Podvodné telefonáty asi všichni známe. Pachatelé se většinou vydávají za známé společnosti (většinou finanční instituty) a jejich cílem je pochopitelně vytáhnout z lidí jak citlivé platební údaje, tak peníze samotné. V poslední době je tento typ podvodu opět na vzestupu a je tedy nutné mít se před voláním z cizích čísel na pozoru.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) teď vydal svou pravidelnou monitorovací zprávu a v ní se, mimo jiné, zaměřuje i na podvodné hovory. V posledních měsících byl zaznamenán jejích výrazný nárůst, takže je evidentní, že je tento typ podvodů na vzestupu. Tato praktika se nazývá tzv. spoofing a její nebezpečí spočítá v tom, že pachatelé jsou schopni napodobit takřka jakékoliv telefonní číslo.
Může tak dojít k podvržení telefonních čísel známých finančních institucí a pachatelé jsou schopni z příjemců hovorů vylákat citlivé informace. Většinou cílí na údaje ohledně platebních karet, bankovních účtů a tyto kontakty působí na první poslech velmi věrohodně, zvláště když se vydávají třeba za zákaznické centrum banky, u které je příjemce hovoru klientem.
Čtěte také: Pozor na podvodnou SMS od České pošty! Za útokem se skrývají ruští hackeři
Problémem ale není jen zneužití čísel známých finančních institucí. ČTÚ se nejčastěji setkává s případy, kdy dochází k simulaci neexistujících telefonních čísel nebo jsou zneužita soukromá telefonní čísla. To například pro účely marketingových volání, resp. za účelem záměrného skrytí identity původce marketingového volání.
Takové podvržení telefonního čísla se odehrává prostřednictvím manipulace s parametrem CLI (Calling Line Identification) a bránit tomuto nekalému jednání je velmi obtížné. Tato změna totiž nemusí mít vždy podvodný charakter a provozovatelé sítí mají v oblasti kontroly tohoto parametru velmi omezené možnosti.
Před hovory z cizích čísel je nutné mít se na pozoru, dbát zvýšené opatrnosti, a když na svém telefonu uvidíte zmeškaný hovor z neznámého čísla, určitě nevolejte zpět. Když už si takovým hovorem projdete a budete mít pochybnosti o identitě volaného, ověřit jeho důvěryhodnost lze u instituce, za kterou se vydává nebo je možné o to požádat přímo u operátora.
Podvodné telefonáty asi všichni známe. Pachatelé se většinou vydávají za známé společnosti (většinou finanční instituty) a jejich cílem je pochopitelně vytáhnout z lidí jak citlivé platební údaje, tak peníze samotné. V poslední době je tento typ podvodu opět na vzestupu a je tedy nutné mít se před voláním z cizích čísel na pozoru.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) teď vydal svou pravidelnou monitorovací zprávu a v ní se, mimo jiné, zaměřuje i na podvodné hovory. V posledních měsících byl zaznamenán jejích výrazný nárůst, takže je evidentní, že je tento typ podvodů na vzestupu. Tato praktika se nazývá tzv. spoofing a její nebezpečí spočítá v tom, že pachatelé jsou schopni napodobit takřka jakékoliv telefonní číslo.
Může tak dojít k podvržení telefonních čísel známých finančních institucí a pachatelé jsou schopni z příjemců hovorů vylákat citlivé informace. Většinou cílí na údaje ohledně platebních karet, bankovních účtů a tyto kontakty působí na první poslech velmi věrohodně, zvláště když se vydávají třeba za zákaznické centrum banky, u které je příjemce hovoru klientem.
Čtěte také: Pozor na podvodnou SMS od České pošty! Za útokem se skrývají ruští hackeři
Problémem ale není jen zneužití čísel známých finančních institucí. ČTÚ se nejčastěji setkává s případy, kdy dochází k simulaci neexistujících telefonních čísel nebo jsou zneužita soukromá telefonní čísla. To například pro účely marketingových volání, resp. za účelem záměrného skrytí identity původce marketingového volání.
Takové podvržení telefonního čísla se odehrává prostřednictvím manipulace s parametrem CLI (Calling Line Identification) a bránit tomuto nekalému jednání je velmi obtížné. Tato změna totiž nemusí mít vždy podvodný charakter a provozovatelé sítí mají v oblasti kontroly tohoto parametru velmi omezené možnosti.
Před hovory z cizích čísel je nutné mít se na pozoru, dbát zvýšené opatrnosti, a když na svém telefonu uvidíte zmeškaný hovor z neznámého čísla, určitě nevolejte zpět. Když už si takovým hovorem projdete a budete mít pochybnosti o identitě volaného, ověřit jeho důvěryhodnost lze u instituce, za kterou se vydává nebo je možné o to požádat přímo u operátora.