Allegro
Allegro

Buďte opatrní! Česko drancuje fikaný podvod, naletí na něj až čtvrtina dospělých

  • Stali jste se někdy obětí romanticky motivovaného podvodu?
  • Tak to vás uklidníme – ani zdaleka totiž nejste sami
  • Dle nejnovějších dat se jedná o poměrně častý typ podvodu
Dejte si pozor na mazaný „romantický“ podvod

Dejte si pozor na mazaný „romantický“ podvod

Aktuální data zaměřená na podvody napříč českým online světem zveřejnila společnost Avast, globální lídr v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí. Byl proveden rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo 1007 respondentů z České republiky a data byla sbírána v rozmezí od 13. – 25. května tohoto roku.

Romantické podvody jsou populární

Z tohoto průzkumu vyplynulo, že s nějakou formou online podvodu se alespoň jednou za život setkalo 26 % lidí. Takřka čtvrtina lidí v Česku (24 %) se pak stala terčem romanticky motivovaného podvodu. Podvodníci se v něm vydávali za objekt zájmu potenciální oběti nebo se naopak snažili získat náklonnost dotyčného pro svůj osobní prospěch.

Podobné množství, konkrétněji 21 %, uvedlo, že se z nich snažili tito útočníci vylákat peníze a 4 % z nich jim peníze opravdu zaslala. Pětina z dotázaných (21 %) pak uvedla, že se někdy setkala s žádostí o zaslání peněz od někoho, koho opravdu znají – od kolegů, spolužáků nebo přímo z rodiny. I v těchto případech se však jednalo o podfuk z rukou online podvodníků.

Hacker

Stačí chvilka nepozornosti a můžete přijít o data či peníze


Čtěte také: Dejte si bacha! Podvodníci mají nový trik, jak vás v mžiku obrat o peníze


Hackeři se vydávají za známé i společnosti

Kromě vydávání se za známé, rodinu či přátele (58 % případů) využívali hackeři velmi často také maskování se za velké společnosti. Typicky to byl Netflix či Amazon (19 %) nebo banky (17 %). Z průzkumu dále vyplývá, že obavy z online podvodu má takřka polovina Čechů a není se čemu divit, protože hackeři své techniky neustále zlepšují a zdokonalují.

Hlavní líheň podvodů je e-mail (63 %), následovaný sociálními sítěmi (37 %) a textovými zprávami (24 %). Z uživatelů, jenž se stali terči snahy o podvod, jich celých 19 % sedlo na lep a zhruba 33 % Čechů se obává, že se jim něco takového přihodí v budoucnu. Většina respondentů pak souhlasí s tím, že se online podvody neustále zlepšují.

Jak podvodníkům nenaletět?

  • Důvěřuj, ale prověřuj – pokud se vám ozve kamarád na Facebooku, že potřebuje půjčit peníze, není nic jednoduššího než si to ověřit. Prostě mu zavolejte, abyste se ujistili, že je žádost pravá a nestojí za ní podvodníci.
  • Pozor na lákavé nabídky – většinou platí, že když je nabídka na cokoliv až moc dobrá, není pravá. Pokud si s nějakou nabídkou nejste jistí, zkontrolujte například adresu z nabídky a oficiální adresu firmy. Lze provést také telefonickou kontrolu přímo s konkrétní společností.
  • Pokud si nejste jistí, neklikejte – podvodníci často napodobují velké, známé společnosti a zprávy od nich můžou působit velmi věrohodně. Pokud si nejste zcela jistí například e-mailem od nějaké velké společnosti, rozhodně na nic neklikejte ani nikam nezadávejte své osobní údaje. Ideální je tuto firmu přímo kontaktovat a o zprávě je informovat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
Allegro

Buďte opatrní! Česko drancuje fikaný podvod, naletí na něj až čtvrtina dospělých

  • Stali jste se někdy obětí romanticky motivovaného podvodu?
  • Tak to vás uklidníme – ani zdaleka totiž nejste sami
  • Dle nejnovějších dat se jedná o poměrně častý typ podvodu
Dejte si pozor na mazaný „romantický“ podvod

Dejte si pozor na mazaný „romantický“ podvod

Aktuální data zaměřená na podvody napříč českým online světem zveřejnila společnost Avast, globální lídr v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí. Byl proveden rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo 1007 respondentů z České republiky a data byla sbírána v rozmezí od 13. – 25. května tohoto roku.

Romantické podvody jsou populární

Z tohoto průzkumu vyplynulo, že s nějakou formou online podvodu se alespoň jednou za život setkalo 26 % lidí. Takřka čtvrtina lidí v Česku (24 %) se pak stala terčem romanticky motivovaného podvodu. Podvodníci se v něm vydávali za objekt zájmu potenciální oběti nebo se naopak snažili získat náklonnost dotyčného pro svůj osobní prospěch.

Podobné množství, konkrétněji 21 %, uvedlo, že se z nich snažili tito útočníci vylákat peníze a 4 % z nich jim peníze opravdu zaslala. Pětina z dotázaných (21 %) pak uvedla, že se někdy setkala s žádostí o zaslání peněz od někoho, koho opravdu znají – od kolegů, spolužáků nebo přímo z rodiny. I v těchto případech se však jednalo o podfuk z rukou online podvodníků.

Hacker

Stačí chvilka nepozornosti a můžete přijít o data či peníze


Čtěte také: Dejte si bacha! Podvodníci mají nový trik, jak vás v mžiku obrat o peníze


Hackeři se vydávají za známé i společnosti

Kromě vydávání se za známé, rodinu či přátele (58 % případů) využívali hackeři velmi často také maskování se za velké společnosti. Typicky to byl Netflix či Amazon (19 %) nebo banky (17 %). Z průzkumu dále vyplývá, že obavy z online podvodu má takřka polovina Čechů a není se čemu divit, protože hackeři své techniky neustále zlepšují a zdokonalují.

Hlavní líheň podvodů je e-mail (63 %), následovaný sociálními sítěmi (37 %) a textovými zprávami (24 %). Z uživatelů, jenž se stali terči snahy o podvod, jich celých 19 % sedlo na lep a zhruba 33 % Čechů se obává, že se jim něco takového přihodí v budoucnu. Většina respondentů pak souhlasí s tím, že se online podvody neustále zlepšují.

Jak podvodníkům nenaletět?

  • Důvěřuj, ale prověřuj – pokud se vám ozve kamarád na Facebooku, že potřebuje půjčit peníze, není nic jednoduššího než si to ověřit. Prostě mu zavolejte, abyste se ujistili, že je žádost pravá a nestojí za ní podvodníci.
  • Pozor na lákavé nabídky – většinou platí, že když je nabídka na cokoliv až moc dobrá, není pravá. Pokud si s nějakou nabídkou nejste jistí, zkontrolujte například adresu z nabídky a oficiální adresu firmy. Lze provést také telefonickou kontrolu přímo s konkrétní společností.
  • Pokud si nejste jistí, neklikejte – podvodníci často napodobují velké, známé společnosti a zprávy od nich můžou působit velmi věrohodně. Pokud si nejste zcela jistí například e-mailem od nějaké velké společnosti, rozhodně na nic neklikejte ani nikam nezadávejte své osobní údaje. Ideální je tuto firmu přímo kontaktovat a o zprávě je informovat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."