Proč má vlastně Apple v logu nakousnuté jablko?

  • Apple je pravděpodobně jednou z nejznámějších světových značek
  • Svůj podíl na tom má image firmy, jenž je symbolizován nakousnutým jablkem
  • Proč Steve Jobs zvolil právě ovoce a ještě s imperfektním kousancem?
Apple logo

Logo Apple je stylizované do všemožných barviček | foto: T. Richter, Mobilizujeme.cz

Jen těžko bychom si představili jednodušší a ikoničtější logo, než je právě nakousnutá malvice v erbu nejúspěšnější americké technologické firmy. Pokud jste viděli film jOBS z roku 2013 od J. M. Sterna s Ashtonem Kutcherem v hlavní roli, říkáte si, že asi tušíte, jak vzniklo legendární logo Apple. Skutečnost je ale úplně jiná.

Apple bez Isaaca Newtona

Píše se rok 1977 a Apple Steva Jobse a Steva Wozniaka je již etablovaným výrobcem osobních počítačů. Stroje firmy Apple ale zdobí ručně kreslené logo s nápisem a vyobrazením Isaaca Newtona pod jabloní. Steve Jobs ví, že potřebuje něco nového, jednoduchého. Najme si na to marketingového experta Roba Janoffa a sdělí mu jednoduchou instrukci: Ať nové logo není roztomilé.

Janoff se nad svým projektem zamýšlí jinak než se v té době kdokoliv nad technologickou firmou zamýšlel. Místo toho, aby přemýšlel nad tím, jak poskládat písmena a fonty ve slově Apple, přemýšlí nad vyobrazením značky. To, co tedy vidí na první pohled, je jednoduchý tvar jablíčka se stopkou.


Doporučujeme: Je Apple kult? Tohle jsou jasné důkazy!


Apple, Rob Janoff

Muž, který stojí za úspěchem značky Apple nemalou měrou – designér Rob Janoff

Kde se vzal kousanec?

Teď ale přichází matka všech otázek. Jablko je srozumitelné, jednoduché. Ale proč je v něm minimalistický kousanec? Historie pracuje se dvěma teoriemi. První z nich odkazuje k slovní hříčce. Základní jednotka počítačové paměti – bajt, anglicky byte – se vyslovuje stejně jako “kousanec”, anglicky “bite”.

Sám Rob Janoff však tvrdí, že když návrh jablka se stopkou ukázal kolegům, nebylo všem jasné, že jde o jablko. Bobulka s lístkem nebo stopkou totiž může být i třešeň, stylizovaná malina nebo při troše fantazie i šípek. Kdežto přidáním kousance je všem okamžitě jasné, že jde o jablko. Návrh byl doplněn ještě duhovou maticí barev, ze které má být jasně patrné, že Apple byl v té době jediná firma disponující barevnou obrazovkou.

Zakladatel americké firmy Apple – Steve Jobs – měl na první pohled reagovat na logo slovy “No, je to hezký” a okamžitě jej vzal za své. Nu a dál už to všichni známe. Od roku 1998 do současnosti Apple ještě několikrát změnil barevné schéma jablíčka, tvar a vše ostatní už asi zůstane stejné. Nebo přistoupí snad někdy Apple ke změně loga?

Související

    0

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Proč má vlastně Apple v logu nakousnuté jablko?

  • Apple je pravděpodobně jednou z nejznámějších světových značek
  • Svůj podíl na tom má image firmy, jenž je symbolizován nakousnutým jablkem
  • Proč Steve Jobs zvolil právě ovoce a ještě s imperfektním kousancem?
Apple logo

Logo Apple je stylizované do všemožných barviček | foto: T. Richter, Mobilizujeme.cz

Jen těžko bychom si představili jednodušší a ikoničtější logo, než je právě nakousnutá malvice v erbu nejúspěšnější americké technologické firmy. Pokud jste viděli film jOBS z roku 2013 od J. M. Sterna s Ashtonem Kutcherem v hlavní roli, říkáte si, že asi tušíte, jak vzniklo legendární logo Apple. Skutečnost je ale úplně jiná.

Apple bez Isaaca Newtona

Píše se rok 1977 a Apple Steva Jobse a Steva Wozniaka je již etablovaným výrobcem osobních počítačů. Stroje firmy Apple ale zdobí ručně kreslené logo s nápisem a vyobrazením Isaaca Newtona pod jabloní. Steve Jobs ví, že potřebuje něco nového, jednoduchého. Najme si na to marketingového experta Roba Janoffa a sdělí mu jednoduchou instrukci: Ať nové logo není roztomilé.

Janoff se nad svým projektem zamýšlí jinak než se v té době kdokoliv nad technologickou firmou zamýšlel. Místo toho, aby přemýšlel nad tím, jak poskládat písmena a fonty ve slově Apple, přemýšlí nad vyobrazením značky. To, co tedy vidí na první pohled, je jednoduchý tvar jablíčka se stopkou.


Doporučujeme: Je Apple kult? Tohle jsou jasné důkazy!


Apple, Rob Janoff

Muž, který stojí za úspěchem značky Apple nemalou měrou – designér Rob Janoff

Kde se vzal kousanec?

Teď ale přichází matka všech otázek. Jablko je srozumitelné, jednoduché. Ale proč je v něm minimalistický kousanec? Historie pracuje se dvěma teoriemi. První z nich odkazuje k slovní hříčce. Základní jednotka počítačové paměti – bajt, anglicky byte – se vyslovuje stejně jako “kousanec”, anglicky “bite”.

Sám Rob Janoff však tvrdí, že když návrh jablka se stopkou ukázal kolegům, nebylo všem jasné, že jde o jablko. Bobulka s lístkem nebo stopkou totiž může být i třešeň, stylizovaná malina nebo při troše fantazie i šípek. Kdežto přidáním kousance je všem okamžitě jasné, že jde o jablko. Návrh byl doplněn ještě duhovou maticí barev, ze které má být jasně patrné, že Apple byl v té době jediná firma disponující barevnou obrazovkou.

Zakladatel americké firmy Apple – Steve Jobs – měl na první pohled reagovat na logo slovy “No, je to hezký” a okamžitě jej vzal za své. Nu a dál už to všichni známe. Od roku 1998 do současnosti Apple ještě několikrát změnil barevné schéma jablíčka, tvar a vše ostatní už asi zůstane stejné. Nebo přistoupí snad někdy Apple ke změně loga?

Související

    0

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."