Nové iPhony už tolik netáhnou. Tržby jsou dolů, ale Apple má i tak důvod k radosti
- Očekávané finanční výsledky Applu za předchozí fiskální období jsou venku
- Předpovědi analytiků nelhaly a jablečný gigant opravdu vykázal nižší tržby
- Realita je ale nakonec spíše pozitivní a v Cupertinu mají důvod k oslavám

Analytici, kteří předpovídali propad tržeb Applu za předchozí fiskální čtvrtletí, tedy období od 2. dubna do 1. července, měli pravdu. Tržby byly opravdu nižší, ale kalifornský výrobce má i tak důvody k oslavám. Na několika dalších místech si totiž polepšil a dočkal se hned dvou rekordních záznamů.
Tržby klesly a zájem o elektroniku klesl
Začneme tím hlavním, což jsou celkové tržby za fiskální období Q3 2023. Ty se vyšplhaly na 81,8 miliardy dolarů, a to je ve srovnáním se stejným obdobím loňského roku propad o 1,4 %. Z volně dostupných dat, které jsou k dispozici na tomto odkazu, jasně vyplývá, že za propad tržeb může menší zájem nejenom o iPhony, ale elektroniku obecně.
Příjmy z iPhonů klesly meziročně o 2 %, na 39,67 miliard dolarů (vloni 40,66 miliard dolarů) a iPady zaznamenaly propad dokonce o 20 %. Zatímco vloni přinesly do pokladnic Applu příjmy 7,22 miliard dolarů, letos to bylo jen 5,79 miliard dolarů. Pokles pak zaznamenaly také počítače Mac, a to o 7 % (ze 7,38 miliardy dolarů na 6,84 miliard dolarů).

Čtěte také: Apple slaví! Jablečný gigant překonal jednu miliardu aktivních předplatných
Tržby klesly, ale Apple i tak slaví
I přes tyto poklesy a celkově nepatrně nižší tržby má Apple pořád velké důvody k oslavám. Důvodem jsou jeho služby, které naopak narostly, a to poměrně výrazně. Zatímco za Q2 2023 dodaly služby na účty kalifornského výrobce 19,6 miliardy dolarů, v Q3 2023 to bylo 21,21 miliardy dolarů. A kromě toho jsme se dočkali i zajímavého rekordu.
V souvislosti s navýšením tržeb za služby se zvedl také počet předplatitelů a Apple nyní eviduje více než 1 miliardu aktivních předplatných. A na historickém maximu je také počet aktivních zařízení, ačkoliv zde jsme se nějakého přesnějšího čísla nedočkali. Celková hrubá marže pak zůstala na podobné úrovni, jako vloni (44,5 % / 44,2 %).
Za propad může hlavně Amerika
Faktem je, že největší propad zaznamenal Apple ve své domovině, tedy v Americe. Zde spadly tržby z 37,47 miliard dolarů na 35,38 miliard a nižší tržby byly zaznamenány i v Japonsku (5,44 miliardy / 4,82 miliardy dolarů) a Asijsko-pacifickém regionu (6,15 miliardy / 5,63 miliardy dolarů). V Evropě, stejně jako v Číně, ale Apple naopak evidoval vyšší tržby.
Autor článku

Ondřej je nadšencem do elektroniky – od telefonů a počítačů až po hardware všeho druhu. Jeho srdce bije i pro svět her, dobré filmy a občas si dá do těla i při sportu.
Ondřej je nadšencem do elektroniky – od telefonů a počítačů až po hardware všeho druhu. Jeho srdce bije i pro svět her, dobré filmy a občas si dá do těla i při sportu.







