Skončí klasické vyhledávání? Google AI Mode servíruje vše na zlatém podnose

Pavel Škopek
Google AI Mode je integrovaný přímo do vyhledávání | foto: Google
Google AI Mode je integrovaný přímo do vyhledávání | foto: Google

Google mění způsob získávání informací na internetu. Klasické odkazy střídá AI. Vyhledávání se stává konverzací, personalizovanou a řízenou umělou inteligencí.

AI Mode od Google mění pravidla hry

Zadáte dotaz a odpověď přijde jinak, než jste zvyklí. Vyhledávání, jak ho známe, právě umírá. Google na své vývojářské konferenci Google I/O 2025 představil „AI Mode“ (AI Režim) – nový způsob interakce se světem informací, kde klasický seznam odkazů ustupuje konverzační umělé inteligenci. Co začalo s AI Overviews (AI Přehledy), teď nabírá obrátky. A bude to mít důsledky pro každého, kdo na webu něco hledá nebo nabízí.

„AI Mode“ proměňuje hlavní stránku Googlu v rozhraní poháněné generativní umělou inteligencí. Místo tradičního vyhledávání uživatelé dostanou přehledně strukturované odpovědi generované přímo systémem Gemini. Google tvrdí, že jde o plně personalizované, dynamické rozhraní, které zohledňuje historii uživatele, kontext dotazu i multimodální vstupy. V testech dokázal nový systém zodpovědět komplexní dotazy, plánovat itineráře i porovnávat produkty napříč trhem.

Google zároveň představil nové nákupní nástroje, které využívají schopnosti modelu Gemini 2.5. Uživatel si může nastavit parametry a cenový strop. AI pak sleduje dostupnost zboží a v případě shody nabídne tlačítko „koupit za mě“. Pokud na něj kliknete, systém nákup dokončí. Další novinkou je virtuální vyzkoušení oblečení. Uživatel nahraje fotografii a AI ukáže, jak by v daném oblečení vypadal. Funkce je zatím dostupná v Google Labs a řeší zásadní problém online nakupování. Totiž nejistotu, zda mi oblečení bude sedět.

Google je pod tlakem konkurence

Změna přístupu má hluboký dopad na celý ekosystém internetu. „Jde o úplně novou podobu vyhledávání,“ řekl Sundar Pichai, šéf Googlu. Testování ukázalo, že lidé mění způsob, jak s vyhledáváním pracují. Jen dva a půl měsíce po zahájení testů zpřístupňuje Google funkci AI Mode všem uživatelům v USA.

Jde ale i o strategický krok. Podle New York Times se Google snaží narušit vlastní model vyhledávání dřív, než to udělá konkurence založená na AI. Od nástupu ChatGPT v roce 2022 panuje ve firmě stav pohotovosti. Dlouho se zdráhala AI nasadit naplno, protože tradiční vyhledávání jí loni vyneslo téměř 200 miliard dolarů – přes polovinu celkových tržeb.

Zároveň však čelí nové realitě. AI systémy dělají chyby a mohou generovat zavádějící odpovědi. I proto byl Google opatrný. Ale podle výpovědi jednoho z manažerů Applu v antimonopolním řízení letos poprvé po 22 letech poklesl objem vyhledávání přes Google. Firma tvrdí, že dotazů celkově přibývá, ale tlak konkurence je zřetelný.

zdroje: Google, New York Times


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články