Názor: Nastal konec smartphonových inovací?
Na veletrhu v Barceloně jsme se mohli přesvědčit, že inovace se zkrátka u smartphonů už příliš nenosí. Pokrok se ale samozřejmě nezastaví, jen si je potřeba zvyknout na nového lídra na tomto inovačním poli. Tím se podle všeho stává nositelná elektronika.
Tip: 5 nejočekávanějších telefonů roku, které teprve budou představeny
V Barceloně jsme se sice stali svědky představení dvou supertelefonů od Samsungu a LG, ale ani jeden z nich neposouvá hranici směrem, který by už někdo jiný nezkusil. Zdá se tedy, že stejně jako jsme již psali v roce minulém, i v tomto roce 2016 budeme svědky mobilní nudy.
Nový Samsung Galaxy S7 Edge sice stále prezentuje svůj zakřivený displej jako něco nového, neokoukaného, ale pravdou je, že přístroje se zahnutým displejem již zdaleka ničím novým nejsou. První jsme si mohli osahat dokonce už na podzim roku 2014, u modelu Samsung Galaxy Note Edge. Za inovaci je u modelu S7 předkládána také voděodolnost. Tu však nabízel již model S5, pouze loňský model tuto vlastnost ztratil. A to ani raději nemluvíme o řadě Galaxy Active.
A co LG? Rovněž korejský výrobce nepředvedl nic až tak světoborného. Ze svého unikátního řešení ovládacích tlačítek na zádech telefonu od dob LG G3 upustil a přesunul je klasicky na bok telefonu. Na zadní straně zůstalo alespoň zapínací tlačítko se čtečkou otisku prstů. Vzhledem k provedení třeba takového Nexusu 5X, které vyrábí také LG, se ale nejedná až o takové překvapení.
Pokud se podíváme, co chystají další velcí výrobci, ani u nich nenajdeme žádnou velkou očekávanou inovaci. Většinou se jedná o různá vylepšení fotoaparátu, která jsou ale často pouze softwarová. Lepší fotografie za horších světelných podmínek rozhodně za významnou inovaci nepovažuji. Rozlišení displejů již také dosáhlo pro využití ve smartphonech svého maxima (v tom, co je oko schopné rozlišit). Úhlopřičky se již věsměs ustálily na velikosti okolo pěti palců. Takže pokud to shrneme, displeje jsou skvělé, fotoaparáty jsou také výborné, máme více místa v úložišti a přibývají nám různé softwarové vychytávky, které nás chrání třeba od toho, abychom telefon museli nabíjet dvakrát denně.
Vážně si výrobci myslí, že zákazníci budou kupovat předražené vlajkové lodě, které oproti loňským a často i 2 roky starým vlajkovým modelům nepřinášejí nic zásadně nového? Jak ukázaly prodejní výsledky třeba takového modelu HTC One M9, tak tato strategie opravdu nefunguje.
Dokonce během obou tiskových konferencích, na kterých nám byly oba smartphony představeny, se nikdo příliš nestaral o typ procesoru, počet jader, jejich frekvence apod. LG tyto údaje proběhlo velmi rychle během necelé minuty. Samsung dokonce jen uvedl, že procesor bude o 30 % rychlejší než u přechozího modelu. Telefony zvládají výpočetní operace bez jakýchkoliv problémů, bez větších rozdílů mezi různými typy tohoto hardwaru a tak již tyto specifikace dnes běžné uživatele nezajímají. To je oproti konferencím v předchozích letech velká změna.
Co ale na veletrhu stálo opravdu za to? Všechno to příslušenství představené k chytrým telefonům. Smartphony přestávají být tím skutečně zajímavým, ale stávají se spíše takovou zkostnatělinou, která se nikam neposouvá.
Zdá se, že letošní top smartphony letos narazí. Galaxy S7 a LG G5 neumí v podstatě nic, co by už nezvládly loňské Galaxy S6, G5 (s malými vyjímkami, jako např. čtečky otisku prstů u modelu LG G4). To je šance pro nové telefony, které si sice neřadí mezi ty nejvýkonnější a nejdražší, ale přesto svoji práci bez problému odvedou. Jsou srovnatelné s loňskými top modely, ale často třeba i za poloviční cenu.
Jaké je tedy logicky další místo, kam budou výrobci se svými produkty cílit? Ano, je to právě všemožné příslušenství. Helmy pro virtuální realitu, chytré hodinky, externí kamery nebo třeba roboti „terorizující“ vaše domácí mazlíčky.
Samsung se na konferenci v Barceloně věnoval značnou část ze svého programu představování kamery Gear 360 určené pro zaznamenávání virtuální reality. LG udělalo v podstatě to samé, představilo kamerku pro virtuální realitu a systém výměnných modulů pro svůj top model LG G5 (což ze svého pohledu vnímám jako příslušenství). HTC sází ve velkém na virtuální realitu a doslova tuny dalších výrobců přicházejí s výrobky určených pro chytré domácnosti, přes různé roboty, vysavače až po osobní vozítka.
Marže na telefonech se snižují a trh s nimi se stává stále více konkurenční. Ale příslušenství, to je něco, na čem si výrobci mohou doslovně „namastit kapsu“. To ale z jednoho úhlu pohledu pro obyčejné zákazníky nemusí být až tak špatné (pokud se tedy zrovna nechystáte kupovat brýle pro virtuální realitu, ale chystáte se investovat do nového telefonu). S výjimkou „proslavených“ modelů např. z řady Samsung Galaxy bychom se tak mohli dočkat i od těch největších výrobců nových špičkových modelů, které nebudou zase až tak drahé. Vzpomeňme si třeba na podzimní LG V10, které přináší unikátní funkci v podobě druhého displeje a které se začalo prodávat za cenu, která byla o dost nižší, než asi většina z nás čekala.
Pokud od nových top modelů výrobců budete očekávat ten opravdu top výkon, který pravděpodobně bude v budoucnu prezentován, bude nutné investovat ještě nemalé částky do všech možných příslušenství. Tím se výrobcům opět o něco zvýší tržby a umožní jim pořádně se nedechnout a investovat do vývoje zcela nových, revolučních produktů.
Tak jako u klasických produktů, i smartphony si prochází klasickými fázemi vývoje. V první fázi, kdy bylo vše nové, je veřejnosti přibližovali první nadšenci, následně přišel jejich ohromný boom, kdy jej chtěl úplně každý, až nyní se dostáváme do jakési nudné fáze, kdy i při používání dva roky starého telefonu se vlastně nemusíte ničím až tak extra omezovat (nevadí-li vám např, zastaralejší operační systém). Výrobci budou dál hledat cestičky, jak se odlišit od konkurence a je možné, že třeba letos, nebo v příštím roce přijdou s něčím ve své podstatě tak odlišným, jako byl v době svého představení první iPhone.