Je Apple kult? Tohle jsou jasné důkazy!
Spoluzakladatel Applu, Steve Jobs, měl myšlenku, že produkty, jež vyráběl na koleně v garáži, nebyly pouhými technologickými výrobky. Svým následovníkům i fanouškům značky předal svou vizi, která z malé firmičky udělala giganta.
Tip: Další film o Stevu Jobsovi je téměř zde, podívejte se na trailer
Jobs je dodnes mnohými uznáván jako technologický prorok, což může Apple pasovat na v určitém smyslu náboženství, jehož Mekkou je Cupertino a chrámy Apple stores.
O tzv. „kultu Apple“ jsme již víceméně všichni slyšeli. Toto sousloví používáme tehdy, chceme-li vyjádřit intenzivní zanícení, s nímž jsou fanoušci značky schopni hovořit o produktech technologického molochu. Nicméně i společnost jako taková vykazuje určité znaky, které jsou typické pro mnohá světová i lokální náboženství. Alespoň to tvrdí historička a profesorka New York University, Erica Robles-Andersonová.
Začlenění versus exkluzivita
Spousta výrobců označuje svá zařízení jako „exkluzivní produkty“. To ale není případ Apple. I přesto, že firma nasazuje poměrně vysoké částky, tváří se, jako by její výrobky byly pro každého. Její telefony jsou vždy jednoduše a přirozeně vypadající.
Tip: Spermobanky lákají na iPhone, stačí poskytnout genetický materiál
Finta je v tom, že si zákazníci připadají začleněni, zkrátka že někam patří. Každý, kdo je součástí kultu, pracuje na společném cíli, což přináší určitou formu jednoty. V souvislosti s tím hovoří Robles-Andersonová o nejnovějším obchodu Samsungu v důležité newyorské obchodní čtvrti SoHo, který byl otevřen s „ohromnými lany před obchodem, jako by se očekával ohromný dav, a s lidmi v drahých oblecích, kteří vypadali jako vyhazovači.“ Není třeba říkat, že výsledky nedopadly dle očekávání, podle historičky částečně kvůli takovému přístupu, kterým se jihokorejský gigant segregoval od svých zákazníků.
Katedrály Apple
Abychom pochopili neobvyklé nadšení fanoušků Apple, ukazuje nám Erica opět na podobnost s chrámy. Tvrdí, že katedrály a další náboženské stavby byly ve své době víceméně technologií; byly uměleckými díly, které věřícím ukazovaly věci, jež pro ně byly tehdy nemožné. Stejný vliv na lidi můžeme vypozorovat u produktů značky Apple, ale také u architektury a interiérového designu firemních obchodů.
Obzvláště jedinečný je v tomto smyslu obchod Apple v SoHo. Zákazníci do něj vstupují po širokých kamenných schodech, aby následně narazili na zbytečně velké a těžké dveře, jež připomínají vstup do středověkých kostelů. Uvnitř se nacházejí vysoké stropy a spousta světla. A spousta leštěných, bezvadných povrchů.
Robles-Andersonová tvrdí, že taková místa dávají zákazníkům pocit jejich vlastní malosti. Celý vzhled obchodu pak navíc působí, jako byste vstoupili do úplně jiného světa. A po vstupu si připadáte, jako by se mělo stát něco důležitého a výjimečného.
Rituály
Apple a jeho následovníci samozřejmě mají i své vlastní rituály. Tím nejslavnějším je asi několikadenní kempování před obchody Apple, jež předchází každému vydání nového iPhonu. Je v tom něco víc než jen závod o to, kdo bude dříve vlastnit ten nejnovější a nejlepší produkt. Pro mnohé je to určitým způsobem tradice. Jsou součástí něčeho, co je přesahuje. Jsou to svým způsobem poutníci.
Nepřehlédněte: Apple chce svůj první elektromobil údajně už v roce 2019
Robles-Andersonová to přirovnává k biblickým tradicím, jako je například Pascha, židovské Velikonoce, při nichž Židé cestovali do Jeruzaléma a účastnili se bohoslužeb v Šalamounově chrámu. Takové sváteční dny má i Apple – jde o data vydání jeho produktů.
Smysl života?
Nebudeme zde tvrdit, že Apple odpovídá na nejniternější otázky po smyslu života, ovšem Erica věří tomu, že lidé navštěvují obchody Apple proto, aby zde našli něco více než jen aplikace, zařízení pro přístup na internet a podobně. Jak jsme již uvedli, vypadá to v obchodech Apple jako v chrámech. Malá zařízení, která se zde prodávají, přinášejí něco velkého a podstatného – informace.
Google, Android a ti druzí
Ostatní společnosti se od Applu, co se marketingu týče, mají jistě co učit. Ať už vnímáte Apple jako kult či nikoliv, nemůžete popřít, že gigant z Cupertina drží významnou část trhu ve svých segmentech, a to zejména díky svému výjimečnému přístupu. Je pravdou, že výrobci zařízení pro Android a další platformy často nabízejí lepší poměr ceny a výkonu, ale nedokážou to prodat.
Apple nemusí být vždy první. Stačí mu jen učinit dojem. Ukázat, v čem je dobrý. Cílí na vaše smysly, na vaši psychologii a pocity.
Souhlasíte nebo to vidíte jinak?