči. Navíc je přítomno i spousty tratí. Londýn, Barcelona, Benátky, Aply, Nevada, Tokio a další. Tratě můžete jet navíc i zrcadlově. O zábavu je tedy postaráno.
Ovládání hry je zcela bezproblémové, lze si zvolit z několika způsobů a asi nejčastější bude volba náklonu zařízení, či dotýkání se krajů displeje pro zatáčení. Menu ve hře jsou přehledná a velmi svižná. Uživatelská nepřívětivost a nepřehlednost sedmého dílu je pryč a vývojářům za to nelze než poděkovat. To samé platí i o chování samotných vozů. Stále je zde model velice poplatný arkádě, ale již se nesetkáte s tím, že se silné naboostované auto chová jako neovladatelná raketa. V osmém dílů není turbo tak agresivní a auto je s ním stále víceméně ovladatelné, byť se samozřejmě doporučuje jeho používání pouze na rovných dlouhých úsecích, či jako sprint před cílem.
Grafická stránka doznala od minulého dílu velkou změnu. Vývojáři přestali vylepšovat svůj starý engine a tak Airborne přichází se zbrusu novým. Hra disponuje realistickým stínováním, nasvícením, auta se špiní, při jízdě plech na plech létají jiskry, na displeji se objevují různé odlesky apod. Na maximální nastavení vypadá Airborne opravdu velmi dobře. Nechci zde tvrdit, že to je až konzolová grafika, přesto se jí blíží. Napomáhají tomu i různé mimo herní aktivity, které se na trati dějí. Startující raketoplán, zatímco hráč jede po ranveji, tak jako odlepující raketa se od země, přičemž hráč projíždí dýmem od motorů. Případně je nutné auto skokem provést mezi komíny velké lodě, která proplouvá pod zdviženým mostem. Tyto aktivity nemají vliv na hru samotnou, přesto jsou příjemným zpestřením. Další drobnosti, jako prolétávající letadlo nad vaším vozem, nebo vyrušení ptáci, kteří před vaším vozem vyletí vysoko k nebi atd. už pouze umocňují výborný dojem z prezentace herního světa. Jedná se sice o přísně naskriptované efekty, takže wow efekt je zde pouze jednou, za to ale pořádný.
Ve hře najdete, jak velí poslední doba, samozřejmě taktéž multiplayer. Ten je zde až pro 8 hráčů, není to ale nutností. Hra chvíli počká, pokud se nepřipojí hráči na plné startovní pole, a pokud se tak nestane, hra se spustí v menším počtu hráčů. Zábavnost multiplayer je ale velmi závislá na tom, jaké auto máte. Respektive, pokud v dané výkonnostní třídě nemáte špičkový vůz, pokud možno vylepšený na maximum, je vyhrát docela problém. Jakmile totiž máte vůz pouze průměrný, ostatní hráči zmizí rychlostí blesku a nedoženete je, ať se budete snažit sebevíc. Asphalt 8 se sice snaží, abyste se připojili k podobně vybaveným hráčům, přesto můžou být rozdíly mezi vozy kritické. Je zde tedy stejná nevyváženost, jako u Riptide GP2. Pokud nechcete závodit online, lze si zahrát přáteli Wi-Fi turnaj, kde se již vozy dají domluvit.
Velice pochválit musím taktéž soundtrack. Ten se zde skládá ze tří stylů. Najdete zde taneční hudbu, rockovou hudbu a styl pojmenovaný „bass“, což je pro mě velká neznámá. Nevidím v tom rozdíl od taneční hudby. Ano, možná jsem hudební barbar, ale možnost vybrat si hudební styl, potěší. Písně jsou svižné a dobře podporují dravý styl, kterým hra disponuje.
Jak tedy hodnotit Asphalt 8: Airborne? Pohledy zde mohou být v zásadě dva, pokud vynechám skutečnost, že hru nebude kupovat někdo, komu závodní hry nic neříkají. Pokud prahnete po ultra-realistickém nasvícení palubní desky, fyziku, která počítá odpor vzduchu za autem před vámi, či realistický jízdní model, ani si Asphalt 8 nestahujte. Pokud ale chcete za svých těžce vydřených 20 Kč (ano, hra je směšně levná) zábavné závody, kde se na realističnost z vysoka kašle, o to více si ale hráč užije skoky z mostu na most, průjezd lavinou či třeba mezi pásy posunovače raketoplánů, hra se vám bude líbit. Zapněte si tedy pásy, protože tahle jízda je opravdu šílená. V tom dobrém slova smyslu.
Přehled a zhodnocení
|
|
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | |
![]() |