120Hz displej je hlavně marketingová bublina. Nevěříte? (komentář)

V posledních měsících je obnovovací frekvence displejů velmi diskutované téma. Z určitého úhlu pohledu jde totiž o vlastnost, která je důležitým ukazatelem v rámci výbavy telefonu. Rozhodli jsme se tomu podívat na zoubek a výsledek vás dost možná překvapí.

Samsung Galaxy S20 Ultra, ilustrační | foto: vlastní

TIP: Jaký je rozdíl mezi displejem s 60 Hz a 120 Hz? Podívejte se

Díky posouvání technologických hranic a zejména tempu, s jakým nás výrobci zásobují stále vybavenějšími (a nutno poznamenat dražšími) telefony se zákonitě posouvají i zažité standardy. Je to naprosto logický a přirozený jev.

Jednou z důležitých, nikoliv však stěžejních vlastností, je bez pochyby i obnovovací frekvence displeje. Časy, kdy nám stačilo 60 hertzů, jsou nenávratně pryč. Nyní se u smartphonů nejčastěji skloňují hodnoty 90 nebo 120, možná bychom uvítali i víc. Mám však otázku: jde o nutnost, nebo jen chytrý marketingový tah?

60 Hz je málo, 120 moc a 90 tak akorát

Než se začnete rozčilovat, že je nadpis vycucaný z prstu, zkuste prosím tento článek dočíst až do konce. Na toto téma mě vlastně přivedla náhoda. Adam Conway, kolega z portálu XDA Developers, absolvoval doslova křest ohněm kvůli prohlášení, že 90Hz displej je v dnešní době tak akorát, vezmeme-li v úvahu fakt, že vyšší hodnota má zásadní vliv na výdrž baterie.

Realme X50 Pro | foto: Realme

Ostatně o tuto zkušenost jsem se s vámi v březnu podělil i já v recenzi na Samsung Galaxy S20. Nejsem si jistý, jak se s tím jihokorejský gigant nakonec vypořádal (napište nám do komentářů), ale v době, kdy jsem jej testoval, nepodporoval nějaké dynamické škálování jako je tomu třeba u Pixelu 4 (systém na základě aplikací nebo stavu baterie volí nejvhodnější frekvenci) a v tomto režimu baterka doslova mizela před očima.

Ale zpátky k Adamovi. Ten na svoji obhajobu uvedl několik zajímavých čísel. Potvrdil, že s kolegy provedli analýzu měření latence mezi dvěma prokmity obnovovací frekvence při aktivaci 60, 90 a 120 hertzů. Test byl prováděn na telefonu Realme X50 5G.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Režim (Hz)      Latence (ms)
  60 16.67
  90 11.10
120  8.30

90Hz displej je víc jak zlatá střední cesta

Do tabulky jsem neuváděl absolutní spotřebu, protože ta závisí na kapacitě akumulátoru. Ale když to zobecním, tak zatímco s 90Hz obnovovací frekvencí může být teoretická spotřeba do 10 %, tak s nastavenými 120 Hz se můžete dostat klidně i na jednu pětinu baterie, a to není málo.

Přitom když to hodně zjednoduším, reálná plynulost mezi 90 a 120 Hz je s přimhouřením oka rovna statistické odchylce. Největší a hlavně jasně rozpoznatelný rozdíl je bez debat mezi hodnotami 60 a 90.

Ale pozor, aby v tom bylo jasno. Bavíme se v rovině běžných denních úkonů jako je otevírání aplikací, skrolování prohlíženého internetového obsahu apod. U herních telefonů bych byl přece jen trošku opatrnější.

Asus ROG Phone 2 | foto: vlastní

Čtěte také: Nubia RedMagic 5G: ultimátní herní bestie se 144Hz displejem

Asus ROG Phone 2 je i se 120 hertzy držák

Možná si vzpomínáte na naši recenzi herní rakety Asus ROG Phone 2. Jako jeden z velkých kladů jsem uvedl vynikající výdrž baterky. Při vysoké zátěži vám telefon v pohodě vydržel i dva dny (tj. 2 – 3 hodiny hraní, prohlížení webu, hudba, navigace apod.) Pokud jste ho využívali spíš sporadicky, anebo na něm nehráli skoro vůbec, vydržel klidně tři, čtyři. A pokud jste trávili třetinu dne hraním, tak to ten telefon do večera dal.

Jenže taky má 6 000mAh akumulátor a to už je kapacita, kdy o takové hodnotě obnovovací frekvence neřeknu v této souvislosti ani popel. A navíc hrát hry ve 120 FPS je opravdu něco, nehledě na 240Hz odezvu dotyku.

Do větších baterií se však výrobcům pořád moc nechce a věřte mi, že i při 60 či víc FPS jsou hry stále krásně hratelné. Určitě budete souhlasit, že frame drop z 60 na 30 snímků za sekundu zaznamenáte (záškuby při hraní) a pocit z jinak dobré plynulosti prostě sráží. Ale pokud se pochybujete nad hranicí 60 FPS, musíte mít skoro až ostříží zrak a opravdu velmi silné vnímání, abyste si toho všimli.

Závěr

Tentokrát to nechám na vás. Zajímá mě, co si o tom myslíte. Jsou výše uvedené argumenty pouhou snůškou nesmyslů, nebo na nich něco je?

