Nad Applem se v Německu stahují mračna. Dostal se do křížku s regulačními úřady
![Logo společnosti Apple | foto: Unsplash](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.mobilizujeme.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Flogo-apple-1800x1013.jpg&w=3840&q=87)
Apple čelí v Německu obvinění, že funkce App Tracking Transparency (ATT) omezuje konkurenci, zatímco sám sbírá data pro reklamu. Hrozí mu pokuta.
Kolem Applu je rušno
V poslední době se děje kolem Applu spousta věcí a rozhodně to v jeho okolí žije. Kalifornský gigant potvrdil příchod nového iPhonu SE 4 a vybral si čínského partnera, který mu pomůže s implementací umělé inteligence na iPhony určené pro čínský trh. Jenže v Evropě je situace trochu jiná a zde je okolo Applu rušno spíše v negativním slova smyslu.
Stejně jako několikrát v minulosti, i nyní se americký výrobce dostal do hledáčku regulačních orgánů v Německu a čelí dalšímu obvinění. Tentokrát z toho, že využívá svého dominantního postavení k tomu, aby si přes svou funkci App Tracking Transparency (ATT) poskytl nespravedlivou výhodu, která ho staví nad konkurenci.
Jak píše server PhoneArena, německé úřady uvádí, že americký moloch znesnadnil vývojářům aplikacím třetích stran sledování uživatelů pro reklamní účely, ale přitom si vlastním službám přes ATT poskytl konkurenční výhodu. Pokud Apple tento problém rychle nevyřeší, bude v Německu čelit nemalým pokutám.
![iPhone 16 Pro | foto: Luboš Srb](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.mobilizujeme.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2Fapple-iphone-16-pro-recenze-obr20.jpg&w=3840&q=75)
Apple soukromí ctí, ale ne tak docela
Funkce App Tracking Transparency (ATT) byla představena v roce 2021, spolu s iOS 14.5 a umožňuje uživatelům odhlásit se ze sledování aplikací pro reklamní účely. To je samozřejmě šlechetné, protože jak známo, Apple si na soukromí svých uživatelů zakládá a tato funkce se ihned setkala se vřelým přijetím fanoušků.
Firmy ale už tak nadšeny nebyly a společnosti, které vyloženě staví na cílené, personalizované reklamě, se začaly bouřit. Nejhlasitějším odpůrcem ATT se stala Meta, která vlastní Facebook či Instagram a který má na cílené reklamě vyloženě postaven byznys. Jak se ale ukazuje, šlechetný krok Applu byl možná spíše vypočítavý tah, aby si poskytl konkurenční výhodu.
Obvinění v Německu se týkají toho, že zatímco ostatní firmy funkce ATT přísně omezovala, Apple mezitím v tichosti pokračoval v účinném sběru soukromých dat pro své vlastní reklamní účely. Tím si by si samozřejmě přihrál výraznou konkurenční výhodu a ukazuje se, že německé regulační úřady tento dvojí přístup nevidí zrovna dvakrát rády.
Výsledky dlouholetého vyšetřování
Německé regulační úřady vyšetřovaly Apple a funkci ATT po dobu tří let a nyní, po ukončení vyšetřování, bylo vzneseno formální obvinění. Kalifornský gigant uvedl, že si za svým postojem stojí, svým uživatelům poskytuje vyšší standardy v otázce ochrany soukromí než konkurence a lepší kontrolu nad jejich daty jim bude poskytovat i nadále. Uvidíme, kam se tato kauza nakonec posune.
Autor článku
![Ondřej Koníček - Redaktor](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fbackend.mobilizujeme.cz%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fondrej-konicek-profilovka.jpg&w=3840&q=75)
Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.
Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.