Recenze Asus ROG Phone: a co hráči, mají na čem hrát?

Herní telefony mají téměř vždy bez výjimky brutální, pro běžného uživatele prakticky nevyužitelný výkon. Testovat tato zařízení se tak může zdát jako strašně fajn. Není to tak! Pro test každého kousku z této kategorie se musím vžít do kůže fanouška mobilních her a přistupovat tak k celé recenzi. A to je někdy dost těžké a složité. A vězte, že u recenze smartphone, který vzešel z “republiky hráčů”, tomu není jinak.

A protože jsem se už tak nějak stabilizoval jako redakční tester této kategorie a ve své minulé recenzi jsem na konci přislíbil, že zanedlouho budeme v redakci mít Asus ROG Phone, přišel čas vyřknout ortel i nad tímto zařízením. Ještě než tak začnu konat, musím dopředu upozornit na to, co jsem naznačil už v perexu. Celá recenze se ponese především v duchu hodnocení vlastností, které jsou určující pro úspěch/neúspěch tohoto smartphonu mezi cílovkou, což jsou hráči.

Asus ROG Phone: specifikace

Konstrukce sklo a hliník, 158,8 x 76,2 x 8,3 mm, 200 g, odolnost IP68
Displej 6″, AMOLED, HDR, 2160 x 1080 px, poměr stran 18:9, jemnost 402 ppi
Operační systém Android 8.1 Oreo, potvrzená aktualizace na Android 9 Pie
Procesor 8 jádrový, 2,96 GHz, Qualcomm Snapdragon 845
Paměť 8 GB RAM, 128/512 GB úložiště, microSD slot (až 512 GB)
Fotoaparát duální (12 + 8 Mpx), clona f/1.8, OIS, Dual Pixel, LED blesk + přední 8 Mpx, clona f/2.0
LTE 800, 900, 1800, 2100, 2600 MHz
Technologie Bluetooth 5.0, NFC, Wi-Fi, GPS, USB-C, 3,5mm audiojack, stereo reproduktory, čtečka otisků
Baterie 4 000 mAh, rychlonabíjení Quick Charge 4+ (30 W)
Cena a dostupnost 22 990 Kč, říjen 2019

Design a zpracování: dobře odvedená práce

Obvykle začínám recenzi prvními dojmy, které následují po vybalení telefonu z krabičky. Jako pragmaticky uvažující člověk nezahrnuji do hodnocení recenze obal jako takový. Obvykle je to totiž větší či menší krabička, klasického obdélníkového půdorysu s více či méně originálně řešeným víkem a způsobem, jak se dostat dovnitř. Ne tak u Asusu, který zvolil velice líbivý způsob, jak svůj telefon prezentovat ještě před vybalením.

Půdorys krabičky nebo spíše krabice má tvar trojúhelníku se zkosenými vrcholy. Černý, jednolitý povrch pak na dvou stranách narušuje jakási lesklá textura a decentní nápisy a na jedné straně ROG logo. Balení tak dostalo formu, která přitáhne pozornost – je jasné, co se asi bude skrývat uvnitř a přesto nepůsobí křiklavě nebo nevkusně. Jako dlouholetý PC hráč musím ocenit, že se Asus nedopustil chyby běžné pro firmy zaměřené na hráče. Totiž, že balení nepřeplácal barvičkami a nápisy jako “hyper”, “turbo” a podobně.

Telefon samotný pak je o něco odvážnější a jasně odkazuje na současnou linku ROG designu. Přední strana nenabídne bezrámečkový displej, který bych u herního telefonu označil za vysloveně nevýhodu. Naopak, dole i nahoře je dost místa na pohodlné držení na šířku, potřebné pro hraní většiny náročnějších her. Zároveň zde Asus umístil stereoreproduktory a schoval je pod fešnou mřížku bronzové barvy.

