Aplikace PID Lítačka má od prosince loňského roku suplovat plastovou kartičku s kuponem na městskou hromadnou dopravu v Praze. Její tvůrce, akciová společnost Operátor ICT, se nyní chlubí úspěchem v počtu stažení, i přestože aplikace pořád nefunguje správně.
Na začátku byl geniální nápad – možnost nahrát si předplatné na MHD přímo do smartphonu, namísto do dnes již ikonické zelené kartičky. Pražané a obyvatelé středočeského kraje by tak mohli udělat další krok v digitalizaci své peněženky.
A ve zmíněném prosinci 2019 začala konečně i realizace. Dosud moc nepoužívanou aplikaci PID Lítačka, která sloužila pro nákup jízdenek a vyhledání spojů, firma Operátor ICT přetavila v mobilní identifikátor kuponů na městskou hromadnou dopravu.
Prakticky stačí přehrát data o předplatném z karty do aplikace ve smartphonu, a pak se prokázat při revizi jízdenek buď QR kódem na displeji, nebo rovnou přiložením telefonu ke čtečce díky NFC čipu.
Na svém facebookovém profilu se firma stojící za aplikací PID Lítačka pochlubila pozoruhodným úspěchem. Zprávu pak ještě podložila tiskovým prohlášením. Podle toho si za celou dobu fungování aplikaci stáhlo 630 tisíc lidí. Toto číslo je ale pro naši informovanost nepodstatné a de facto nicneříkající.
Podstatnější je, že si údajně aplikaci po ohlášení nové služby stáhlo hned 32 tisíc uživatelů, přičemž aktivně je aplikace používána na 170 tisících smartphonech; z toho více než 40 tisíc lidí používá svůj telefon jako identifikátor při kontrole.
Generální ředitel společnosti Operátor ICT, Michal Fišer, navíc slibuje do budoucna vylepšení, které se bude týkat třeba přidání e-shopu, ve kterém si budou moci cestující zakoupit dlouhodobý kupon na městskou hromadnou dopravu.
Bohužel, o čem se Operátor ICT už nezmiňuje, je množství stížností, které kvůli aplikaci za poslední měsíc na dopravní podnik hlavního města Prahy přistálo. Aplikace PID Lítačka a její funkce nosiče cestovního kuponu totiž nefunguje tak brilantně, jak to z tiskové zprávy může vyznít.
Ne všem uživatelům na operačním systému Android funguje správně spojení s NFC pro přikládání telefonu ke čtečce. Mnohem větší problémy ale mají uživatelé iPhonů. Těm totiž v příměstských autobusech aplikace nefunguje v 9 z 10 případů.
Čtečka, kterou místy řidiči ani neumí používat, totiž kód neoskenuje a namísto toho aktivuje službu Apple Pay, čímž se překryje displej s QR kódem. Cestující tak snadno dojdou tušení, že aplikace se nepoužívá pohodlně a je špatně navržená. Skoro to vypadá, jakoby ji vývojáři vůbec netestovali v příměstských autobusech, ale jen v Praze u revizorů a ve vlacích, kde naštěstí funguje mnohem lépe.
Od přidání projednávané funkce do aplikace loni v prosinci vyšel zatím pouze jediný opravný balíček aktualizací, který ale neopravuje ten hlavní nešvar při ověřování kuponu z displeje iPhonu v příměstském autobusu. Podle ohlasů cestujících, kterých se nám dostalo, je používání aplikace v tomto směru velmi nepohodlné a na službu zkrátka není spolehnutí.
A protože většina uživatelů nechce každý den přepínat v aplikaci identifikátor na kartu a potom zpět do telefonu, často se vrací k výhradnímu používání klasické plastové karty. Operátor ICT, který je za aplikaci a její služby zodpovědný, tak vlastně zastavuje digitalizaci, i když by si možná přál opak.
A to je celkem škoda, protože výstavba a zapojení služby vyšlo Prahu zcela jistě na několik milionů korun. Nevíme bohužel přesně kolik, ale pro ukázku jen implementace vyhledávání jízdních řádů stála 2 miliony korun (viz veřejné zakázky firmy Operátor ICT). Asi tak není od věci tušit, že celá služba identifikátorů cestovních kuponů musela stát několikanásobně víc.
Vyjádření firmy Operátor ICT, tiskový mluvčí Petr Habáň:
“Nedá se říci, že by aplikace nefungovala správně. Aplikace jako taková funguje bez problémů a od spuštění do dnešního dne si novou funkcionalitu zaregistrovalo přes 40 tisíc lidí. Problém s odbavením může nastat na úrovni odbavovacího zařízení, kde jsou tato zařízení dodávána celkem pěti výrobci napříč celým systémem PID. Pro odhalení problému bychom tedy museli znát více informací o problematickém odbavení a problém řešit přímo s výrobcem zařízení. Obecně můžeme říci, že jsme několik problémů s odbavením NFC či QR kódu zaznamenali, nicméně nepovažujeme to za generální problém a rozhodně odmítáme tvrzení, že aplikace nefunguje. V případě platformy iOS by Vámi popsaná kolize vůbec nastat neměla. iOS vysílá emulovanou kartu pouze v momentě její aktivace, nikoliv po celou dobu odemčení telefonu, tedy i při spuštěné aplikaci PID Lítačka s QR kódem, jakožto je tomu u platformy Android – Google Pay. Pokud v rámci iOS k tomuto dojde, doporučujeme vypnout funkci „expresní jízdenkové karty Apple Pay.”
