Proč nemá Apple vlastní vyhledávač jako je Google? Důvody jsou čtyři

Ondřej Koníček
Vyhledávání na Googlu
Vyhledávání na Googlu

Když se řekne internetové vyhledávání, drtivá většina uživatelů si vybaví Google. Ano, v tuzemsku si nemalý počet vyhledávajících představí spíše Seznam, ale globální jednička je jasná a naprosto neotřesitelná. Sesadit se ji snažilo více vyhledávacích platforem, ale žádná neuspěla a vyloženě se nabízí otázka, proč se do něčeho takového nepustila nejbohatší firma na světě?

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

„Googlujeme“ již skoro 30 let

Vyhledávací platforma Google vznikla v roce 1995, nicméně v té době se ještě jednalo o prototyp. Finální spuštění plnohodnotné verze se odehrálo o dva roky později, v roce 1997 a Google od té doby svůj „search engine“ vypiplal takřka k dokonalosti. Vyhledávání = Google, to je čirý fakt a ne nadarmo se vyhledávání na internetu obecně označuje jako „googlování“.

Několik konkurenčních platforem se již snažilo dominanci Googlu na tomto poli nějakým způsobem narušit, ale nikdo neuspěl. Proč se o to ale nikdy nepokusil Apple? Nejbohatší, nejhodnotnější a technicky jedna z nejvyspělejších firem světa by rozhodně mohla v oblasti internetového vyhledávání pořádně zamíchat kartami, jenže do toho světa nikdy nevstoupila.

Apple je mocná firma, ale vyhledávač je i nad její síly
Apple je mocná firma, ale vyhledávač je i nad její síly

Peníze i soukromí uživatelů

K tomu, proč vlastně Apple do tohoto specifického odvětví nikdy nevstoupil, se vyjádřil Eddy Cue, viceprezident kalifornského giganta pro služby. Hlavní důvody jsou dle něj čtyři a ten první je logický. Peníze. Vybudování konkurenceschopného vyhledávače by Apple stálo miliardy dolarů, vývoj by trval roky a stál by Apple také cenné zdroje, které by musel stáhnout z jiných projektů.

Dalším důvodem je to, že se tento trh, díky vstupu umělé inteligence, rychle mění a aktuálně se jedná o poměrně nejistý, riskantní segment. Apple se drží bokem této oblasti i kvůli tomu, že se úspěšná vyhledávací platforma neobjede bez cílených reklam a to je v rozporu s jeho základními hodnotami, kterých se drží.

Léta praxe a znalosti schází

Posledním důvodem nezájmu Applu o oblast internetovému vyhledávání je fakt, že zkrátka nemá tým, potřebnou infrastrukturu a ani odpovídající znalosti. Ano, tohle všechno lze postupem času dohnat, ale Google má v tomto směru náskok skoro 30 let a to je zkrátka velké sousto i na tak vyspělou firmu, jakou Apple bezesporu je.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Ondřej Koníček - Redaktor

Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.


Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články