Před popisem zadní strany ještě pochválím za excentrické umístění nabíjecího USB-C konektoru na spodní hraně. Asus ho posunul ke straně, což sice znesnadňuje připojení na nabíječku poslepu nebo ve tmě, ale zároveň nepřekáží nabíjecí kabel při hraní. Rovněž tlačítka ovládání hlasitosti a tlačítko zamykání jsou umístěny tak, aby při hraní nedocházelo k jejich nechtěnému stlačení. Na levém boku je pak pod gumovou a dobře držící krytkou umístěn zvláštní dvojkonektor, určený k připojení herního příslušenství. V našem balení byl ventilátor, jehož funkci popíšu později. Spodní hrana pak obsahuje i 3,5mm jack, opět umístěný tak, aby zapojená sluchátka co nejméně překážela při hraní.

Záda telefonu pak dokonale “odkopou” jeho určení. Hrany a agresivní tvary se těžko popisují slovy a proto váženého čtenáře odkážu spíše na fotografie. Osobně se mi líbí detail v podobě modulu fotoaparátu, který drží úhel se zbytkem telefonu; Asus nepoužil nějaký generický, který by tady popravdě působil jak pěst na oko. Stejně je na tom i čtečka otisků, u které si ovšem musím postěžovat na umístění dost nahoře a vpravo. Mým dlouhým prstům to nevadí, ale dovedu si představit teenagera s menší rukou, který dá radši přednost odemykání obličejem, které zde funguje opravdu bleskově i za horších světelných podmínek.

Odemykání otiskem ale tak jisté není, z čehož viním malou plochu čtečky a v odhadem 20 procentech případů jsem musel prst přikládat znovu. Zhruba uprostřed, kousek od dvou efektních perforací měděném plíšku, který bude patrně součástí chlazení, se nachází logo Republic of Gamers. To nezůstává nečinné, ale je možné si v systému nastavit, aby blikalo či svítilo na nejrůznější způsoby a měnilo u toho barvu.

Zhodnocení designu si netroufám vyřknout, protože hádám, že bude velmi individuální. Mé dětské a hravé já tuhle věc chce, ale někde z hloubi duše se s ní pře jednatřicetiletý dospělák, v jehož ruce by možná tenhle telefon působil už trochu nepatřičně. V každém případě však cením pečlivost a práci, kterou si Asus s designem svého smartphonu dal a je vidět, že potřebám hráčů perfektně rozumí. Zpracování samotné pak odpovídá cenovce – není co vytknout a od prvního uchopení má zákazník pocit, že má v ruce něco hodnotného. Abych nezapomněl – Asus ROG Phone si s klidem berte i do koupelny, vydrží i ponoření do vody.

Displej, prostředí a baterie: perfektní jízda

Není důvod to skrývat, displej je jedním z hlavních taháků tohoto smartphonu. Parametrově má ideální předpoklady. AMOLED s Full HD+ rozlišením, HDR, 90Hz obnovovací frekvencí s 1 ms odezvou se zdá být pro hraní ideální. A taky je! Barvy nejsou přepálené, ani vybledlé, ale takové akurátní. Čitelnost na slunci je skvělá za každých okolností a můžete si nastavit i zvýšenou citlivost pro ovládání telefonu v rukavicích. 90Hz displej pak udělá z každé hry o něco plynulejší a přirozenější zážitek. A tady bych právě měl jedinou výtku. Konkurence už umí i 120 Hz a je to sakra znát. Ano, i těch 90 je super, ale zdaleka ne tak super, jako “plných” 120 snímků za sekundu. Většina hráčů kompetitivních online her vám potvrdí, že vedle odezvy je právě obnovovací frekvence nejdůležitější parametr, který může znamenat i zásadní výhodu oproti soupeřům. Proč Asus ROG Phone nezvládá 120 Hz je mi tedy záhadou, výkonu má na to dostatek. Je to škoda, ale v tomto směru tedy nemohu telefonu udělit pomyslný plný počet bodů.

