Druhá polovina roku hraje podvodníkům do karet mnohem víc než ta první. Kyberzločinci mají v tomto období žně, protože se blíží svátky a zkouší všechny dostupné možnosti, aby zcizili svým obětem citlivé, osobní informace. Nevyužívají jen nadměrné slevy, sportovní události nebo filmové premiéry, podvodníci se čím dál častěji maskují jako známé značky.
S varováním ohledně této nové phishingové kampaně přišla společnost Kaspersky, známý hráč na poli kybernetické bezpečnosti. Podvodníci se nyní začali uchylovat k útokům pod rouškou velkých značek, jako je třeba IKEA, Amazon nebo Tesco. Oběti se snaží nalákat na neexistující výhru, k jejíž dosažení stačí udělat pár jednoduchých úkonů – třeba zúčastnit se průzkumu nebo sdílet zprávu o kampani se svými přáteli na sociálních sítích.
Po splnění všech požadavků pak oběť musí, kvůli vyzvednutí výhry, dodat informace o své platební kartě, včetně CVV čísla (to číslo na zadní straně – pozn. redakce). Útočníci tak získají data ohledně platebních karet a někdy se jim dokonce povede z „výherců“ vytáhnout i peníze navíc, a to za zaplacení provize z převodu neexistující výhry. Útočníci u těchto kampaní často lákají na falešná výročí, jako je třeba 80. let od založení řetězce IKEA, které však bude až za 2 roky.
Doporučujeme: GLS varuje před podvodníky! Seberou vám úspory přes Facebook
Kromě těchto falešných výherních kampaní jsou na vzestupu také podvody spojení s přeprodejem osobních cookies. To jsou soubory, které uchovávání cenné informace obsahující většinou stránky, na které uživatel chodí. Podvodníci nabízí velmi vysoké odměny za jejich přeposlání – až 5 000 dolarů denně (cca 110 000 korun).
Ti, kdo se nechají touto nabídkou zlákat a kliknou na odkaz, jsou přesměrování na falešnou stránku, která údajně „čte soubory cookie ze zařízení oběti, aby odhadla jejich tržní hodnotu“ (většinou mezi 700 – 2 000 dolary). Poté se musí soubory umístit do aukce. V jejím průběhu je však oběť požádána o propojení svých platebních údajů s účtem v systému a jeho nabitím na 6 euro.
Podvodníci slíbí, že těchto 6 euro vrátí spolu s výdělkem z údajné aukce, nicméně to se pochopitelně nikdy nestane. Oběť o tuto částku přijde, což je ale ve finále ten nejmenší problém. Útočníkům totiž, spolu s penězi, zůstanou i bankovní údaje z platební karty, o které byla oběť požádána, kvůli doplnění zůstatku peněz z aukce, o něco dřív prostřednictvím formuláře.
Druhá polovina roku hraje podvodníkům do karet mnohem víc než ta první. Kyberzločinci mají v tomto období žně, protože se blíží svátky a zkouší všechny dostupné možnosti, aby zcizili svým obětem citlivé, osobní informace. Nevyužívají jen nadměrné slevy, sportovní události nebo filmové premiéry, podvodníci se čím dál častěji maskují jako známé značky.
S varováním ohledně této nové phishingové kampaně přišla společnost Kaspersky, známý hráč na poli kybernetické bezpečnosti. Podvodníci se nyní začali uchylovat k útokům pod rouškou velkých značek, jako je třeba IKEA, Amazon nebo Tesco. Oběti se snaží nalákat na neexistující výhru, k jejíž dosažení stačí udělat pár jednoduchých úkonů – třeba zúčastnit se průzkumu nebo sdílet zprávu o kampani se svými přáteli na sociálních sítích.
Po splnění všech požadavků pak oběť musí, kvůli vyzvednutí výhry, dodat informace o své platební kartě, včetně CVV čísla (to číslo na zadní straně – pozn. redakce). Útočníci tak získají data ohledně platebních karet a někdy se jim dokonce povede z „výherců“ vytáhnout i peníze navíc, a to za zaplacení provize z převodu neexistující výhry. Útočníci u těchto kampaní často lákají na falešná výročí, jako je třeba 80. let od založení řetězce IKEA, které však bude až za 2 roky.
Doporučujeme: GLS varuje před podvodníky! Seberou vám úspory přes Facebook
Kromě těchto falešných výherních kampaní jsou na vzestupu také podvody spojení s přeprodejem osobních cookies. To jsou soubory, které uchovávání cenné informace obsahující většinou stránky, na které uživatel chodí. Podvodníci nabízí velmi vysoké odměny za jejich přeposlání – až 5 000 dolarů denně (cca 110 000 korun).
Ti, kdo se nechají touto nabídkou zlákat a kliknou na odkaz, jsou přesměrování na falešnou stránku, která údajně „čte soubory cookie ze zařízení oběti, aby odhadla jejich tržní hodnotu“ (většinou mezi 700 – 2 000 dolary). Poté se musí soubory umístit do aukce. V jejím průběhu je však oběť požádána o propojení svých platebních údajů s účtem v systému a jeho nabitím na 6 euro.
Podvodníci slíbí, že těchto 6 euro vrátí spolu s výdělkem z údajné aukce, nicméně to se pochopitelně nikdy nestane. Oběť o tuto částku přijde, což je ale ve finále ten nejmenší problém. Útočníkům totiž, spolu s penězi, zůstanou i bankovní údaje z platební karty, o které byla oběť požádána, kvůli doplnění zůstatku peněz z aukce, o něco dřív prostřednictvím formuláře.