V posledních měsících je obnovovací frekvence displejů velmi diskutované téma. Z určitého úhlu pohledu jde totiž o vlastnost, která je důležitým ukazatelem v rámci výbavy telefonu. Rozhodli jsme se tomu podívat na zoubek a výsledek vás dost možná překvapí.
TIP: Jaký je rozdíl mezi displejem s 60 Hz a 120 Hz? Podívejte se
Díky posouvání technologických hranic a zejména tempu, s jakým nás výrobci zásobují stále vybavenějšími (a nutno poznamenat dražšími) telefony se zákonitě posouvají i zažité standardy. Je to naprosto logický a přirozený jev.
Jednou z důležitých, nikoliv však stěžejních vlastností, je bez pochyby i obnovovací frekvence displeje. Časy, kdy nám stačilo 60 hertzů, jsou nenávratně pryč. Nyní se u smartphonů nejčastěji skloňují hodnoty 90 nebo 120, možná bychom uvítali i víc. Mám však otázku: jde o nutnost, nebo jen chytrý marketingový tah?
Než se začnete rozčilovat, že je nadpis vycucaný z prstu, zkuste prosím tento článek dočíst až do konce. Na toto téma mě vlastně přivedla náhoda. Adam Conway, kolega z portálu XDA Developers, absolvoval doslova křest ohněm kvůli prohlášení, že 90Hz displej je v dnešní době tak akorát, vezmeme-li v úvahu fakt, že vyšší hodnota má zásadní vliv na výdrž baterie.
Ostatně o tuto zkušenost jsem se s vámi v březnu podělil i já v recenzi na Samsung Galaxy S20. Nejsem si jistý, jak se s tím jihokorejský gigant nakonec vypořádal (napište nám do komentářů), ale v době, kdy jsem jej testoval, nepodporoval nějaké dynamické škálování jako je tomu třeba u Pixelu 4 (systém na základě aplikací nebo stavu baterie volí nejvhodnější frekvenci) a v tomto režimu baterka doslova mizela před očima.
Ale zpátky k Adamovi. Ten na svoji obhajobu uvedl několik zajímavých čísel. Potvrdil, že s kolegy provedli analýzu měření latence mezi dvěma prokmity obnovovací frekvence při aktivaci 60, 90 a 120 hertzů. Test byl prováděn na telefonu Realme X50 5G.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Režim (Hz) | Latence (ms) |
60 | 16.67 |
90 | 11.10 |
120 | 8.30 |
Do tabulky jsem neuváděl absolutní spotřebu, protože ta závisí na kapacitě akumulátoru. Ale když to zobecním, tak zatímco s 90Hz obnovovací frekvencí může být teoretická spotřeba do 10 %, tak s nastavenými 120 Hz se můžete dostat klidně i na jednu pětinu baterie, a to není málo.
Přitom když to hodně zjednoduším, reálná plynulost mezi 90 a 120 Hz je s přimhouřením oka rovna statistické odchylce. Největší a hlavně jasně rozpoznatelný rozdíl je bez debat mezi hodnotami 60 a 90.
Ale pozor, aby v tom bylo jasno. Bavíme se v rovině běžných denních úkonů jako je otevírání aplikací, skrolování prohlíženého internetového obsahu apod. U herních telefonů bych byl přece jen trošku opatrnější.
Čtěte také: Nubia RedMagic 5G: ultimátní herní bestie se 144Hz displejem
Možná si vzpomínáte na naši recenzi herní rakety Asus ROG Phone 2. Jako jeden z velkých kladů jsem uvedl vynikající výdrž baterky. Při vysoké zátěži vám telefon v pohodě vydržel i dva dny (tj. 2 – 3 hodiny hraní, prohlížení webu, hudba, navigace apod.) Pokud jste ho využívali spíš sporadicky, anebo na něm nehráli skoro vůbec, vydržel klidně tři, čtyři. A pokud jste trávili třetinu dne hraním, tak to ten telefon do večera dal.
Jenže taky má 6 000mAh akumulátor a to už je kapacita, kdy o takové hodnotě obnovovací frekvence neřeknu v této souvislosti ani popel. A navíc hrát hry ve 120 FPS je opravdu něco, nehledě na 240Hz odezvu dotyku.
Do větších baterií se však výrobcům pořád moc nechce a věřte mi, že i při 60 či víc FPS jsou hry stále krásně hratelné. Určitě budete souhlasit, že frame drop z 60 na 30 snímků za sekundu zaznamenáte (záškuby při hraní) a pocit z jinak dobré plynulosti prostě sráží. Ale pokud se pochybujete nad hranicí 60 FPS, musíte mít skoro až ostříží zrak a opravdu velmi silné vnímání, abyste si toho všimli.
Tentokrát to nechám na vás. Zajímá mě, co si o tom myslíte. Jsou výše uvedené argumenty pouhou snůškou nesmyslů, nebo na nich něco je?