Systémem zařízení je zatím stále Android 8.1 Oreo, avšak výrobce již oznámil . Díky vysoko taktovanému Snapdragonu 845, kterému sekunduje 8 GB RAM, je vše maximálně plynulé, aplikace se otevírají prakticky instantně a uživatele nic nezdržuje. Ani tady se samozřejmě nezapomnělo na cílovkou – hráče. Hned po prvním zapnutí to poznáte na defaultně nastaveném tématu pozadí a grafiky systému. Vybírat pak můžete z několika dalších, přímo pro toto zařízení vytvořených. Důležitým prvkem jsou i herní aplikace. Centrum her ukáže přehledně na jednom místě všechny důležité teploty, frekvence, volné místo a podobně. Herní džin umí nastavit herní profily. To znamená, například vyčištění operační paměti při spuštění konkrétní aplikace nebo hry, frekvenci procesoru, případně “nerušení” notifikacemi při hraní a podobně.

Veledůležitá je položka AirTriggers. Senzory v bocích telefonu totiž umí poznat, že do nich uživatel klepl. Toho samozřejmě Asus využívá a hráč má tak ve hrách o dvě jakási virtuální tlačítka navíc. To je další výhoda oproti soupeřům v onlinovkách. Na tato tlačítka lze totiž namapovat funkce, která by jinak byla přístupná jen přes displej. Zní to skvěle co? Bohužel až moc skvěle. Funkce je to užitečná, ale v praxi využitelná jen pro ne až tak důležité činnosti ve hře. Tyto AirTriggers mají totiž určitou latenci, která není úplně ideální třeba pro funkci střelby nebo skoku ve hrách, jako je například oblíbené PUBG. Za tuto funkci tedy dávám Asusu palec nahoru, ale s malou výtkou – snaha tu však byla a je velice pravděpodobné, že do příští generace tuto funkci výrobce vylepší.

Další užitečnou funkcí v Centru her je možnost nastavit si ventilátor a jeho chování. Ano, ten malý, sympatický větráček, který nejen chladí, ale má v sobě i USB-C konektor a jack na sluchátka. Třešničkou na dortu je pak přítomnost podsvíceného loga ROG. Ze strany softwaru lze řídit otáčky ručně nebo to nechat na automatice, která si umí poradit dostatečně dobře. A jak jsem k podobným “hovadinkám” většinou skeptický, tak zde musím uznat, že ventilátor má svůj smysl. Telefon bez něj totiž dost hřeje. Ze všech herních telefonu, co jsem testoval, jednoznačně nejvíc. Větráček toto částečně řeší a teplotu umí srazit o zhruba 5 až 8°C. Zároveň s tím ale vytváří proudění vzduchu i kolem prstů a dlaní, takže ty se pak nepotí a hraní je jednoznačně příjemnější. Slyšitelný, ale nijak hlasitý nebo nepříjemný šum je pak daní za toto vylepšení.

Rád přeskočím zhodnocení, jak si Asus poradil s výřezem v displeji a to z jednoho prostého důvodu –  jako správný herní telefon ROG Phone výřez, ani průstřel, nemá. Zato ale umí fešně ukazovat čas v noci díky Always-on. A to je popravdě často dost přehlížená vymoženost moderních panelů. Strašně snadno se totiž zvyká na to, že ze spánku stačí pootevřít oko a hned víte, kolik je hodin. Nemusíte se natahovat na noční stolek a brát telefon do ruky, což je uprostřed noci činnost navýsost nepříjemná.

Dostáváme se pomalu k další silné disciplíně tohoto zařízení. 4 000 mAh je příslibem slušné výdrže, která se v praxi potvrzuje. Jeden pracovní den zvládne Asus ROG Phone vždy. Dva dny už jsou tak akorát a při větším vytížení budete hledat nabíječku už po nějakých 36 hodinách. Úsporný, víkendový provoz pak zvládnete bez nabíječky. Situace se ale mění při zapnutí náročnějších her. To pak není problém vytřískat baterku za odpoledne. Výdrži nepřidá ani zapnutí permanentního podsvícení loga na zádech a svoje si ukrojí i nasazení modulu s ventilátorem. Oceňuji přítomnost rychlonabíjení i nabíječky s moderním USB-C konektorem.

