Umělá inteligence se stala nedílnou součástí našich životů. A je předpoklad, že v budoucnu nás bude denně ovlivňovat ještě víc. Vývoj v tomto směru neustále pokračuje a AI se zdokonaluje, což umožňuje její integrace do většího množství služeb nebo produktů.
Pokud si myslíte, že umělé inteligenci se úspěšně vyhýbáte, jste na omylu. Neznalí problematiky si totiž myslí, že pokud nepoužívají chatboty typu ChatGPT od OpenAI nebo Gemini od Google, tak AI do jejich života nezasahuje. To však není pravda a my vás z toho omylu vyvedeme. Přinášíme příklady toho, kde všude se AI využívá a jsme si téměř stoprocentně jisti, že některé z těchto služeb využíváte, a proto máte s AI zkušenosti, byť o tom možná ani netušíte.
Umělá inteligence je integrována do mnoha oblíbených služeb, zmíníme například Netflix, YouTube nebo Spotify. AI analyzuje to, co posloucháte nebo sledujete a platforma vám na základě toho dokáže doporučit další obsah. Zvyšuje se tím uživatelský komfort, protože obsah, který vám platforma nabízí, by měl být na míru přizpůsoben vašim preferencím.
Podobně to funguje i v oblasti e-commerce, nebo zjednodušeně řečeno v oblasti reklamy. Platformy jako například Amazon mohou díky umělé inteligenci lépe analyzovat vaše spotřebitelské chování a poté na základě toho vám doporučovat produkty, které byste si chtěli s největší pravděpodobností koupit.
Když jsme již zmínili reklamu, netýká se to jen e-commerce platforem, ale prakticky téměř celého internetu. AI analyzuje vaše online chování včetně vyhledávání a návštěvy konkrétních webů. Potom na základě těchto dat zobrazuje reklamy, které jsou pro daného uživatele relevantní.
Mnoho webů velkých společností má v dolní části stránky, většinou vpravo dole, online chat. Pokud si myslíte, že komunikujete s živým člověkem, v dnešní době to už není tak zřejmé. Reálné osoby pomalu nahrazují chatboti, kterých se můžete ptát konkrétní otázky ohledně služby.
Chatbot dokáže odpovědět na mnohé zákaznické dotazy a dokáže také vyřešit běžné problémy zákazníků a to bez nutnosti lidského zásahu. Odpovědi jsou okamžité, což opět zvyšuje pohodlí zákazníka, neboť na podporu nemusí dlouho čekat.
AI je integrována i do hlasových asistentů typu Google Assistant, Siri nebo Alexa. Uživatelům v tomto případě AI pomáhá s denními úkoly, jako je například nastavení budíku nebo hledání relevantních informací. Neméně důležitým úkolem AI integrované do hlasových asistentů je možnost ovládání chytrých domácích zařízení.
Chytrá domácnost je široký pojem, který zahrnuje menší gadgety i velké spotřebiče. K chytrým zařízením patří například termostaty, osvětlení, zabezpečení domácnosti a podobně. AI v tomto případě upravuje nastavení podle vašich preferencí, dokáže například regulovat teplotu v domácnosti nebo nastavuje světlo v závislosti na tom, jaká je momentálně denní doba.
AI je integrována také do robotických vysavačů, sekaček a dalších domácích spotřebičů. AI naviguje zařízení, aby se samostatně pohybovalo. Díky tomu může vysavač autonomně uklízet a sekačka zase sekat vaši zahradu.
AI zasáhla už i do segementu navigačních aplikací. Technologický gigant Google, který má na svědomí dvě z nejpoužívanějších navigačních aplikací (Google Mapy a Waze), dokáže díky AI lépe navigovat řidiče. AI zpracovává data o dopravě v reálném čase, díky čemuž dokáže řidičům poskytnout nejlepší trasy, případně upozornit na dopravní zácpy nebo nehody. Čas příjezdu je tak optimalizován a řidič se umí lépe časově zorientovat a předpokládat příjezd do cílového místa.
Umělé inteligenci se nevyhnuly ani sociální sítě, jako Facebook, Instagram nebo X. AI analyzuje zájmy uživatelů a na základě lajků a další interakce se zveřejněným obsahem dokáže uživatelům podsouvat relevantní obsah. To se týká příspěvků, které se uživatelům zobrazují v rámci feedu, ale týká se to i zobrazování reklam, případně doporučení přátel a skupin.
