Mobilizujeme.cz

Trendy: zpravodajství z MWC 2018 | jak vybrat telefon | zpomalování iPhonů | Galaxy S9 | čínské telefony | Android Oreo aktualizace

Je Apple kult? Tohle jsou jasné důkazy!

  |  9 komentářů  |  autor: Pavel Kreuziger

Spoluzakladatel Applu, Steve Jobs, měl myšlenku, že produkty, jež vyráběl na koleně v garáži, nebyly pouhými technologickými výrobky. Svým následovníkům i fanouškům značky předal svou vizi, která z malé firmičky udělala giganta.

apple-steve-jobs

Tip: Další film o Stevu Jobsovi je téměř zde, podívejte se na trailer

Jobs je dodnes mnohými uznáván jako technologický prorok, což může Apple pasovat na v určitém smyslu náboženství, jehož Mekkou je Cupertino a chrámy Apple stores.

O tzv. „kultu Apple“ jsme již víceméně všichni slyšeli. Toto sousloví používáme tehdy, chceme-li vyjádřit intenzivní zanícení, s nímž jsou fanoušci značky schopni hovořit o produktech technologického molochu. Nicméně i společnost jako taková vykazuje určité znaky, které jsou typické pro mnohá světová i lokální náboženství. Alespoň to tvrdí historička a profesorka New York University, Erica Robles-Andersonová.

Začlenění versus exkluzivita

Spousta výrobců označuje svá zařízení jako „exkluzivní produkty“. To ale není případ Apple. I přesto, že firma nasazuje poměrně vysoké částky, tváří se, jako by její výrobky byly pro každého. Její telefony jsou vždy jednoduše a přirozeně vypadající.

iphone-6-fotoaparat

Tip: Spermobanky lákají na iPhone, stačí poskytnout genetický materiál

Finta je v tom, že si zákazníci připadají začleněni, zkrátka že někam patří. Každý, kdo je součástí kultu, pracuje na společném cíli, což přináší určitou formu jednoty. V souvislosti s tím hovoří Robles-Andersonová o nejnovějším obchodu Samsungu v důležité newyorské obchodní čtvrti SoHo, který byl otevřen s „ohromnými lany před obchodem, jako by se očekával ohromný dav, a s lidmi v drahých oblecích, kteří vypadali jako vyhazovači.“ Není třeba říkat, že výsledky nedopadly dle očekávání, podle historičky částečně kvůli takovému přístupu, kterým se jihokorejský gigant segregoval od svých zákazníků.

Katedrály Apple

Abychom pochopili neobvyklé nadšení fanoušků Apple, ukazuje nám Erica opět na podobnost s chrámy. Tvrdí, že katedrály a další náboženské stavby byly ve své době víceméně technologií; byly uměleckými díly, které věřícím ukazovaly věci, jež pro ně byly tehdy nemožné. Stejný vliv na lidi můžeme vypozorovat u produktů značky Apple, ale také u architektury a interiérového designu firemních obchodů.

apple-store

Obzvláště jedinečný je v tomto smyslu obchod Apple v SoHo. Zákazníci do něj vstupují po širokých kamenných schodech, aby následně narazili na zbytečně velké a těžké dveře, jež připomínají vstup do středověkých kostelů. Uvnitř se nacházejí vysoké stropy a spousta světla. A spousta leštěných, bezvadných povrchů.

Robles-Andersonová tvrdí, že taková místa dávají zákazníkům pocit jejich vlastní malosti. Celý vzhled obchodu pak navíc působí, jako byste vstoupili do úplně jiného světa. A po vstupu si připadáte, jako by se mělo stát něco důležitého a výjimečného.

Rituály

Apple a jeho následovníci samozřejmě mají i své vlastní rituály. Tím nejslavnějším je asi několikadenní kempování před obchody Apple, jež předchází každému vydání nového iPhonu. Je v tom něco víc než jen závod o to, kdo bude dříve vlastnit ten nejnovější a nejlepší produkt. Pro mnohé je to určitým způsobem tradice. Jsou součástí něčeho, co je přesahuje. Jsou to svým způsobem poutníci.