Ještě než se dostanu k poslední kapitole zastavím se u zvukového podání telefonu. U herního přístroje totiž nelze v tomto směru akceptovat žádné kompromisy, které by mohly kazit zážitek ze samotných her. ROG Phone naštěstí nezklamal a jeho reproduktory musím označit jednoznačně za excelentní. Ve hrách je skvěle slyšet vše, co hráč slyšet potřebuje a výbuchům překvapivě nechybí ani basová složka. Ano, fyzikální limity oklamat nelze, mohutné dunění telefon vykouzlit neumí, ale v rámci možností Asus ze zvuku dostal myslím maximum možného. Po připojení sluchátek se situace nemění, i tady si výrobce poradil na jedničku.

Fotoaparát: lepší standard

Zde asi nelze čekat absolutorium a výsledky konkurující vlajkovým lodím. Přesto je vidět, že v Asusu svoji práci neodflákli a ROG Phone je tak dobře použitelný i na běžné každodenní “výcvaky”. Objektivy jsou na zádech dva, jen klasický a druhý širokoúhlý. Výsledné snímky jsou pak za dobrých světelných podmínek bez výhrad. Barvy jsou akurátní, ostrost jakbysmet a detaily taktéž. Horší to je, když toho světla až tolik není, případně když je na scéně nějaká tmavší, neosvětlená oblast. Pak je to trochu loterie. Není to ale žádná katastrofa, kolem a kolem je fotoaparát stále nad průměrem dnešní smartphonové produkce.

Po stránce natáčení videa je to o něco lepší a radost mi udělala zejména možnost natáčení ve 4K při 60 snímcích za sekundu. Chápu, že ne každé mobilní zařízení má na to dostatek výkonu, ale u herních telefonů by to měl být jakýsi standard a i telefony nižších tříd by měly 4K při alespoň 30 snímcích zvládat. Obrazová kvalita videa je skvělá, stejně jako rychlost ostření a přeostřování. Trošku zklamán jsem byl stabilizací, která je zde dost mizerná a dost tak záleží na klidné ruce kameramana.

Jak fotí Asus ROG Phone?

Zhodnocení

Popravdě jsem si celou dobu testování a psaní recenze kladl jednu otázku. Je Asus ROG Phone nejlepší současný herní telefon? Neustále jsem ho srovnával s konkurencí, která má rovněž co nabídnout a podle mého názoru asi záleží na úhlu pohledu. Jednoznačně asi nelze říci, že by Asus v této kategorii vítězil, ale své cílovce poslouží velmi dobře. Je totiž ze všech herních telefonů nejuniverzálnější. Má slušný displej, zvuk, výdrž a i dobře fotí. Na druhou stranu je tam prostor pro zlepšení a nebýt propásnuté šance s “jen” 90Hz zobrazovačem, asi by byl můj verdikt o něco jednoznačnější.

Takhle ale musím laškovně mrknout na Razer Phone (recenze), jehož displej zvládá i 120 snímků za sekundu a pro opravdové hráče to může být hodnota, která bude rozhodující. Asus má ale také pár slušných trumfů v rukávu. Lehce nedotažené AirTriggers to zrovna nejsou, ale spíše celkový design přístroje, který je neskutečně “herní” a přitom ne přeplácaný. To je ovšem dvojsečné, někteří naopak mohou toužit po něčem decentnějším, co nebude tolik poutat pozornost. Další nepopiratelnou výhodou oproti Razer Phonu je výkon fotoaparátu, kde má Asus jednoznačně navrch.

Pokud bychom trochu slevili z požadavků a nechtěli nasypat do telefonu na hraní her celou výplatu, tak tu máme už trošku výběhový Xiaomi Black Shark (recenze), který také nebyl špatný a se současnou cenovkou dává docela dobrý smysl. Honor Play (recenze) jsem sice nikdy v ruce neměl, ale i on podle naší recenze stačí na kdejaké mobilní hraní. V každém případě však s testovaným Asusem chybu neuděláte. Výraznější slabiny nemá a svoji cenovku si u mne obhájil.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
pro někoho super design displej umí “jen” 90fps
obrovský výkon AirTriggers nefungují příliš použitelně
voděodolnost
točí ve 4K při 60fps

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Recenze Asus ROG Phone: a co hráči, mají na čem hrát?