Algoritmy umělé inteligence dokáží rozpoznat a filtrovat i nežádoucí obsah. Například násilný obsah nebo fake news. Samozřejmě, vývoj v oblasti AI neustále pokračuje a tak se tyto funkce budou časem zdokonalovat, protože občas AI něco „uteče“, ale v zásadě je velmi nápomocná i v této oblasti.
AI se používá k detekci podezřelých transakcí a následných možných podvodů a to v reálném čase. Najít ji můžete také v investičních aplikacích a zde pomáhá uživatelům s investičními rozhodnutími na základě analýzy trhu a uživatelských preferencí.
AI je integrována do některých chytrých hodinek, respektive zdravotních aplikací, aby analyzovala údaje o zdraví, jako je srdeční tep, kvalita spánku či fyzická aktivita. Na základě údajů pak dokáže umělá inteligence sestavit personalizované tréninkové plány.
AI umožňuje uživatelům komunikovat v cizím jazyce, i když tento jazyk konkrétní uživatel neovládá. Texty dokáže překládat v reálném čase a s poměrně dobrou přesností. Průkopníky v této oblasti jsou služby Google překladač a DeepL. Druhý zmíněný je překladač, který dokáže díky AI nejen přeložit text, ale jej vylepšit i po stylistické stránce.
V chytrých telefonech AI například předvídá, co chceme napsat a díky tomu nám může na horní liště klávesnice nabízet vhodná slova. AI také dopomáhá k opravě překlepů.
AI stále více proniká i do kreativního světa, nejenže dokáže generovat fotografie nebo videoklipy, ale nápomocná je také při úpravě jednotlivých souborů. AI automaticky rozpozná tváře, objekty nebo snímané scény a díky tomu uživatel upraví fotografii takříkajíc jediným kliknutím. AI používá k tomuto účelu několik služeb a aplikací, například Google Fotky nebo Adobe Photoshop.
Jak jsme zmínili výše, AI dokáže generovat realistické fotografie nebo videa, která se mohou používat pro zábavu nebo vzdělávání. V nepovolaných rukou však může sloužit k šíření deep fake obsahu, tedy nepravdivého a zavádějícího obsahu.
Umělá inteligence se stala nedílnou součástí našich životů. A je předpoklad, že v budoucnu nás bude denně ovlivňovat ještě víc. Vývoj v tomto směru neustále pokračuje a AI se zdokonaluje, což umožňuje její integrace do většího množství služeb nebo produktů.
Pokud si myslíte, že umělé inteligenci se úspěšně vyhýbáte, jste na omylu. Neznalí problematiky si totiž myslí, že pokud nepoužívají chatboty typu ChatGPT od OpenAI nebo Gemini od Google, tak AI do jejich života nezasahuje. To však není pravda a my vás z toho omylu vyvedeme. Přinášíme příklady toho, kde všude se AI využívá a jsme si téměř stoprocentně jisti, že některé z těchto služeb využíváte, a proto máte s AI zkušenosti, byť o tom možná ani netušíte.
Umělá inteligence je integrována do mnoha oblíbených služeb, zmíníme například Netflix, YouTube nebo Spotify. AI analyzuje to, co posloucháte nebo sledujete a platforma vám na základě toho dokáže doporučit další obsah. Zvyšuje se tím uživatelský komfort, protože obsah, který vám platforma nabízí, by měl být na míru přizpůsoben vašim preferencím.
Podobně to funguje i v oblasti e-commerce, nebo zjednodušeně řečeno v oblasti reklamy. Platformy jako například Amazon mohou díky umělé inteligenci lépe analyzovat vaše spotřebitelské chování a poté na základě toho vám doporučovat produkty, které byste si chtěli s největší pravděpodobností koupit.
Když jsme již zmínili reklamu, netýká se to jen e-commerce platforem, ale prakticky téměř celého internetu. AI analyzuje vaše online chování včetně vyhledávání a návštěvy konkrétních webů. Potom na základě těchto dat zobrazuje reklamy, které jsou pro daného uživatele relevantní.
Mnoho webů velkých společností má v dolní části stránky, většinou vpravo dole, online chat. Pokud si myslíte, že komunikujete s živým člověkem, v dnešní době to už není tak zřejmé. Reálné osoby pomalu nahrazují chatboti, kterých se můžete ptát konkrétní otázky ohledně služby.