Napište nám do komentářů, na reakce se těšíme!
zdroj: vlastní, XDA Developers
V posledních měsících je obnovovací frekvence displejů velmi diskutované téma. Z určitého úhlu pohledu jde totiž o vlastnost, která je důležitým ukazatelem v rámci výbavy telefonu. Rozhodli jsme se tomu podívat na zoubek a výsledek vás dost možná překvapí.
TIP: Jaký je rozdíl mezi displejem s 60 Hz a 120 Hz? Podívejte se
Díky posouvání technologických hranic a zejména tempu, s jakým nás výrobci zásobují stále vybavenějšími (a nutno poznamenat dražšími) telefony se zákonitě posouvají i zažité standardy. Je to naprosto logický a přirozený jev.
Jednou z důležitých, nikoliv však stěžejních vlastností, je bez pochyby i obnovovací frekvence displeje. Časy, kdy nám stačilo 60 hertzů, jsou nenávratně pryč. Nyní se u smartphonů nejčastěji skloňují hodnoty 90 nebo 120, možná bychom uvítali i víc. Mám však otázku: jde o nutnost, nebo jen chytrý marketingový tah?
Než se začnete rozčilovat, že je nadpis vycucaný z prstu, zkuste prosím tento článek dočíst až do konce. Na toto téma mě vlastně přivedla náhoda. Adam Conway, kolega z portálu XDA Developers, absolvoval doslova křest ohněm kvůli prohlášení, že 90Hz displej je v dnešní době tak akorát, vezmeme-li v úvahu fakt, že vyšší hodnota má zásadní vliv na výdrž baterie.
Ostatně o tuto zkušenost jsem se s vámi v březnu podělil i já v recenzi na Samsung Galaxy S20. Nejsem si jistý, jak se s tím jihokorejský gigant nakonec vypořádal (napište nám do komentářů), ale v době, kdy jsem jej testoval, nepodporoval nějaké dynamické škálování jako je tomu třeba u Pixelu 4 (systém na základě aplikací nebo stavu baterie volí nejvhodnější frekvenci) a v tomto režimu baterka doslova mizela před očima.
Ale zpátky k Adamovi. Ten na svoji obhajobu uvedl několik zajímavých čísel. Potvrdil, že s kolegy provedli analýzu měření latence mezi dvěma prokmity obnovovací frekvence při aktivaci 60, 90 a 120 hertzů. Test byl prováděn na telefonu Realme X50 5G.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Režim (Hz) | Latence (ms) |
60 | 16.67 |
90 | 11.10 |
120 | 8.30 |
Do tabulky jsem neuváděl absolutní spotřebu, protože ta závisí na kapacitě akumulátoru. Ale když to zobecním, tak zatímco s 90Hz obnovovací frekvencí může být teoretická spotřeba do 10 %, tak s nastavenými 120 Hz se můžete dostat klidně i na jednu pětinu baterie, a to není málo.
Přitom když to hodně zjednoduším, reálná plynulost mezi 90 a 120 Hz je s přimhouřením oka rovna statistické odchylce. Největší a hlavně jasně rozpoznatelný rozdíl je bez debat mezi hodnotami 60 a 90.
Ale pozor, aby v tom bylo jasno. Bavíme se v rovině běžných denních úkonů jako je otevírání aplikací, skrolování prohlíženého internetového obsahu apod. U herních telefonů bych byl přece jen trošku opatrnější.
Čtěte také: Nubia RedMagic 5G: ultimátní herní bestie se 144Hz displejem
Možná si vzpomínáte na naši recenzi herní rakety Asus ROG Phone 2. Jako jeden z velkých kladů jsem uvedl vynikající výdrž baterky. Při vysoké zátěži vám telefon v pohodě vydržel i dva dny (tj. 2 – 3 hodiny hraní, prohlížení webu, hudba, navigace apod.) Pokud jste ho využívali spíš sporadicky, anebo na něm nehráli skoro vůbec, vydržel klidně tři, čtyři. A pokud jste trávili třetinu dne hraním, tak to ten telefon do večera dal.
Jenže taky má 6 000mAh akumulátor a to už je kapacita, kdy o takové hodnotě obnovovací frekvence neřeknu v této souvislosti ani popel. A navíc hrát hry ve 120 FPS je opravdu něco, nehledě na 240Hz odezvu dotyku.
Do větších baterií se však výrobcům pořád moc nechce a věřte mi, že i při 60 či víc FPS jsou hry stále krásně hratelné. Určitě budete souhlasit, že frame drop z 60 na 30 snímků za sekundu zaznamenáte (záškuby při hraní) a pocit z jinak dobré plynulosti prostě sráží. Ale pokud se pochybujete nad hranicí 60 FPS, musíte mít skoro až ostříží zrak a opravdu velmi silné vnímání, abyste si toho všimli.
Tentokrát to nechám na vás. Zajímá mě, co si o tom myslíte. Jsou výše uvedené argumenty pouhou snůškou nesmyslů, nebo na nich něco je?
Napište nám do komentářů, na reakce se těšíme!
zdroj: vlastní, XDA Developers