Herní telefony mají téměř vždy bez výjimky brutální, pro běžného uživatele prakticky nevyužitelný výkon. Testovat tato zařízení se tak může zdát jako strašně fajn. Není to tak! Pro test každého kousku z této kategorie se musím vžít do kůže fanouška mobilních her a přistupovat tak k celé recenzi. A to je někdy dost těžké a složité. A vězte, že u recenze smartphone, který vzešel z “republiky hráčů”, tomu není jinak.

A protože jsem se už tak nějak stabilizoval jako redakční tester této kategorie a ve své minulé recenzi jsem na konci přislíbil, že zanedlouho budeme v redakci mít Asus ROG Phone, přišel čas vyřknout ortel i nad tímto zařízením. Ještě než tak začnu konat, musím dopředu upozornit na to, co jsem naznačil už v perexu. Celá recenze se ponese především v duchu hodnocení vlastností, které jsou určující pro úspěch/neúspěch tohoto smartphonu mezi cílovkou, což jsou hráči.

Asus ROG Phone: specifikace

Konstrukce sklo a hliník, 158,8 x 76,2 x 8,3 mm, 200 g, odolnost IP68
Displej 6″, AMOLED, HDR, 2160 x 1080 px, poměr stran 18:9, jemnost 402 ppi
Operační systém Android 8.1 Oreo, potvrzená aktualizace na Android 9 Pie
Procesor 8 jádrový, 2,96 GHz, Qualcomm Snapdragon 845
Paměť 8 GB RAM, 128/512 GB úložiště, microSD slot (až 512 GB)
Fotoaparát duální (12 + 8 Mpx), clona f/1.8, OIS, Dual Pixel, LED blesk + přední 8 Mpx, clona f/2.0
LTE 800, 900, 1800, 2100, 2600 MHz
Technologie Bluetooth 5.0, NFC, Wi-Fi, GPS, USB-C, 3,5mm audiojack, stereo reproduktory, čtečka otisků
Baterie 4 000 mAh, rychlonabíjení Quick Charge 4+ (30 W)
Cena a dostupnost 22 990 Kč, říjen 2019

Design a zpracování: dobře odvedená práce

Obvykle začínám recenzi prvními dojmy, které následují po vybalení telefonu z krabičky. Jako pragmaticky uvažující člověk nezahrnuji do hodnocení recenze obal jako takový. Obvykle je to totiž větší či menší krabička, klasického obdélníkového půdorysu s více či méně originálně řešeným víkem a způsobem, jak se dostat dovnitř. Ne tak u Asusu, který zvolil velice líbivý způsob, jak svůj telefon prezentovat ještě před vybalením.

Půdorys krabičky nebo spíše krabice má tvar trojúhelníku se zkosenými vrcholy. Černý, jednolitý povrch pak na dvou stranách narušuje jakási lesklá textura a decentní nápisy a na jedné straně ROG logo. Balení tak dostalo formu, která přitáhne pozornost – je jasné, co se asi bude skrývat uvnitř a přesto nepůsobí křiklavě nebo nevkusně. Jako dlouholetý PC hráč musím ocenit, že se Asus nedopustil chyby běžné pro firmy zaměřené na hráče. Totiž, že balení nepřeplácal barvičkami a nápisy jako “hyper”, “turbo” a podobně.

Telefon samotný pak je o něco odvážnější a jasně odkazuje na současnou linku ROG designu. Přední strana nenabídne bezrámečkový displej, který bych u herního telefonu označil za vysloveně nevýhodu. Naopak, dole i nahoře je dost místa na pohodlné držení na šířku, potřebné pro hraní většiny náročnějších her. Zároveň zde Asus umístil stereoreproduktory a schoval je pod fešnou mřížku bronzové barvy.

