Mobilizujeme.cz

Trendy: jak vybrat telefon | nový Android P | placení telefonem | Xiaomi Mi 8 | Android Oreo aktualizace | budoucnost? | malý iPhone

Zbavte se otravných nabídek přes telefon. Pomůže vám GDPR

  |  25 komentářů  |  autor: Martin Skořepa

S novým nařízením o ochraně osobních údajů, které možná znáte jako GDPR, by všechny firmy měly být od 25. května 2018 opatrnější při nabízení produktů či služeb spotřebitelům – a to přes všechny možné kanály, včetně telefonního hovoru nebo SMS zprávy. A pokud nebudou, můžou mít velký problém.

Lepší ochrana spotřebitelů?

Nová přísnější pravidla GPDR jsou účinná od 25. května 2018 a definují způsob nakládání firem s osobními údaji nás všech. Jde jednoznačně o dobrou myšlenku, nicméně provedení a implementace nového řešení zatím přidělává vrásky na čele mnoha firmám, ale také státu, a dokonce obtěžuje i mnohé spotřebitele, kteří jsou nyní dennodenně vyzýváni odsouhlasit GDPR u všech možných společností.

V dnešním článku se však zaměříme na to, jak nových pravidel GDPR využít a konečně se zbavit otravných nabídek, ať už jde o telefonní hovory od různých společností, které nám neustále něco nabízejí, nebo případně SMS zprávy taktéž stejného charakteru. Stačí jen vědět, jak na to.

I telefonní číslo je osobní údaj

Podobně jako v případě emailových reklamních nabídek a všech možných newsletterů, také i v případě vašeho telefonního čísla jde o osobní údaj. Společnosti tak mohou své produkty či služby nabízet jedině na základě vašeho souhlasu (!), který jste samozřejmě mohli, ale stejně tak nemuseli dané firmě udělit. S příchodem GDPR o udělení souhlasu musí být spotřebitel jednoznačně upozorněn – takže pokud by byl souhlas jen například součástí smlouvy, pak jde o porušení zákona.

V ideálním případě by tedy všechny možné telemarketingové společnosti měly nejprve znovu zažádat o váš souhlas s využíváním vašich osobních údajů pro jasně stanovené účely (např. marketing) a pokud odmítnete, měly by vaše telefonní číslo z databáze smazat. To platí i v případě, kdy vám nabízí produkty například váš samotný mobilní operátor, nicméně vy souběžně se zrušením odběru těchto marketingových nabídek samozřejmě nechcete rušit svůj tarif – operátor by měl být schopný tyto dvě roviny od sebe oddělit.

Jak se tedy bránit?

Co tedy dělat, pokud vám bude nějaká firma nabízet svůj produkt či službu přes telefonní hovor či SMS zprávu a vy nechcete být už nikdy od ní tímto způsobem obtěžováni? Jednoduše to řekněte, nebo napište, ať už rovnou při kontaktování druhou stranou, nebo až posléze, kdy si dohledáte kontakt na firmu a spojíte se s ní sami. A pokud zmíníte GDPR, tím lépe. Většina firem se této zkratky alespoň prozatím bojí jako čert kříže. Nicméně ani zdaleka s tím stále není ideální situace, a nikdy nejspíše ani nebude. Pro tyto případy už pak zbývá jedině nahlásit například obtěžující opakovaná volání ČTÚ, a to za podmínky, že má spotřebitel zakázané marketingové volání a volající toto nerespektuje. Pak se jedná o přestupek, který pokutuje ČTÚ. Ve všech ostatních případech je příslušný danou věc řešit ÚOOÚ, popřípadě Česká obchodní inspekce.

Už před příchodem GDPR dohlížel na dodržování pravidel nakládání s osobními daty Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) a pokračuje v tom i nadále. Stížnost lze podat například prostřednictvím formuláře na internetových stránkách úřadu. Pro dotazy ohledně GDPR byla dokonce zřízena speciální telefonická linka (234 665 800). Pokud jde o pokuty, za porušení práv spotřebitelů zde může být společnostem uložena pokuta až do výše 20 000 000 EUR či 4 % z celkového ročního celosvětového obratu. Takové extrémní pokuty jsou ovšem údajně mířeny pouze na největší subjekty, jako je Facebook, Google, a další. Sankce by neměly být likvidační pro daného správce, ale měly by být citelné.

ČLÁNKY:, , , , , ,

Diskuze

25
Komentujte

avatar
11 Comment threads
14 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
23 Comment authors
Jeremy Eric NowakJiri MarsikJankoTraudZbyněk Recent comment authors
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
31vojackova@gmail.com
31vojackova@gmail.com

GDPR…!

