Už to nepůjde jinak, za YouTube se bude muset platit

YouTube zdarma už dávno není tím, čím býval. Uživatelé musí sledovat reklamu jako na běžícím pásu. A brzy bude ještě hůř. Je čas přejít na YouTube Premium?
Videoplatforma je klenotem Googlu
Když Google v roce 2006 koupil YouTube za 1,65 miliardy dolarů, nejspíš netušil, jak moc pro něj bude do budoucna důležitý pro generování zisku. Tržby z této služby každoročně rostou, vloni dosáhly 54,2 miliardy dolarů.
Vedle vyhledávání a cloudových služeb šlo o jeden z nejvýznamnějších zdrojů příjmů firmy – 15,5 % podíl z příjmů Alphabetu, které vloni dosáhly 350 miliard dolarů. To jen potvrzuje, jaký má platforma YouTube strategický význam pro Google.
Pokud dokáže YouTube lépe vyvážit přínos služby pro uživatele s tím, jak na službě může Google vydělávat, může to přinést ještě více peněz. Z celkových příjmů 54,2 miliardy dolarů v loňském roce byly příjmy z reklamy 36,1 miliardy dolarů, zatímco z předplatného (YouTube Premium, YouTube Music) 14,5 miliardy dolarů.

Google hledá cestičky, jak na YouTube ještě více vydělat
Je zřejmé, že Google chce generovat větší zisky. Na YouTube více zakročil proti neplatičům, kteří používají AdBlock a připravují tak firmu o miliardy dolarů ročně. Současně se snaží více zatraktivnit předplatné YouTube Premium, aby na něj uživatelé přecházeli. A kdo nepřejde, ten uvidí ještě více reklam.
Tento mix promyšlené strategie YouTube podle mě může zafungovat a inzerenti jsou z toho taktéž nadšeni. Anthony Higman z agentury Adsquire na síti LinkedIn zveřejnil zajímavou novinku z rozhraní Google Ads, která se týká delších nepřeskočitelných reklam.
YouTube testuje 30 sekundové nepřeskočitelné reklamy v rámci standardních kampaní, což bylo dosud k dispozici nikoliv přes klasický aukční nákup, ale jen přes tzv. rezervovaný nákup reklam, kterého využívaly velké značky a kampaně s vysokým rozpočtem.
Co z toho plyne? Google umožní, aby si inzerenti kupovali více 30 sekundových nepřeskočitelných reklam na YouTube, protože na diváka a potenciálního zákazníka velice dobře fungují. Zjistilo se, že uživatelé nepřeskočitelné reklamy možná méně snáší, za to jim věnují svou pozornost a minimálně podprahově si je pak pamatují.

Už to nepůjde bez YouTube Premium?
Můj tip je takový, že dlouhých nepřeskočitelných reklam na YouTube bude čím dál tím více. Teď máme formát o délce 30 sekund, přitom ještě nedávno to bylo 15 sekund a předtím jen pár sekund. Dočkáme se ještě letos nepřeskočitelných reklam o délce 60 sekund? Kdoví.
Každopádně uživatelé, kteří si budou chtít užívat obsah na YouTube a netrávit mnoho času sledováním reklam jako v televizních stanicích, prostě raději přejdou na YouTube Premium. To je aktuálně za standardní cenu 209 Kč měsíčně, tj. 2 508 Kč ročně. Studenti, či rodiny mohou ušetřit v rámci výhodnějších předplatných.
Měli bychom chápat, že YouTube je streamovací služba jako každá jiná a to, že byla dlouhé roky zcela zdarma a téměř bez rušivějších elementů formou delších nepřeskočitelných reklam, bylo i z historických důvodů a možná i strachu Googlu přejít na placený model.
Co říkáte na to, jak se YouTube mění? Vadí vám reklamy, nebo ne? Už jste přešli na YouTube Premium nebo o tom začínáte uvažovat? Napište nám do komentářů pod článkem váš názor.
Zdroje:
- autorský text, názor / Mobilizujeme.cz
- Business of Apps
- Anthony Higman / LinkenIn
- Google Support
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.