Před popisem zadní strany ještě pochválím za excentrické umístění nabíjecího USB-C konektoru na spodní hraně. Asus ho posunul ke straně, což sice znesnadňuje připojení na nabíječku poslepu nebo ve tmě, ale zároveň nepřekáží nabíjecí kabel při hraní. Rovněž tlačítka ovládání hlasitosti a tlačítko zamykání jsou umístěny tak, aby při hraní nedocházelo k jejich nechtěnému stlačení. Na levém boku je pak pod gumovou a dobře držící krytkou umístěn zvláštní dvojkonektor, určený k připojení herního příslušenství. V našem balení byl ventilátor, jehož funkci popíšu později. Spodní hrana pak obsahuje i 3,5mm jack, opět umístěný tak, aby zapojená sluchátka co nejméně překážela při hraní.

Záda telefonu pak dokonale “odkopou” jeho určení. Hrany a agresivní tvary se těžko popisují slovy a proto váženého čtenáře odkážu spíše na fotografie. Osobně se mi líbí detail v podobě modulu fotoaparátu, který drží úhel se zbytkem telefonu; Asus nepoužil nějaký generický, který by tady popravdě působil jak pěst na oko. Stejně je na tom i čtečka otisků, u které si ovšem musím postěžovat na umístění dost nahoře a vpravo. Mým dlouhým prstům to nevadí, ale dovedu si představit teenagera s menší rukou, který dá radši přednost odemykání obličejem, které zde funguje opravdu bleskově i za horších světelných podmínek.

Odemykání otiskem ale tak jisté není, z čehož viním malou plochu čtečky a v odhadem 20 procentech případů jsem musel prst přikládat znovu. Zhruba uprostřed, kousek od dvou efektních perforací měděném plíšku, který bude patrně součástí chlazení, se nachází logo Republic of Gamers. To nezůstává nečinné, ale je možné si v systému nastavit, aby blikalo či svítilo na nejrůznější způsoby a měnilo u toho barvu.

Zhodnocení designu si netroufám vyřknout, protože hádám, že bude velmi individuální. Mé dětské a hravé já tuhle věc chce, ale někde z hloubi duše se s ní pře jednatřicetiletý dospělák, v jehož ruce by možná tenhle telefon působil už trochu nepatřičně. V každém případě však cením pečlivost a práci, kterou si Asus s designem svého smartphonu dal a je vidět, že potřebám hráčů perfektně rozumí. Zpracování samotné pak odpovídá cenovce – není co vytknout a od prvního uchopení má zákazník pocit, že má v ruce něco hodnotného. Abych nezapomněl – Asus ROG Phone si s klidem berte i do koupelny, vydrží i ponoření do vody.

Displej, prostředí a baterie: perfektní jízda

Není důvod to skrývat, displej je jedním z hlavních taháků tohoto smartphonu. Parametrově má ideální předpoklady. AMOLED s Full HD+ rozlišením, HDR, 90Hz obnovovací frekvencí s 1 ms odezvou se zdá být pro hraní ideální. A taky je! Barvy nejsou přepálené, ani vybledlé, ale takové akurátní. Čitelnost na slunci je skvělá za každých okolností a můžete si nastavit i zvýšenou citlivost pro ovládání telefonu v rukavicích. 90Hz displej pak udělá z každé hry o něco plynulejší a přirozenější zážitek. A tady bych právě měl jedinou výtku. Konkurence už umí i 120 Hz a je to sakra znát. Ano, i těch 90 je super, ale zdaleka ne tak super, jako “plných” 120 snímků za sekundu. Většina hráčů kompetitivních online her vám potvrdí, že vedle odezvy je právě obnovovací frekvence nejdůležitější parametr, který může znamenat i zásadní výhodu oproti soupeřům. Proč Asus ROG Phone nezvládá 120 Hz je mi tedy záhadou, výkonu má na to dostatek. Je to škoda, ale v tomto směru tedy nemohu telefonu udělit pomyslný plný počet bodů.

