Sociální sítě podsouvají obsah, který míří proti ženám. Meta se odmítla vyjádřit

  • Australští novináři provedli zajímavý experiment
  • Vyplývá z něj, že sociální sítě podporují diskriminaci žen
  • Meta se k celé situaci odmítla vyjádřit
Mobil v ruce

Algoritmy podsouvají obsah, který podporuje diskriminaci žen, ilustrační | foto: Pixabay

Debaty o algoritmech Facebooku a Instagramu se vedou již delší dobu. Dvě velké sociální sítě, které vlastní společnost Meta, jsou většinou terčem kritiky. Mnozí odborníci jim vyčítají, že algoritmy fungují tak, aby vyvolávaly u mladých uživatelů závislé používání. Nyní se algoritmy gigantů na poli sociálních sítí skloňují v jiné souvislosti, a sice, že Facebook a Instagram podporují diskriminaci žen.

Facebook a Instagram diskriminují ženy

Na algoritmy Facebooku a Instagrmu se hlouběji podívali novináři z portálu Guardian Australia a přišli na zajímavá zjištění. Ukazuje se, že algoritmy nabízejí mužům obsah, který stereotypizuje ženy. Navíc má tento obsah podtón, který vyvolává u mladých mužů odpor a předsudky vůči ženám.

Podle redaktorů portálu Guardian Australia se tento obsah ukazuje uživatelům i bez předchozí interakce s obsahem podobného typu. To vyvolává obavy, jak vůbec sociální sítě fungují a v konečném důsledku, jak formují své uživatele.

Facebook

Facebook, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Největší seriálový hit všech dob je zpět. Známe datum druhé série Hry na oliheň


Průběh analýzy sociálních sítí

Aby novináři mohli získat potřebné informace, na Facebooku a Instagramu si vytvořili nový účet. Při analýze použili nový telefon a vytvořili si také novou e-mailovou adresu. Důležité je ještě dodat, že aplikacím zakázaly sbírat informace ze zařízení. Jediná věc, kterou povolili byla poloha a typ zařízení. Autoři analýzy chtěli mít jistotu, že algoritmy nezachytí jejich preference.

Profily byly aktivní tři měsíce a za tuto dobu autoři do nich nijak nevstupovali. Když se po třech měsících přihlásili, čekalo jejich šokující zjištění, protože obsah, který jim podsouvaly sociální sítě, byl zaměřen na stereotypizaci žen. Nestalo se to však hned po přihlášení, ale až po pár dnech používání.

Sociální síť Instagram

Instagram, ilustrační | foto: Unsplash

Meta se nevyjádřila

Jak uvedl Guardian Australia, společnost Meta se jim k celé věci odmítla vyjádřit. Uvedla však, že uživatelé dostávají doporučení na základě věcí, které se jim líbí. Doporučený obsah tedy podle Mety odráží preference uživatele a to na základě jeho chování v online prostoru.

Problémové algoritmy

Problémy, které vznikají na sociálních sítích, jsou ukryty v algoritmech. Tato zjištění australských novinářů v podstatě potvrzují výzkum, který probíhal již dříve v Austrálii a Irsku. V rámci tohoto výzkumu byla zkoumána doporučení streamovací video platformy YouTube a sociální sítě TikTok. Závěr byl podobný, a sice, že mladí muži čelí kvůli algoritmům obsahu, který u nich vyvolává odpor, respektive předsudky a pohrdání, vůči ženám.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Sociální sítě podsouvají obsah, který míří proti ženám. Meta se odmítla vyjádřit

  • Australští novináři provedli zajímavý experiment
  • Vyplývá z něj, že sociální sítě podporují diskriminaci žen
  • Meta se k celé situaci odmítla vyjádřit
Mobil v ruce

Algoritmy podsouvají obsah, který podporuje diskriminaci žen, ilustrační | foto: Pixabay

Debaty o algoritmech Facebooku a Instagramu se vedou již delší dobu. Dvě velké sociální sítě, které vlastní společnost Meta, jsou většinou terčem kritiky. Mnozí odborníci jim vyčítají, že algoritmy fungují tak, aby vyvolávaly u mladých uživatelů závislé používání. Nyní se algoritmy gigantů na poli sociálních sítí skloňují v jiné souvislosti, a sice, že Facebook a Instagram podporují diskriminaci žen.

Facebook a Instagram diskriminují ženy

Na algoritmy Facebooku a Instagrmu se hlouběji podívali novináři z portálu Guardian Australia a přišli na zajímavá zjištění. Ukazuje se, že algoritmy nabízejí mužům obsah, který stereotypizuje ženy. Navíc má tento obsah podtón, který vyvolává u mladých mužů odpor a předsudky vůči ženám.

Podle redaktorů portálu Guardian Australia se tento obsah ukazuje uživatelům i bez předchozí interakce s obsahem podobného typu. To vyvolává obavy, jak vůbec sociální sítě fungují a v konečném důsledku, jak formují své uživatele.

Facebook

Facebook, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Největší seriálový hit všech dob je zpět. Známe datum druhé série Hry na oliheň


Průběh analýzy sociálních sítí

Aby novináři mohli získat potřebné informace, na Facebooku a Instagramu si vytvořili nový účet. Při analýze použili nový telefon a vytvořili si také novou e-mailovou adresu. Důležité je ještě dodat, že aplikacím zakázaly sbírat informace ze zařízení. Jediná věc, kterou povolili byla poloha a typ zařízení. Autoři analýzy chtěli mít jistotu, že algoritmy nezachytí jejich preference.

Profily byly aktivní tři měsíce a za tuto dobu autoři do nich nijak nevstupovali. Když se po třech měsících přihlásili, čekalo jejich šokující zjištění, protože obsah, který jim podsouvaly sociální sítě, byl zaměřen na stereotypizaci žen. Nestalo se to však hned po přihlášení, ale až po pár dnech používání.

Sociální síť Instagram

Instagram, ilustrační | foto: Unsplash

Meta se nevyjádřila

Jak uvedl Guardian Australia, společnost Meta se jim k celé věci odmítla vyjádřit. Uvedla však, že uživatelé dostávají doporučení na základě věcí, které se jim líbí. Doporučený obsah tedy podle Mety odráží preference uživatele a to na základě jeho chování v online prostoru.

Problémové algoritmy

Problémy, které vznikají na sociálních sítích, jsou ukryty v algoritmech. Tato zjištění australských novinářů v podstatě potvrzují výzkum, který probíhal již dříve v Austrálii a Irsku. V rámci tohoto výzkumu byla zkoumána doporučení streamovací video platformy YouTube a sociální sítě TikTok. Závěr byl podobný, a sice, že mladí muži čelí kvůli algoritmům obsahu, který u nich vyvolává odpor, respektive předsudky a pohrdání, vůči ženám.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."