Nepřehlédněte: Apple chce svůj první elektromobil údajně už v roce 2019

Robles-Andersonová to přirovnává k biblickým tradicím, jako je například Pascha, židovské Velikonoce, při nichž Židé cestovali do Jeruzaléma a účastnili se bohoslužeb v Šalamounově chrámu. Takové sváteční dny má i Apple – jde o data vydání jeho produktů.

Smysl života?

Nebudeme zde tvrdit, že Apple odpovídá na nejniternější otázky po smyslu života, ovšem Erica věří tomu, že lidé navštěvují obchody Apple proto, aby zde našli něco více než jen aplikace, zařízení pro přístup na internet a podobně. Jak jsme již uvedli, vypadá to v obchodech Apple jako v chrámech. Malá zařízení, která se zde prodávají, přinášejí něco velkého a podstatného – informace.

Google, Android a ti druzí

Ostatní společnosti se od Applu, co se marketingu týče, mají jistě co učit. Ať už vnímáte Apple jako kult či nikoliv, nemůžete popřít, že gigant z Cupertina drží významnou část trhu ve svých segmentech, a to zejména díky svému výjimečnému přístupu. Je pravdou, že výrobci zařízení pro Android a další platformy často nabízejí lepší poměr ceny a výkonu, ale nedokážou to prodat.

Apple nemusí být vždy první. Stačí mu jen učinit dojem. Ukázat, v čem je dobrý. Cílí na vaše smysly, na vaši psychologii a pocity.

Souhlasíte nebo to vidíte jinak?

ČLÁNKY:, , , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Honza21
Honza21

Tomu se říká Applefetiš.

shield
shield

Kult ne kaput.

Lukáš P.
Lukáš P.

Takovej kaput bych rád zažil. :-)))))))

Petr
Petr

Já si spíš myslím , že Apple cílí na hlupáky. Tak jak tomu je ve světě normou. Chytřejší člověk vydělává na těch duševně slabších. Úspěšný člověk menze být úspěšný když má kovem sebe stejně úspěšné a chytré lidi. Proto musí cítit na ten hloupý podprůměr. Teď nemyslím ty země kde ten telefon koupíš za 1/3 platu , obyčejného platu dělníka , prodavače. Pro mě ten telefon má cenu tak 6000, –

Karel
Karel

Je to všechno jen o tom , že člověk je celkem chytrý tvor , kdežto lidé jsou hloupé ovce. A to se nebavim o Apple. Ale o všem.

Harlo
Harlo

Tomu sa hovori totalna demence, psychicka choroba a zivot mimo reality. Ale ako uz niekto spomenul na debiloch treba zarabat takze dobre im tak ovcam tupym. Len co ma najviac sere je, ze si myslia, ze su nieco viac a smeju sa nam ostatnym zebraci skurveny. Koho vidim s applom s tym sa uz ani nebavim. Chcu kult nech ho maju pojdu na okraj spolocnosti a musia to pocitit.

Karel
Karel

No mě nejvíce baví jak ho vztahují z kapsy a nechávají na obdiv okolí ani si neuvědomují že okolí jim na to sere jen applista je z toho má větvi že má někdo vyšší řadu než on :D

Olrah
Olrah

:-D :-D :-D Apokalypsa přichází :-D

Tip: Chcete hlasovat v diskuzi? Nejdříve se musíte přihlásit, či registrovat
Xiaomi Mi 5 a Mi Mix možná dostanou Android 8 Oreo

Xiaomi Mi 5 a Mi Mix možná dostanou Android 8 Oreo

DNES  |  Tomáš Rajnoch  |  diskuze (0)

Xiaomi ve svém portfoliu nabízí několik zajímavých a skvěle vybavených smartphonů. Mezi ně patří například i model Mi 5…

Nokia 8 Sirocco: odolná vlajková loď bez jacku

Nokia 8 Sirocco: odolná vlajková loď bez jacku

DNES  |  Tomáš Rajnoch  |  2 komentáře

V Barceloně dnes Nokia představila upgradovanou vlajkou loď Nokia 8, která nese přídomek Sirocco. A již na první pohled…

Někteří zájemci získají nové Samsungy o 7 dnů dříve, než ostatní

Někteří zájemci získají nové Samsungy o 7 dnů dříve, než ostatní

DNES  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Samsung před malým okamžikem představil své nové vlajkové modely řady S9 a již nyní známe české ceny i dostupnosti.…

Mobilní zobrazení