Aplikace PID Lítačka má od prosince loňského roku suplovat plastovou kartičku s kuponem na městskou hromadnou dopravu v Praze. Její tvůrce, akciová společnost Operátor ICT, se nyní chlubí úspěchem v počtu stažení, i přestože aplikace pořád nefunguje správně.
TIP: Lítačka se přesouvá do mobilu. Zdaleka ale nefunguje podle představ
Na začátku byl geniální nápad – možnost nahrát si předplatné na MHD přímo do smartphonu, namísto do dnes již ikonické zelené kartičky. Pražané a obyvatelé středočeského kraje by tak mohli udělat další krok v digitalizaci své peněženky.
A ve zmíněném prosinci 2019 začala konečně i realizace. Dosud moc nepoužívanou aplikaci PID Lítačka, která sloužila pro nákup jízdenek a vyhledání spojů, firma Operátor ICT přetavila v mobilní identifikátor kuponů na městskou hromadnou dopravu.
Prakticky stačí přehrát data o předplatném z karty do aplikace ve smartphonu, a pak se prokázat při revizi jízdenek buď QR kódem na displeji, nebo rovnou přiložením telefonu ke čtečce díky NFC čipu.
Na svém facebookovém profilu se firma stojící za aplikací PID Lítačka pochlubila pozoruhodným úspěchem. Zprávu pak ještě podložila tiskovým prohlášením. Podle toho si za celou dobu fungování aplikaci stáhlo 630 tisíc lidí. Toto číslo je ale pro naši informovanost nepodstatné a de facto nicneříkající.
Podstatnější je, že si údajně aplikaci po ohlášení nové služby stáhlo hned 32 tisíc uživatelů, přičemž aktivně je aplikace používána na 170 tisících smartphonech; z toho více než 40 tisíc lidí používá svůj telefon jako identifikátor při kontrole.
Generální ředitel společnosti Operátor ICT, Michal Fišer, navíc slibuje do budoucna vylepšení, které se bude týkat třeba přidání e-shopu, ve kterém si budou moci cestující zakoupit dlouhodobý kupon na městskou hromadnou dopravu.
Bohužel, o čem se Operátor ICT už nezmiňuje, je množství stížností, které kvůli aplikaci za poslední měsíc na dopravní podnik hlavního města Prahy přistálo. Aplikace PID Lítačka a její funkce nosiče cestovního kuponu totiž nefunguje tak brilantně, jak to z tiskové zprávy může vyznít.
Ne všem uživatelům na operačním systému Android funguje správně spojení s NFC pro přikládání telefonu ke čtečce. Mnohem větší problémy ale mají uživatelé iPhonů. Těm totiž v příměstských autobusech aplikace nefunguje v 9 z 10 případů.
Čtečka, kterou místy řidiči ani neumí používat, totiž kód neoskenuje a namísto toho aktivuje službu Apple Pay, čímž se překryje displej s QR kódem. Cestující tak snadno dojdou tušení, že aplikace se nepoužívá pohodlně a je špatně navržená. Skoro to vypadá, jakoby ji vývojáři vůbec netestovali v příměstských autobusech, ale jen v Praze u revizorů a ve vlacích, kde naštěstí funguje mnohem lépe.
Od přidání projednávané funkce do aplikace loni v prosinci vyšel zatím pouze jediný opravný balíček aktualizací, který ale neopravuje ten hlavní nešvar při ověřování kuponu z displeje iPhonu v příměstském autobusu. Podle ohlasů cestujících, kterých se nám dostalo, je používání aplikace v tomto směru velmi nepohodlné a na službu zkrátka není spolehnutí.
A protože většina uživatelů nechce každý den přepínat v aplikaci identifikátor na kartu a potom zpět do telefonu, často se vrací k výhradnímu používání klasické plastové karty. Operátor ICT, který je za aplikaci a její služby zodpovědný, tak vlastně zastavuje digitalizaci, i když by si možná přál opak.
A to je celkem škoda, protože výstavba a zapojení služby vyšlo Prahu zcela jistě na několik milionů korun. Nevíme bohužel přesně kolik, ale pro ukázku jen implementace vyhledávání jízdních řádů stála 2 miliony korun (viz veřejné zakázky firmy Operátor ICT). Asi tak není od věci tušit, že celá služba identifikátorů cestovních kuponů musela stát několikanásobně víc.
Vyjádření firmy Operátor ICT, tiskový mluvčí Petr Habáň:
“Nedá se říci, že by aplikace nefungovala správně. Aplikace jako taková funguje bez problémů a od spuštění do dnešního dne si novou funkcionalitu zaregistrovalo přes 40 tisíc lidí. Problém s odbavením může nastat na úrovni odbavovacího zařízení, kde jsou tato zařízení dodávána celkem pěti výrobci napříč celým systémem PID. Pro odhalení problému bychom tedy museli znát více informací o problematickém odbavení a problém řešit přímo s výrobcem zařízení. Obecně můžeme říci, že jsme několik problémů s odbavením NFC či QR kódu zaznamenali, nicméně nepovažujeme to za generální problém a rozhodně odmítáme tvrzení, že aplikace nefunguje. V případě platformy iOS by Vámi popsaná kolize vůbec nastat neměla. iOS vysílá emulovanou kartu pouze v momentě její aktivace, nikoliv po celou dobu odemčení telefonu, tedy i při spuštěné aplikaci PID Lítačka s QR kódem, jakožto je tomu u platformy Android – Google Pay. Pokud v rámci iOS k tomuto dojde, doporučujeme vypnout funkci „expresní jízdenkové karty Apple Pay.”