Napište nám do komentářů, na reakce se těšíme!

zdroj: vlastní, XDA Developers

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

120Hz displej je hlavně marketingová bublina. Nevěříte? (komentář)

V posledních měsících je obnovovací frekvence displejů velmi diskutované téma. Z určitého úhlu pohledu jde totiž o vlastnost, která je důležitým ukazatelem v rámci výbavy telefonu. Rozhodli jsme se tomu podívat na zoubek a výsledek vás dost možná překvapí.

Samsung Galaxy S20 Ultra, ilustrační | foto: vlastní

TIP: Jaký je rozdíl mezi displejem s 60 Hz a 120 Hz? Podívejte se

Díky posouvání technologických hranic a zejména tempu, s jakým nás výrobci zásobují stále vybavenějšími (a nutno poznamenat dražšími) telefony se zákonitě posouvají i zažité standardy. Je to naprosto logický a přirozený jev.

Jednou z důležitých, nikoliv však stěžejních vlastností, je bez pochyby i obnovovací frekvence displeje. Časy, kdy nám stačilo 60 hertzů, jsou nenávratně pryč. Nyní se u smartphonů nejčastěji skloňují hodnoty 90 nebo 120, možná bychom uvítali i víc. Mám však otázku: jde o nutnost, nebo jen chytrý marketingový tah?

60 Hz je málo, 120 moc a 90 tak akorát

Než se začnete rozčilovat, že je nadpis vycucaný z prstu, zkuste prosím tento článek dočíst až do konce. Na toto téma mě vlastně přivedla náhoda. Adam Conway, kolega z portálu XDA Developers, absolvoval doslova křest ohněm kvůli prohlášení, že 90Hz displej je v dnešní době tak akorát, vezmeme-li v úvahu fakt, že vyšší hodnota má zásadní vliv na výdrž baterie.

Realme X50 Pro | foto: Realme

Ostatně o tuto zkušenost jsem se s vámi v březnu podělil i já v recenzi na Samsung Galaxy S20. Nejsem si jistý, jak se s tím jihokorejský gigant nakonec vypořádal (napište nám do komentářů), ale v době, kdy jsem jej testoval, nepodporoval nějaké dynamické škálování jako je tomu třeba u Pixelu 4 (systém na základě aplikací nebo stavu baterie volí nejvhodnější frekvenci) a v tomto režimu baterka doslova mizela před očima.

Ale zpátky k Adamovi. Ten na svoji obhajobu uvedl několik zajímavých čísel. Potvrdil, že s kolegy provedli analýzu měření latence mezi dvěma prokmity obnovovací frekvence při aktivaci 60, 90 a 120 hertzů. Test byl prováděn na telefonu Realme X50 5G.

Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
Režim (Hz)      Latence (ms)
  60 16.67
  90 11.10
120  8.30

90Hz displej je víc jak zlatá střední cesta

Do tabulky jsem neuváděl absolutní spotřebu, protože ta závisí na kapacitě akumulátoru. Ale když to zobecním, tak zatímco s 90Hz obnovovací frekvencí může být teoretická spotřeba do 10 %, tak s nastavenými 120 Hz se můžete dostat klidně i na jednu pětinu baterie, a to není málo.

Přitom když to hodně zjednoduším, reálná plynulost mezi 90 a 120 Hz je s přimhouřením oka rovna statistické odchylce. Největší a hlavně jasně rozpoznatelný rozdíl je bez debat mezi hodnotami 60 a 90.

Ale pozor, aby v tom bylo jasno. Bavíme se v rovině běžných denních úkonů jako je otevírání aplikací, skrolování prohlíženého internetového obsahu apod. U herních telefonů bych byl přece jen trošku opatrnější.

Asus ROG Phone 2 | foto: vlastní

Čtěte také: Nubia RedMagic 5G: ultimátní herní bestie se 144Hz displejem

Asus ROG Phone 2 je i se 120 hertzy držák

Možná si vzpomínáte na naši recenzi herní rakety Asus ROG Phone 2. Jako jeden z velkých kladů jsem uvedl vynikající výdrž baterky. Při vysoké zátěži vám telefon v pohodě vydržel i dva dny (tj. 2 – 3 hodiny hraní, prohlížení webu, hudba, navigace apod.) Pokud jste ho využívali spíš sporadicky, anebo na něm nehráli skoro vůbec, vydržel klidně tři, čtyři. A pokud jste trávili třetinu dne hraním, tak to ten telefon do večera dal.

Jenže taky má 6 000mAh akumulátor a to už je kapacita, kdy o takové hodnotě obnovovací frekvence neřeknu v této souvislosti ani popel. A navíc hrát hry ve 120 FPS je opravdu něco, nehledě na 240Hz odezvu dotyku.

Do větších baterií se však výrobcům pořád moc nechce a věřte mi, že i při 60 či víc FPS jsou hry stále krásně hratelné. Určitě budete souhlasit, že frame drop z 60 na 30 snímků za sekundu zaznamenáte (záškuby při hraní) a pocit z jinak dobré plynulosti prostě sráží. Ale pokud se pochybujete nad hranicí 60 FPS, musíte mít skoro až ostříží zrak a opravdu velmi silné vnímání, abyste si toho všimli.

Závěr

Tentokrát to nechám na vás. Zajímá mě, co si o tom myslíte. Jsou výše uvedené argumenty pouhou snůškou nesmyslů, nebo na nich něco je?

Napište nám do komentářů, na reakce se těšíme!

zdroj: vlastní, XDA Developers

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."