Systémem zařízení je zatím stále Android 8.1 Oreo, avšak výrobce již oznámil . Díky vysoko taktovanému Snapdragonu 845, kterému sekunduje 8 GB RAM, je vše maximálně plynulé, aplikace se otevírají prakticky instantně a uživatele nic nezdržuje. Ani tady se samozřejmě nezapomnělo na cílovkou – hráče. Hned po prvním zapnutí to poznáte na defaultně nastaveném tématu pozadí a grafiky systému. Vybírat pak můžete z několika dalších, přímo pro toto zařízení vytvořených. Důležitým prvkem jsou i herní aplikace. Centrum her ukáže přehledně na jednom místě všechny důležité teploty, frekvence, volné místo a podobně. Herní džin umí nastavit herní profily. To znamená, například vyčištění operační paměti při spuštění konkrétní aplikace nebo hry, frekvenci procesoru, případně “nerušení” notifikacemi při hraní a podobně.

Veledůležitá je položka AirTriggers. Senzory v bocích telefonu totiž umí poznat, že do nich uživatel klepl. Toho samozřejmě Asus využívá a hráč má tak ve hrách o dvě jakási virtuální tlačítka navíc. To je další výhoda oproti soupeřům v onlinovkách. Na tato tlačítka lze totiž namapovat funkce, která by jinak byla přístupná jen přes displej. Zní to skvěle co? Bohužel až moc skvěle. Funkce je to užitečná, ale v praxi využitelná jen pro ne až tak důležité činnosti ve hře. Tyto AirTriggers mají totiž určitou latenci, která není úplně ideální třeba pro funkci střelby nebo skoku ve hrách, jako je například oblíbené PUBG. Za tuto funkci tedy dávám Asusu palec nahoru, ale s malou výtkou – snaha tu však byla a je velice pravděpodobné, že do příští generace tuto funkci výrobce vylepší.

Další užitečnou funkcí v Centru her je možnost nastavit si ventilátor a jeho chování. Ano, ten malý, sympatický větráček, který nejen chladí, ale má v sobě i USB-C konektor a jack na sluchátka. Třešničkou na dortu je pak přítomnost podsvíceného loga ROG. Ze strany softwaru lze řídit otáčky ručně nebo to nechat na automatice, která si umí poradit dostatečně dobře. A jak jsem k podobným “hovadinkám” většinou skeptický, tak zde musím uznat, že ventilátor má svůj smysl. Telefon bez něj totiž dost hřeje. Ze všech herních telefonu, co jsem testoval, jednoznačně nejvíc. Větráček toto částečně řeší a teplotu umí srazit o zhruba 5 až 8°C. Zároveň s tím ale vytváří proudění vzduchu i kolem prstů a dlaní, takže ty se pak nepotí a hraní je jednoznačně příjemnější. Slyšitelný, ale nijak hlasitý nebo nepříjemný šum je pak daní za toto vylepšení.

Rád přeskočím zhodnocení, jak si Asus poradil s výřezem v displeji a to z jednoho prostého důvodu –  jako správný herní telefon ROG Phone výřez, ani průstřel, nemá. Zato ale umí fešně ukazovat čas v noci díky Always-on. A to je popravdě často dost přehlížená vymoženost moderních panelů. Strašně snadno se totiž zvyká na to, že ze spánku stačí pootevřít oko a hned víte, kolik je hodin. Nemusíte se natahovat na noční stolek a brát telefon do ruky, což je uprostřed noci činnost navýsost nepříjemná.

Dostáváme se pomalu k další silné disciplíně tohoto zařízení. 4 000 mAh je příslibem slušné výdrže, která se v praxi potvrzuje. Jeden pracovní den zvládne Asus ROG Phone vždy. Dva dny už jsou tak akorát a při větším vytížení budete hledat nabíječku už po nějakých 36 hodinách. Úsporný, víkendový provoz pak zvládnete bez nabíječky. Situace se ale mění při zapnutí náročnějších her. To pak není problém vytřískat baterku za odpoledne. Výdrži nepřidá ani zapnutí permanentního podsvícení loga na zádech a svoje si ukrojí i nasazení modulu s ventilátorem. Oceňuji přítomnost rychlonabíjení i nabíječky s moderním USB-C konektorem.