Jarmila
Jarmila

Víte co,at jdou s celým GDPR od zadele, už jsem přemýšlela,že si dám na sebe lísteček se svým jménem a připíšu tam,že mě všichni a všude mohou mým jménem oslovovat a ne číslem,jak se mi toé dnes staloi v nemocnici. Už jsem nebyla paní Bandyová,ale byla jsem číslo 712. Dozadele,je to normální? Proč by ostatní pacienti čekající na chodbě u lékaře nemohli vědět moje jméno?Však nemají moji občanku a neví kdo jsem ,odkud jsem atd. Ta unie chrání jenom zločince, darebáky a taky tím asi ti v Bruselu chrání sami sebe. Nemám ráda EU.

Martin
Martin

Dobra prace pani 712 sohlasim lepe to neslo ani napsat Martin 93334 :-)

Lukáš
Lukáš

Nevím, jak to přesně je, ale já včera byl na Ortopedii (poprvé) a stejně mě volali jménem :)

Jarmila je mimo
Jarmila je mimo

Je to proto, ze madam Jarmila nema pravdu a nejspis vubec nevi, o co v GDPR jde. GDPR ma totiz opravdu jen chranit. V nemocnicich, kdy vy neco potrebujete, tak je naopak vase povinnost udaje zdelit a samozrejme vas budou volat jmenem.

Ing. Jan Drážďán
Ing. Jan Drážďán

to se mýlíte vy, gdpr se na toto přímo vztahuje

Sulla
Sulla

Ale nelžete a nešiřte bláboly!
Paní zřejmě měla lístek s číslem z nějakého pořadníku a spolu se slabším iq vznikají takové informace ;-)

Mirek
Mirek

Přesně tak, když se člověk trochu zajíma tak to pochopí a není s tím problém. Když jen stupidně kliká kde může a souhlasí se vším, protože je to imbecil, tak se nemůže divit. Tenhle národ bohužel potřebuje tvrdou lekci aby začal myslet :(

Nevztahuje
Nevztahuje

:-D, opravdu nevztahuje, nesmíte čerpat z pochybných článků :-D Znáte Haška? „Zaprvé jsem to nečetl, za druhé je to pitomost.“ :-D

Traud
Traud

Ten pán, co má podezření na HIV, pojďte si dále..

Zbyněk
Zbyněk

Mám radost, že se o nás a naše problémy s podvodníky někdo stará. Většinou mi EU zatím velice výrazně pomohla. Máme zámkovou dlažbu v ulicí, cyklostezky v okolí, nepiju falešný rum, nejím ošizené máslo a svitim a luxuji za půlku. Ať žije EU a náš ochránce NATO!

Traud
Traud

A jednou budeme mít nepodmíněný příjem a blahobyt a každý bude mít tolik, kolik chce, materiální bohatství nebude pro nikoho nedostupné a budeme se mít všichni krásně. Kde už jsem jen tohle slyšel? :D

Janko
Janko

Hlavně aby ti to nadšení vydrželo.

Jiri Marsik
Jiri Marsik

Super robotizace za dveřmi nejsme pro ně už lidi ale čísla jako za války

Jeremy Eric Nowak
Jeremy Eric Nowak

a nebude to tim ze ste si vzala listecek z turniketu? a ten opravdu nevi kdo ste

martin
martin

gdpr go do prd.le

Schichor
Schichor

Tak na svině .
Co furt volají GDPR. Paráda.

Martin
Martin

To zas je šaškárna ten GDPR at si ho nechají šašci.

Zbyněk
Zbyněk

Oni jsou my. Šašek jste vy.

Tip: Chcete hlasovat v diskuzi? Nejdříve se musíte přihlásit, či registrovat
Jak vznikl iLoveServis a jak se stal jedničkou v ČR? (rozhovor)

Jak vznikl iLoveServis a jak se stal jedničkou v ČR? (rozhovor)

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Adam Pavelka, zakladatel a majitel společnosti iLoveServis, jedničky mezi mobilními servisy v České republice, se s námi podělil o pár zajímavých informací…

Šéf Amazonu se stal nejbohatším člověkem v historii

Šéf Amazonu se stal nejbohatším člověkem v historii

DNES  |  Daniel Fousek  |  diskuze (0)

Hodnota Amazonu narůstá a Jeff Bezos získává den za dnem další miliardy dolarů. Jeho jmění už přesáhlo 150 miliard dolarů, v přepočtu…

YouTube začal používat hashtagy, prý to urychlí vyhledávání

YouTube začal používat hashtagy, prý to urychlí vyhledávání

DNES  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Vymoženost v podobě hashtagů už dorazila i na server s největším počtem videí s hrajícími si kočkami na světě. Google toto…

Mobilní zobrazení