Bohulibá prohlášení velkých firem o tom, jak jim záleží na životním prostředí, jsou trendy. Ne každá firma se však podle nich chová a nádherným příkladem pokrytectví je podle deníku The Guardian Google.
Jak se lze dočíst v oficiálním dokumentu, Google sponzoruje mnoho neziskových i ziskových organizací, nadací a sdružení. Mezi nimi jsou však takové, které mají cíle dost odlišné od prohlášení Googlu. Aby byl příběh kompletní, vraťme se do roku 2014. Již tehdy Google podporoval lobbisty ze skupiny ALEC, kteří navrhovali zákony na ruku ropným gigantům, jako je ExxonMobil. Na konferencích ALEC zaznívala slova jako „není žádná vědecká shoda“ nebo „oxid uhličitý je elixír života“. V kontrastu s tím ale uvedl tehdejší CEO Googlu Eric Schmidt v rozhovoru toto:
„Financovali jsme je (ALEC) kvůli nesouvisejícím politickým bojům. Shoda v této podpoře byla chybou a pokusíme se ji už neudělat. Společnost (Google) se domnívá, že bychom se měli rozhodovat podle faktů. Změna klimatu není otázkou. Každý chápe, že se děje a lidé, kteří ji popírají, ubližují našim dětem a vnoučatům. Dělají svět horším místem a neměli bychom s nimi být spojeni. Prostě lžou.“
Spolupráci s ALEC tehdy Google opravdu ukončil, jen aby po zapomenutí opět navázal spolupráci s názorově velmi spřízněnými organizacemi. A tak v letošním seznamu najdeme například CEI, institut, který doporučil Trumpově administrativě odstoupit od Pařížské dohody a rušit již existující zákony na ochranu životního prostředí. Google uvedl, že ho rozhodnutí administrativy mrzí a podpora CEI neznamená podporu všech názorů skupiny.
Ve skutečnosti totiž Google podporou splácí CEI dluh z minulosti. Právě jejich lobby zajistila zachování článku 230 v americkém zákoně o přijatelné komunikaci (CDA). Ten sice řeší primárně dostupnost pornografie dětem, zmíněný článek je však klíčový pro giganty jako Google nebo Facebook: internetové společnosti nejsou podle něj odpovědné za poskytovaný obsah a nejde je tedy např. žalovat pro pomluvu. Tehdy byl článek vnímaný jako triumf svobody projevu, dnes jsou názory na něj již rezervovanější kvůli přebujení internetových gigantů.
K dalším podporovaným subjektům patří např. unie ACU, které šéfuje Matt Schlapp. Kariéru vybudoval při práci pro Koch Industries. Chapadla tohoto konglomerátu sahají i k dalším think-tankům a neziskovkám, které pracují společně na podkopávání obecné důvěry ve vědce a popírání shody klimatologů. Rodina Kochů patří k nejvlivnějším v USA a je pochopitelné, jaké bude zastávat postoje, když velkou část obratu v částce 2,5 bilionu korun tvoří prodej a rafinace surové ropy.
TIP: Google se přidá k Applu. Do tří let chce mít jen recyklovatelné Pixely
Problém, na který narážíme, není to, když si osoba X myslí to a Y ono. Problémem je, když někdo říká X do očí a Y za zády. Bill McKibben obvinil Google z tzv. greenwashingu, tedy praktik, jak přesvědčit veřejnost o svém dobrém počínání, aniž by společnost musela něco pro životní prostředí dělat. Slova o udržitelné budoucnosti a 100% obnovitelné elektřině vyznívají v kontextu napojení na ropné magnáty obzvlášť prázdně a směšně. Z Googlu se však ozývá jen ublížené „Ale Amazon a další tohle dělají taky…“
zdroj: The Guardian
Bohulibá prohlášení velkých firem o tom, jak jim záleží na životním prostředí, jsou trendy. Ne každá firma se však podle nich chová a nádherným příkladem pokrytectví je podle deníku The Guardian Google.
Jak se lze dočíst v oficiálním dokumentu, Google sponzoruje mnoho neziskových i ziskových organizací, nadací a sdružení. Mezi nimi jsou však takové, které mají cíle dost odlišné od prohlášení Googlu. Aby byl příběh kompletní, vraťme se do roku 2014. Již tehdy Google podporoval lobbisty ze skupiny ALEC, kteří navrhovali zákony na ruku ropným gigantům, jako je ExxonMobil. Na konferencích ALEC zaznívala slova jako „není žádná vědecká shoda“ nebo „oxid uhličitý je elixír života“. V kontrastu s tím ale uvedl tehdejší CEO Googlu Eric Schmidt v rozhovoru toto:
„Financovali jsme je (ALEC) kvůli nesouvisejícím politickým bojům. Shoda v této podpoře byla chybou a pokusíme se ji už neudělat. Společnost (Google) se domnívá, že bychom se měli rozhodovat podle faktů. Změna klimatu není otázkou. Každý chápe, že se děje a lidé, kteří ji popírají, ubližují našim dětem a vnoučatům. Dělají svět horším místem a neměli bychom s nimi být spojeni. Prostě lžou.“
Spolupráci s ALEC tehdy Google opravdu ukončil, jen aby po zapomenutí opět navázal spolupráci s názorově velmi spřízněnými organizacemi. A tak v letošním seznamu najdeme například CEI, institut, který doporučil Trumpově administrativě odstoupit od Pařížské dohody a rušit již existující zákony na ochranu životního prostředí. Google uvedl, že ho rozhodnutí administrativy mrzí a podpora CEI neznamená podporu všech názorů skupiny.
Ve skutečnosti totiž Google podporou splácí CEI dluh z minulosti. Právě jejich lobby zajistila zachování článku 230 v americkém zákoně o přijatelné komunikaci (CDA). Ten sice řeší primárně dostupnost pornografie dětem, zmíněný článek je však klíčový pro giganty jako Google nebo Facebook: internetové společnosti nejsou podle něj odpovědné za poskytovaný obsah a nejde je tedy např. žalovat pro pomluvu. Tehdy byl článek vnímaný jako triumf svobody projevu, dnes jsou názory na něj již rezervovanější kvůli přebujení internetových gigantů.
K dalším podporovaným subjektům patří např. unie ACU, které šéfuje Matt Schlapp. Kariéru vybudoval při práci pro Koch Industries. Chapadla tohoto konglomerátu sahají i k dalším think-tankům a neziskovkám, které pracují společně na podkopávání obecné důvěry ve vědce a popírání shody klimatologů. Rodina Kochů patří k nejvlivnějším v USA a je pochopitelné, jaké bude zastávat postoje, když velkou část obratu v částce 2,5 bilionu korun tvoří prodej a rafinace surové ropy.
TIP: Google se přidá k Applu. Do tří let chce mít jen recyklovatelné Pixely
Problém, na který narážíme, není to, když si osoba X myslí to a Y ono. Problémem je, když někdo říká X do očí a Y za zády. Bill McKibben obvinil Google z tzv. greenwashingu, tedy praktik, jak přesvědčit veřejnost o svém dobrém počínání, aniž by společnost musela něco pro životní prostředí dělat. Slova o udržitelné budoucnosti a 100% obnovitelné elektřině vyznívají v kontextu napojení na ropné magnáty obzvlášť prázdně a směšně. Z Googlu se však ozývá jen ublížené „Ale Amazon a další tohle dělají taky…“
zdroj: The Guardian