Ještě než se dostanu k poslední kapitole zastavím se u zvukového podání telefonu. U herního přístroje totiž nelze v tomto směru akceptovat žádné kompromisy, které by mohly kazit zážitek ze samotných her. ROG Phone naštěstí nezklamal a jeho reproduktory musím označit jednoznačně za excelentní. Ve hrách je skvěle slyšet vše, co hráč slyšet potřebuje a výbuchům překvapivě nechybí ani basová složka. Ano, fyzikální limity oklamat nelze, mohutné dunění telefon vykouzlit neumí, ale v rámci možností Asus ze zvuku dostal myslím maximum možného. Po připojení sluchátek se situace nemění, i tady si výrobce poradil na jedničku.

Fotoaparát: lepší standard

Zde asi nelze čekat absolutorium a výsledky konkurující vlajkovým lodím. Přesto je vidět, že v Asusu svoji práci neodflákli a ROG Phone je tak dobře použitelný i na běžné každodenní “výcvaky”. Objektivy jsou na zádech dva, jen klasický a druhý širokoúhlý. Výsledné snímky jsou pak za dobrých světelných podmínek bez výhrad. Barvy jsou akurátní, ostrost jakbysmet a detaily taktéž. Horší to je, když toho světla až tolik není, případně když je na scéně nějaká tmavší, neosvětlená oblast. Pak je to trochu loterie. Není to ale žádná katastrofa, kolem a kolem je fotoaparát stále nad průměrem dnešní smartphonové produkce.

Po stránce natáčení videa je to o něco lepší a radost mi udělala zejména možnost natáčení ve 4K při 60 snímcích za sekundu. Chápu, že ne každé mobilní zařízení má na to dostatek výkonu, ale u herních telefonů by to měl být jakýsi standard a i telefony nižších tříd by měly 4K při alespoň 30 snímcích zvládat. Obrazová kvalita videa je skvělá, stejně jako rychlost ostření a přeostřování. Trošku zklamán jsem byl stabilizací, která je zde dost mizerná a dost tak záleží na klidné ruce kameramana.

Jak fotí Asus ROG Phone?

Zhodnocení

Popravdě jsem si celou dobu testování a psaní recenze kladl jednu otázku. Je Asus ROG Phone nejlepší současný herní telefon? Neustále jsem ho srovnával s konkurencí, která má rovněž co nabídnout a podle mého názoru asi záleží na úhlu pohledu. Jednoznačně asi nelze říci, že by Asus v této kategorii vítězil, ale své cílovce poslouží velmi dobře. Je totiž ze všech herních telefonů nejuniverzálnější. Má slušný displej, zvuk, výdrž a i dobře fotí. Na druhou stranu je tam prostor pro zlepšení a nebýt propásnuté šance s “jen” 90Hz zobrazovačem, asi by byl můj verdikt o něco jednoznačnější.

Takhle ale musím laškovně mrknout na Razer Phone (recenze), jehož displej zvládá i 120 snímků za sekundu a pro opravdové hráče to může být hodnota, která bude rozhodující. Asus má ale také pár slušných trumfů v rukávu. Lehce nedotažené AirTriggers to zrovna nejsou, ale spíše celkový design přístroje, který je neskutečně “herní” a přitom ne přeplácaný. To je ovšem dvojsečné, někteří naopak mohou toužit po něčem decentnějším, co nebude tolik poutat pozornost. Další nepopiratelnou výhodou oproti Razer Phonu je výkon fotoaparátu, kde má Asus jednoznačně navrch.

Pokud bychom trochu slevili z požadavků a nechtěli nasypat do telefonu na hraní her celou výplatu, tak tu máme už trošku výběhový Xiaomi Black Shark (recenze), který také nebyl špatný a se současnou cenovkou dává docela dobrý smysl. Honor Play (recenze) jsem sice nikdy v ruce neměl, ale i on podle naší recenze stačí na kdejaké mobilní hraní. V každém případě však s testovaným Asusem chybu neuděláte. Výraznější slabiny nemá a svoji cenovku si u mne obhájil.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
pro někoho super design displej umí “jen” 90fps
obrovský výkon AirTriggers nefungují příliš použitelně
voděodolnost
točí ve 4K při 60fps

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."