Konec zlatých časů? Prodeje telefonů začínají stagnovat

Před několika dny jsme přinesli informaci, že Apple v posledním čtvrtletí loňského roku jasně dominoval. A to i navzdory meziročnímu poklesu z hlediska objemu prodejů. Zmínený pokles se ale netýká jen Applu. Je to celosvětový trend. Poprvé v historii měření tempa růstu prodejů telefonů dochází ke stagnaci a mírnému snížení nejen v meziročním srovnání, ale i z historického hlediska.

V posledních několika letech jsme tu a tam naznačili, že trh se smartphony je celosvětově vysoce saturovaný. Přesto se zdálo, že z hlediska zvyšování objemů prodejů telefonů tu prostor pořád je, mám na mysli zejména indický trh, ale i ten čínský pořád poskytoval určitý prostor. Pokud jde o USA nebo Evropu, tak tam ty trendy jsou poměrně stejné. Lidé zkrátka přestávají nakupovat nová zařízení. V tuto chvíli se zde bavíme o poklesu 5,6 % v rámci meziročního srovnání posledních čtvrtletí let 2017 a 2016.

Z pohledu výrobců je tedy na místě se začít bát? Nabídnu obligátní odpověd – možná. Určitě vám neřeknu nic přelomového, když připomenu, že prodej zařízení nemůže růst do nekonečna. Jakýkoliv trh téměř vždy narazí na svům pomyslný strop nebo-li bod nasycení. Historicky se sleduje tempo růstu tržního podílu u mobilních telefonů, tuším od roku 2004, a propad na konci roku 2017 je významný v tom, že je to vlastně poprvé, kdy nedochází ke stejnému nebo výššímu objemu celosvětových prodejů.

Lidé nové telefony již tak nekupují. Ale proč? Hlavním důvodem může být skutečnost, že zákazníci nemají potřebu měnit svůj telefon každý rok. Anebo každé dva, pokud vezmeme v potaz uživatele s dvouletým závazkem u operátora, jak chcete. Anebo se najdou i tací, který telefon vlastní i čtyři roky? Vězte, že ano. Dalším důvodem je, a za ten si můžou výrobci sami, že nové telefony, byť stále nabízí určité inovace (bezrámečkový displej, rychlejší procesor, lepší fotoaparát apod.) již nevyvolávají “wow” efekt a chuť potenciálních zákazníků zařízení získat za každou cenu.

Vždyť spousta smartphonů střední třídy má dostatečný výkon a teoreticky bezproblémů poslouží déle než dva roky. Jistě, najdou se samožřejmě zákazníci, kteří kupují každý rok vlajkovou loď a hledisko peněž neřeší. Ale jak se zdá, tak v celosvětovém měřítku přibývá zákazníků, kteří na prémiové Samsungy nebo iPhony nahlíží jako na zbytečný “luxus” a třeba by na něj peníze i měli, ale vystačí si s levnějším telefonem, a dokonce i na pár let.

A třeba za tím je i trend zlepšující se podpory výrobců. Pokud je telefon ve výborné kondici a má podporu aktualizací systému minimálně dva roky a vyhovuje mi, tak proč hledat novější. Na závěr ještě pár statistických údajů. I když trh s telefony stagnuje, tak Samsung zvyšuje svůj tržní podíl z 17,8 % na 18,2 % a dostal se před Apple o cirka 700 000 kusů. Xiaomi téměř zdvojnásobilo svůj podíl n 3,6 procenta ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 na 6,9 procenta ve čtvrtém čtvrtletí roku 2017. Huawei a Oppo také zaznamenaly mírné zvýšení.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Konec zlatých časů? Prodeje telefonů začínají stagnovat

Před několika dny jsme přinesli informaci, že Apple v posledním čtvrtletí loňského roku jasně dominoval. A to i navzdory meziročnímu poklesu z hlediska objemu prodejů. Zmínený pokles se ale netýká jen Applu. Je to celosvětový trend. Poprvé v historii měření tempa růstu prodejů telefonů dochází ke stagnaci a mírnému snížení nejen v meziročním srovnání, ale i z historického hlediska.

Tip: Na konci loňského roku Apple jasně válcoval konkurenci

V posledních několika letech jsme tu a tam naznačili, že trh se smartphony je celosvětově vysoce saturovaný. Přesto se zdálo, že z hlediska zvyšování objemů prodejů telefonů tu prostor pořád je, mám na mysli zejména indický trh, ale i ten čínský pořád poskytoval určitý prostor. Pokud jde o USA nebo Evropu, tak tam ty trendy jsou poměrně stejné. Lidé zkrátka přestávají nakupovat nová zařízení. V tuto chvíli se zde bavíme o poklesu 5,6 % v rámci meziročního srovnání posledních čtvrtletí let 2017 a 2016.

Z pohledu výrobců je tedy na místě se začít bát? Nabídnu obligátní odpověd – možná. Určitě vám neřeknu nic přelomového, když připomenu, že prodej zařízení nemůže růst do nekonečna. Jakýkoliv trh téměř vždy narazí na svům pomyslný strop nebo-li bod nasycení. Historicky se sleduje tempo růstu tržního podílu u mobilních telefonů, tuším od roku 2004, a propad na konci roku 2017 je významný v tom, že je to vlastně poprvé, kdy nedochází ke stejnému nebo výššímu objemu celosvětových prodejů.

Lidé nové telefony již tak nekupují. Ale proč? Hlavním důvodem může být skutečnost, že zákazníci nemají potřebu měnit svůj telefon každý rok. Anebo každé dva, pokud vezmeme v potaz uživatele s dvouletým závazkem u operátora, jak chcete. Anebo se najdou i tací, který telefon vlastní i čtyři roky? Vězte, že ano. Dalším důvodem je, a za ten si můžou výrobci sami, že nové telefony, byť stále nabízí určité inovace (bezrámečkový displej, rychlejší procesor, lepší fotoaparát apod.) již nevyvolávají “wow” efekt a chuť potenciálních zákazníků zařízení získat za každou cenu.

Vždyť spousta smartphonů střední třídy má dostatečný výkon a teoreticky bezproblémů poslouží déle než dva roky. Jistě, najdou se samožřejmě zákazníci, kteří kupují každý rok vlajkovou loď a hledisko peněž neřeší. Ale jak se zdá, tak v celosvětovém měřítku přibývá zákazníků, kteří na prémiové Samsungy nebo iPhony nahlíží jako na zbytečný “luxus” a třeba by na něj peníze i měli, ale vystačí si s levnějším telefonem, a dokonce i na pár let.

A třeba za tím je i trend zlepšující se podpory výrobců. Pokud je telefon ve výborné kondici a má podporu aktualizací systému minimálně dva roky a vyhovuje mi, tak proč hledat novější. Na závěr ještě pár statistických údajů. I když trh s telefony stagnuje, tak Samsung zvyšuje svůj tržní podíl z 17,8 % na 18,2 % a dostal se před Apple o cirka 700 000 kusů. Xiaomi téměř zdvojnásobilo svůj podíl n 3,6 procenta ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 na 6,9 procenta ve čtvrtém čtvrtletí roku 2017. Huawei a Oppo také zaznamenaly mírné zvýšení.

zdroj: AndroidAuthority

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."