Ford nezaplatil za patent týkající se LTE technologie. Hrozí mu sešrotování aut
- Šetření na nesprávném místě se nevyplácí
- Ford využíval patent týkající se technologie LTE, ale nezaplatil za něj
- Soud by mohl automobilce nařídit, aby sešrotovala své vozy

To, že jsou dnešní moderní auta doslova prošpikovaná technologiemi, je už věc, na kterou jsme si chtě nechtě museli zvyknout. Žijeme prostě v době digitální, a i zákazníci vyžadují být neustále online, a to i na cestách ve svém plechovém miláčkovi. Výrobci automobilů vesměs používají části řídících systémů, které jsou chráněny patenty společností, které je buď přímo vyvinuly, nebo třeba koupily. Ovšem za patenty se musí platit.
Zapomnětlivý Ford
Německý magazín Auto motor und sport přišel se zajímavým zjištěním, které se týká automobilky Ford. Podle mnichovského soudu je proti Ford Deutschland vedena žaloba s cílem zakázat výrobu a prodej aut z důvodu nezaplacení licenčních poplatků, které souvisejí s technologii LTE, jenž americká automobilka používá ve svých vozech.
Soud již dokonce vynesl první, zatím nepravomocný rozsudek – Ford by měl doposud prodaná auta nechat sešrotovat. Automobilka se samozřejmě okamžitě odvolala, nicméně uhrazení licenčních poplatků se již nevyhne.

Čtěte také: Šílenost nebo genialita? Samsung si patentuje mobil se zvláštním mechanismem
Případ se týká technologie LTE
Jak to už u podobných soudních sporů bývá, situace je velmi nepřehledná. Vypadá to, že automobilka má potíže s patentem japonské společnosti IT Bridge. Ta má v Evropské patentové kanceláři pod číslem EP2294737B1 chráněn systém související s datovou technologií LTE.
Název tohoto patentu je natolik krkolomný, že vám ho raději uvedeme v originále: Control channel signalling for triggering the independent transmission of a channel quality indicator. Jde o patent, který si původně nechal zapsat Panasonic v roce 2012. Až v roce 2017 byl převeden na firmu IT Bridge. Jeho platnost je prozatím do roku 2029.
V principu jde o součást datové sítě 4G, tedy LTE, kterou pro připojení svých vozidel využívá nejen Ford, ale i ostatní výrobci. Ti ale podle všeho potřebné patentové licence uhradili.

Na sešrotování snad nedojde
Jak již jsme psali výše, podle nepravomocného rozsudku mnichovského soudu, proti kterému se Ford odvolal, by měla automobilka nechat sešrotovat všechna nová vozidla vybavená technologii Ford Pass Connect a zpětně svolat všechny vozy obsahující tuto technologii vyrobené od prosince 2012. To by byla naprostá katastrofa.
K tomuto černému scénáři nejspíše nedojde, automobilka však bude muset uhradit licenční poplatky a všechny pokuty za neoprávněné používání patentu. Podle neověřených informací by se mělo jednat o částku 227 milionů eur (cca 5,6 miliard korun).
Ford samozřejmě může hledat nějaké alternativní systémy, kterými by dotčený patent nahradil, ale ani to nevypadá moc pravděpodobně, a to i kvůli současnému nedostatku čipů. Tak či onak, tohle bude pro Ford pekelně drahé a pro příště snad i ponaučující.