Funkce App Tracking Transparency, zkráceně ATT, vyšla zhruba před rokem, když Apple představil operační systém iOS 14.5. Od jejího zavedení do akce se aplikace musí výslovně ptát o povolení ke sběru dat v podobě sledování aktivity v rámci programu či na webu. Tento sběr se provádí kvůli cílené reklamě a asi nikoho nepřekvapí, že největším odpůrcem ATT je Facebook.
Pro největší sociální síť na světě je pochopitelně nesmírně důležité sledovat aktivitu svých uživatelů, a to jak v rámci samotné aplikace Facebook, tak pohyb na webu či dokonce monitorování polohy. Je to kvůli cílené reklamě, ale ne každému se pochopitelně tento sběr osobních informací líbí a souhlasí s ním. S funkcí ATT ale máme všichni po starostech.
Pokud ji máte na svém iPhonu aktivní (v české verzi je to volba “Povolit aplikacím žádosti o sledování”), každá z aplikací se vás musí při prvním spuštění zeptat, zda jí povolíte sledovat vaši aktivitu. Sběr dat můžete pochopitelně povolit, ale data říkají, že má sledování od aplikací třetích stran zakázána drtivá většina uživatelů iOS.
Čtěte také: Této aplikace se Facebook bojí jako čert kříže! A má k tomu jasné důvody
Server AppleInsider přišel se zajímavým reportem, který uvádí, jak si stál Facebook. Sociální gigant přišel za rok fungování funkce ATT o poměrně dost peněz a do konce roku 2022 by tato částka mohla narůst až na 12,8 miliardy dolarů (289 miliard korun). Celkově by sociální sítě spoléhající se na reklamu (Twitter, YouTube a ostatní) mohly do konce roku přijít až o 16 miliard dolarů.
Funkce ATT bude mít na tyto aplikace velký vliv i v průběhu letošního roku, ale ten se bude postupem času pomalu snižovat. I když tedy Apple vypadá jako odpůrce reklam a veškeré aktivity s ní spojené, ve skutečnosti tomu tak není. Jablečný gigant představil nové možnosti, co se reklam týče, které inzerentům pomohou s cílenou reklamou, ale bez špehování.
Kromě Facebooku bude stát funkce ATT poměrně dost peněz také YouTube (2,2 miliardy dolarů), Twitter (323 milionů dolarů) či firmu Snap stojící za Snapchatem (545 milionů dolarů). Dvě posledně zmíněné platformy se ale situaci přizpůsobily a používají jinou metriku pro cílenou reklamu, takže je ATT až tak moc nezasáhlo.
Také Facebook uvedl, že začal pracovat na snížení své závislosti na Applu, a právě to je důvod, proč bude vliv ATT v následujících letech klesat.
Funkce App Tracking Transparency, zkráceně ATT, vyšla zhruba před rokem, když Apple představil operační systém iOS 14.5. Od jejího zavedení do akce se aplikace musí výslovně ptát o povolení ke sběru dat v podobě sledování aktivity v rámci programu či na webu. Tento sběr se provádí kvůli cílené reklamě a asi nikoho nepřekvapí, že největším odpůrcem ATT je Facebook.
Pro největší sociální síť na světě je pochopitelně nesmírně důležité sledovat aktivitu svých uživatelů, a to jak v rámci samotné aplikace Facebook, tak pohyb na webu či dokonce monitorování polohy. Je to kvůli cílené reklamě, ale ne každému se pochopitelně tento sběr osobních informací líbí a souhlasí s ním. S funkcí ATT ale máme všichni po starostech.
Pokud ji máte na svém iPhonu aktivní (v české verzi je to volba “Povolit aplikacím žádosti o sledování”), každá z aplikací se vás musí při prvním spuštění zeptat, zda jí povolíte sledovat vaši aktivitu. Sběr dat můžete pochopitelně povolit, ale data říkají, že má sledování od aplikací třetích stran zakázána drtivá většina uživatelů iOS.
Čtěte také: Této aplikace se Facebook bojí jako čert kříže! A má k tomu jasné důvody
Server AppleInsider přišel se zajímavým reportem, který uvádí, jak si stál Facebook. Sociální gigant přišel za rok fungování funkce ATT o poměrně dost peněz a do konce roku 2022 by tato částka mohla narůst až na 12,8 miliardy dolarů (289 miliard korun). Celkově by sociální sítě spoléhající se na reklamu (Twitter, YouTube a ostatní) mohly do konce roku přijít až o 16 miliard dolarů.
Funkce ATT bude mít na tyto aplikace velký vliv i v průběhu letošního roku, ale ten se bude postupem času pomalu snižovat. I když tedy Apple vypadá jako odpůrce reklam a veškeré aktivity s ní spojené, ve skutečnosti tomu tak není. Jablečný gigant představil nové možnosti, co se reklam týče, které inzerentům pomohou s cílenou reklamou, ale bez špehování.
Kromě Facebooku bude stát funkce ATT poměrně dost peněz také YouTube (2,2 miliardy dolarů), Twitter (323 milionů dolarů) či firmu Snap stojící za Snapchatem (545 milionů dolarů). Dvě posledně zmíněné platformy se ale situaci přizpůsobily a používají jinou metriku pro cílenou reklamu, takže je ATT až tak moc nezasáhlo.
Také Facebook uvedl, že začal pracovat na snížení své závislosti na Applu, a právě to je důvod, proč bude vliv ATT v následujících letech klesat.