Chatbot dokáže odpovědět na mnohé zákaznické dotazy a dokáže také vyřešit běžné problémy zákazníků a to bez nutnosti lidského zásahu. Odpovědi jsou okamžité, což opět zvyšuje pohodlí zákazníka, neboť na podporu nemusí dlouho čekat.
AI je integrována i do hlasových asistentů typu Google Assistant, Siri nebo Alexa. Uživatelům v tomto případě AI pomáhá s denními úkoly, jako je například nastavení budíku nebo hledání relevantních informací. Neméně důležitým úkolem AI integrované do hlasových asistentů je možnost ovládání chytrých domácích zařízení.
Chytrá domácnost je široký pojem, který zahrnuje menší gadgety i velké spotřebiče. K chytrým zařízením patří například termostaty, osvětlení, zabezpečení domácnosti a podobně. AI v tomto případě upravuje nastavení podle vašich preferencí, dokáže například regulovat teplotu v domácnosti nebo nastavuje světlo v závislosti na tom, jaká je momentálně denní doba.
AI je integrována také do robotických vysavačů, sekaček a dalších domácích spotřebičů. AI naviguje zařízení, aby se samostatně pohybovalo. Díky tomu může vysavač autonomně uklízet a sekačka zase sekat vaši zahradu.
AI zasáhla už i do segementu navigačních aplikací. Technologický gigant Google, který má na svědomí dvě z nejpoužívanějších navigačních aplikací (Google Mapy a Waze), dokáže díky AI lépe navigovat řidiče. AI zpracovává data o dopravě v reálném čase, díky čemuž dokáže řidičům poskytnout nejlepší trasy, případně upozornit na dopravní zácpy nebo nehody. Čas příjezdu je tak optimalizován a řidič se umí lépe časově zorientovat a předpokládat příjezd do cílového místa.
Umělé inteligenci se nevyhnuly ani sociální sítě, jako Facebook, Instagram nebo X. AI analyzuje zájmy uživatelů a na základě lajků a další interakce se zveřejněným obsahem dokáže uživatelům podsouvat relevantní obsah. To se týká příspěvků, které se uživatelům zobrazují v rámci feedu, ale týká se to i zobrazování reklam, případně doporučení přátel a skupin.
Algoritmy umělé inteligence dokáží rozpoznat a filtrovat i nežádoucí obsah. Například násilný obsah nebo fake news. Samozřejmě, vývoj v oblasti AI neustále pokračuje a tak se tyto funkce budou časem zdokonalovat, protože občas AI něco „uteče“, ale v zásadě je velmi nápomocná i v této oblasti.
AI se používá k detekci podezřelých transakcí a následných možných podvodů a to v reálném čase. Najít ji můžete také v investičních aplikacích a zde pomáhá uživatelům s investičními rozhodnutími na základě analýzy trhu a uživatelských preferencí.
AI je integrována do některých chytrých hodinek, respektive zdravotních aplikací, aby analyzovala údaje o zdraví, jako je srdeční tep, kvalita spánku či fyzická aktivita. Na základě údajů pak dokáže umělá inteligence sestavit personalizované tréninkové plány.
AI umožňuje uživatelům komunikovat v cizím jazyce, i když tento jazyk konkrétní uživatel neovládá. Texty dokáže překládat v reálném čase a s poměrně dobrou přesností. Průkopníky v této oblasti jsou služby Google překladač a DeepL. Druhý zmíněný je překladač, který dokáže díky AI nejen přeložit text, ale jej vylepšit i po stylistické stránce.
V chytrých telefonech AI například předvídá, co chceme napsat a díky tomu nám může na horní liště klávesnice nabízet vhodná slova. AI také dopomáhá k opravě překlepů.
AI stále více proniká i do kreativního světa, nejenže dokáže generovat fotografie nebo videoklipy, ale nápomocná je také při úpravě jednotlivých souborů. AI automaticky rozpozná tváře, objekty nebo snímané scény a díky tomu uživatel upraví fotografii takříkajíc jediným kliknutím. AI používá k tomuto účelu několik služeb a aplikací, například Google Fotky nebo Adobe Photoshop.
Jak jsme zmínili výše, AI dokáže generovat realistické fotografie nebo videa, která se mohou používat pro zábavu nebo vzdělávání. V nepovolaných rukou však může sloužit k šíření deep fake obsahu, tedy nepravdivého a zavádějícího obsahu.