Žádná Tesla, ale Tatra. Česká firma pracuje na autonomním voze

  • Kopřivnická automobilka vyvíjí automobil s autonomním řízením 3. úrovně
  • Tatra Force najde uplatnění například v dolech, průmyslu nebo u hasičů
  • Firmu ještě čeká homologace
Prototyp českého autonomního nákladního auta Tatra Force | foto: Tatra

Prototyp českého autonomního nákladního auta Tatra Force | foto: Tatra Trucks

Zlaté české ručičky opět dostály svému renomé. Autonomní auta zdaleka nemusí být pouze osobní. Možná ještě větší potenciál má autonomní řízení u nákladních vozů určených do prostředí, kde je to pro člověka příliš nebezpečné. To bylo motivací kopřivnické automobilky Tatra Trucks, která pracuje na autonomním autě Tatra Force. Napsal o tom server Elektrickevozy.cz.

Tatra vyvíjí autonomní vůz

V první fázi projektu se vývojáři zaměřili na technologickou infrastrukturu, která umožní vozidlu vnímat okolní prostředí a reagovat na situace na silnici. To znamená integraci senzoriky a zprovoznění asistenta odbočení a asistenta pasivní změny pruhu. Předobrazem budoucího autonomního vozu je prototyp, který Tatra Trucks předvedla už loni v září. Na zkušebním polygonu se tehdy proháněl prototyp bez řidiče, který však na dálku řídil operátor pomocí dálkového ovládání.

Na samotné autonomní řízení se zaměřují další dvě fáze. Druhá zahrnuje integraci Lidaru, který dá autu oči a umožní mu efektivně mapovat své okolí. Na to navazuje v třetí fázi integrace softwarového a hardwarového rozhraní, které umožňuje vozidlu ovládat všechny řízení.

V této závěrečné fázi auto dostane i řadu pokročilých asistenčních systémů, jako je například adaptivní tempomat, asistent nouzového brzdění nebo asistent pro změnu pruhu, s nimž se v dražších osobních autech setkáváme již naprosto běžně.

Interiér prototypu autonomního vozu Tatra Force | foto: Tatra Trucks

Interiér prototypu autonomního vozu Tatra Force | foto: Tatra Trucks


Čtěte také: Ulice města brázdil posprejovaný Cybertruck. Vypadal jako z Mad Maxe


Ještě zbývá rok až dva do reálného nasazení

První zákaznici si nicméně na autonomní Tatrovku budou muset ještě nějakou dobu počkat. „Máme před sebou ještě období homologace, takže nějaký rok potrvá, než ho budeme schopni aplikovat plošně. Myslím si ale, že je to otázka roku, dvou, kdy bychom mohli začít zkoušet speciální využití pro konkrétní zákazníky,“ řekla pro server Seznam zprávy Denisa Materová, členka představenstva společnosti Promet Group, která kopřivnickou automobilku vlastní.

Široké možnosti uplatnění

Jako svou velkou přednost automobilka prezentuje schopnost vyrábět už od jediného kusu. Díky tomu může uspokojit i velice specifické potřeby zákazníků. Možnosti uplatnění autonomní Tatry vidí například v průmyslových areálech nebo v dolech a obecně těžebním průmyslu. Možnost autonomního řízení však poptávají i například některé záchranné složky, jako jsou hasiči.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Žádná Tesla, ale Tatra. Česká firma pracuje na autonomním voze

  • Kopřivnická automobilka vyvíjí automobil s autonomním řízením 3. úrovně
  • Tatra Force najde uplatnění například v dolech, průmyslu nebo u hasičů
  • Firmu ještě čeká homologace
Prototyp českého autonomního nákladního auta Tatra Force | foto: Tatra

Prototyp českého autonomního nákladního auta Tatra Force | foto: Tatra Trucks

Zlaté české ručičky opět dostály svému renomé. Autonomní auta zdaleka nemusí být pouze osobní. Možná ještě větší potenciál má autonomní řízení u nákladních vozů určených do prostředí, kde je to pro člověka příliš nebezpečné. To bylo motivací kopřivnické automobilky Tatra Trucks, která pracuje na autonomním autě Tatra Force. Napsal o tom server Elektrickevozy.cz.

Tatra vyvíjí autonomní vůz

V první fázi projektu se vývojáři zaměřili na technologickou infrastrukturu, která umožní vozidlu vnímat okolní prostředí a reagovat na situace na silnici. To znamená integraci senzoriky a zprovoznění asistenta odbočení a asistenta pasivní změny pruhu. Předobrazem budoucího autonomního vozu je prototyp, který Tatra Trucks předvedla už loni v září. Na zkušebním polygonu se tehdy proháněl prototyp bez řidiče, který však na dálku řídil operátor pomocí dálkového ovládání.

Na samotné autonomní řízení se zaměřují další dvě fáze. Druhá zahrnuje integraci Lidaru, který dá autu oči a umožní mu efektivně mapovat své okolí. Na to navazuje v třetí fázi integrace softwarového a hardwarového rozhraní, které umožňuje vozidlu ovládat všechny řízení.

V této závěrečné fázi auto dostane i řadu pokročilých asistenčních systémů, jako je například adaptivní tempomat, asistent nouzového brzdění nebo asistent pro změnu pruhu, s nimž se v dražších osobních autech setkáváme již naprosto běžně.

Interiér prototypu autonomního vozu Tatra Force | foto: Tatra Trucks

Interiér prototypu autonomního vozu Tatra Force | foto: Tatra Trucks


Čtěte také: Ulice města brázdil posprejovaný Cybertruck. Vypadal jako z Mad Maxe


Ještě zbývá rok až dva do reálného nasazení

První zákaznici si nicméně na autonomní Tatrovku budou muset ještě nějakou dobu počkat. „Máme před sebou ještě období homologace, takže nějaký rok potrvá, než ho budeme schopni aplikovat plošně. Myslím si ale, že je to otázka roku, dvou, kdy bychom mohli začít zkoušet speciální využití pro konkrétní zákazníky,“ řekla pro server Seznam zprávy Denisa Materová, členka představenstva společnosti Promet Group, která kopřivnickou automobilku vlastní.

Široké možnosti uplatnění

Jako svou velkou přednost automobilka prezentuje schopnost vyrábět už od jediného kusu. Díky tomu může uspokojit i velice specifické potřeby zákazníků. Možnosti uplatnění autonomní Tatry vidí například v průmyslových areálech nebo v dolech a obecně těžebním průmyslu. Možnost autonomního řízení však poptávají i například některé záchranné složky, jako jsou hasiči.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."