Debaty o algoritmech Facebooku a Instagramu se vedou již delší dobu. Dvě velké sociální sítě, které vlastní společnost Meta, jsou většinou terčem kritiky. Mnozí odborníci jim vyčítají, že algoritmy fungují tak, aby vyvolávaly u mladých uživatelů závislé používání. Nyní se algoritmy gigantů na poli sociálních sítí skloňují v jiné souvislosti, a sice, že Facebook a Instagram podporují diskriminaci žen.
Na algoritmy Facebooku a Instagrmu se hlouběji podívali novináři z portálu Guardian Australia a přišli na zajímavá zjištění. Ukazuje se, že algoritmy nabízejí mužům obsah, který stereotypizuje ženy. Navíc má tento obsah podtón, který vyvolává u mladých mužů odpor a předsudky vůči ženám.
Podle redaktorů portálu Guardian Australia se tento obsah ukazuje uživatelům i bez předchozí interakce s obsahem podobného typu. To vyvolává obavy, jak vůbec sociální sítě fungují a v konečném důsledku, jak formují své uživatele.
Čtěte také: Největší seriálový hit všech dob je zpět. Známe datum druhé série Hry na oliheň
Aby novináři mohli získat potřebné informace, na Facebooku a Instagramu si vytvořili nový účet. Při analýze použili nový telefon a vytvořili si také novou e-mailovou adresu. Důležité je ještě dodat, že aplikacím zakázaly sbírat informace ze zařízení. Jediná věc, kterou povolili byla poloha a typ zařízení. Autoři analýzy chtěli mít jistotu, že algoritmy nezachytí jejich preference.
Profily byly aktivní tři měsíce a za tuto dobu autoři do nich nijak nevstupovali. Když se po třech měsících přihlásili, čekalo jejich šokující zjištění, protože obsah, který jim podsouvaly sociální sítě, byl zaměřen na stereotypizaci žen. Nestalo se to však hned po přihlášení, ale až po pár dnech používání.
Jak uvedl Guardian Australia, společnost Meta se jim k celé věci odmítla vyjádřit. Uvedla však, že uživatelé dostávají doporučení na základě věcí, které se jim líbí. Doporučený obsah tedy podle Mety odráží preference uživatele a to na základě jeho chování v online prostoru.
Problémy, které vznikají na sociálních sítích, jsou ukryty v algoritmech. Tato zjištění australských novinářů v podstatě potvrzují výzkum, který probíhal již dříve v Austrálii a Irsku. V rámci tohoto výzkumu byla zkoumána doporučení streamovací video platformy YouTube a sociální sítě TikTok. Závěr byl podobný, a sice, že mladí muži čelí kvůli algoritmům obsahu, který u nich vyvolává odpor, respektive předsudky a pohrdání, vůči ženám.
Debaty o algoritmech Facebooku a Instagramu se vedou již delší dobu. Dvě velké sociální sítě, které vlastní společnost Meta, jsou většinou terčem kritiky. Mnozí odborníci jim vyčítají, že algoritmy fungují tak, aby vyvolávaly u mladých uživatelů závislé používání. Nyní se algoritmy gigantů na poli sociálních sítí skloňují v jiné souvislosti, a sice, že Facebook a Instagram podporují diskriminaci žen.
Na algoritmy Facebooku a Instagrmu se hlouběji podívali novináři z portálu Guardian Australia a přišli na zajímavá zjištění. Ukazuje se, že algoritmy nabízejí mužům obsah, který stereotypizuje ženy. Navíc má tento obsah podtón, který vyvolává u mladých mužů odpor a předsudky vůči ženám.
Podle redaktorů portálu Guardian Australia se tento obsah ukazuje uživatelům i bez předchozí interakce s obsahem podobného typu. To vyvolává obavy, jak vůbec sociální sítě fungují a v konečném důsledku, jak formují své uživatele.
Čtěte také: Největší seriálový hit všech dob je zpět. Známe datum druhé série Hry na oliheň
Aby novináři mohli získat potřebné informace, na Facebooku a Instagramu si vytvořili nový účet. Při analýze použili nový telefon a vytvořili si také novou e-mailovou adresu. Důležité je ještě dodat, že aplikacím zakázaly sbírat informace ze zařízení. Jediná věc, kterou povolili byla poloha a typ zařízení. Autoři analýzy chtěli mít jistotu, že algoritmy nezachytí jejich preference.
Profily byly aktivní tři měsíce a za tuto dobu autoři do nich nijak nevstupovali. Když se po třech měsících přihlásili, čekalo jejich šokující zjištění, protože obsah, který jim podsouvaly sociální sítě, byl zaměřen na stereotypizaci žen. Nestalo se to však hned po přihlášení, ale až po pár dnech používání.
Jak uvedl Guardian Australia, společnost Meta se jim k celé věci odmítla vyjádřit. Uvedla však, že uživatelé dostávají doporučení na základě věcí, které se jim líbí. Doporučený obsah tedy podle Mety odráží preference uživatele a to na základě jeho chování v online prostoru.
Problémy, které vznikají na sociálních sítích, jsou ukryty v algoritmech. Tato zjištění australských novinářů v podstatě potvrzují výzkum, který probíhal již dříve v Austrálii a Irsku. V rámci tohoto výzkumu byla zkoumána doporučení streamovací video platformy YouTube a sociální sítě TikTok. Závěr byl podobný, a sice, že mladí muži čelí kvůli algoritmům obsahu, který u nich vyvolává odpor, respektive předsudky a pohrdání, vůči ženám.