Recenze Motorola Razr 50 Ultra – Nejlepší Razr všech dob?

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, parametry, obsah balení, design a displej
» 2. Systém, výkon, baterie, fotoaparát a snímky, zhodnocení

Čistý Android a praktické funkce

Motorola používá ve svých telefonech víceméně čistý Android, který doplňuje maximálně o jinak poskládané menu a praktická gesta. Nejinak je tomu i u véčka Razr 50 Ultra a stejně jako pokaždé, když se mi pod ruce dostane nějaká Motorola, tak i nyní musím konstatovat že se jedná o nejlepší možné řešení. Někomu možná bude vadit originální stahovací lišta z Androidu, která až moc plýtvá místem, nicméně to je tak jediný prvek, který bych systému vytkl. Jinak ale má ale systém samé výhody, včetně nulového bloatwaru a špatně nevypadá ani podpora.

Čistý Android máme všichni rádi

Čistý Android máme všichni rádi | foto: vlastní

Motorola u Razru 50 Ultra slibuje tři velké aktualizace systému a čtyři roky bezpečnostních záplat, což sice na špičku nestačí, ale špatné to není. Jinak Android 14 v podání Motoroly zvládá vše, co by měl moderní systém umět, takže umožňuje například provozovat dvě aplikace na rozpůlené obrazovce nebo spouštět plovoucí aplikace. To se provádí z bočního panelu, což je jakési virtuální tlačítko, navíc velmi praktické. Tento panel se vytahuje potažení z boční části displeje a kromě aplikací může obsahovat také systémové nástroje nebo kontakty.

Praktická gesta potěší a jsou užitečná

To znamená, že se přes něj můžete rychle dostat k vybraným kontaktům, což se u osoby, které často voláte, docela hodí. Míra personalizace je výborná, lze si nastavovat tapety, písmo, barvy, tvary ikon a samozřejmě i zamykací obrazovku, jež může obsahovat několik zástupců. Upravit si pak lze i vzhled venkovního displeje (plocha, zamykací obrazovka) a pochopitelně neschází ani ona proklamovaná gesta. Takové spuštění svítilny zatřepáním s telefonem, to už je evergreen, ale gest je více a všechna jsou poměrně slušně použitelná.

Telefon má na zádech virtuální tlačítko, na které si lze namapovat jakoukoliv akci (například spuštění aplikace) a k dispozici je i ztlumení vyzvánění či budíku přiblížením ruky k vnějšímu displeji, nebo třeba spuštění fotoaparátu dvojitým stiskem zapínacího tlačítka. Praktické je pak i pořizování snímků obrazovky tak, že se jí dotknete kdekoliv třemi prsty. Dále dostanete přístup k umělé inteligenci Gemini od Googlu a umělá inteligence se promítla i do několika funkcí telefonu, jako je například generování pozadí, nebo mazání objektů ve fotografiích.

Skoro vlajkový procesor na vodítku

O pohon Razru 50 Ultra se stará procesor Snapdragon 8s Gen 3 od Qualcommu, což je odlehčená verze plnotučného modelu SD 8 Gen 3. Vadí to nějak? V zásadě ne, protože výkonu má tento procesor na rozdávání, a to navzdory faktu, že je v rámci tohoto véčka trochu držen na uzdě, pravděpodobně kvůli konstrukci v souvislosti s horším odvodem tepla a tím pádem i vyšším tendencím k zahřívání. Při vyšší zátěži Razr opravdu hřeje, a to ne zrovna málo, ale takto vysoké produkce tepla se dočkáte hlavně při delších herních seancích.

V AnTuTu dosáhlo véčko na lehce přes 1,1 milionu bodů, což je o něco méně než jiné telefony s tímto čipsetem a horší je i stabilita v zátěžovém testu 3DMark, která se zastavila na hodnotě 53 %. Omezení kvůli konstrukci, kde evidentně není místa nazbyt, je zkrátka znát, ale jak jsem již uvedl, celkově má Razr 50 Ultra výkonu tak moc, že ho pravděpodobně ani nevyužijete a v klidu rozjedete i ty nejnáročnější aplikace či hry na nejvyšší detaily. Procesoru pak dělá společnost operační paměť 12 GB RAM (+ 6 GB formou virtuálního rozšíření) a vnitřní úložiště s kapacitou 512 GB.

Baterie a nabíjení

V nitru složité, skládací konstrukce se nachází baterie s kapacitou 4 000 mAh, což není, alespoň papírově, žádná velká sláva, nicméně výdrž nijak tragická není. Když se budete trochu držet zkrátka, dostanete se pohodlně přes jeden den, klidně i na den a půl, což není špatné. Na druhou stranu, prakticky všichni hlavní konkurenti (kromě nového Galaxy Z Flip 6 od Samsungu), nabízí baterii s kapacitou vyšší a jak se ukazuje, véčková konstrukce ve finále až tak velkým omezením v tomto směru být nemusí.

Baterie a nabíjení

Baterie a nabíjení | foto: vlastní

Nabíjení má výkon 45 W a je tedy trochu s podivem, proč má nabíjecí adaptér výkon 68 W, nicméně to samozřejmě ničemu nevadí a rozhodně je lepší mít víc než telefon využije, než naopak. Samotné nabíjení je solidní a nabití baterie na 100 % zabralo necelou hodinu, což sice není opět žádná vyložená hitparáda, ale ani propadák (předchozí Razr 40 Ultra na tom byl podobně, ale měl menší baterii a pomalejší nabíjení). Motorola neopomněla ani bezdrátové nabíjení, jež má výkon 15 W a Razr 50 Ultra je, spolu s Flipem 6, jedním z mála véček, které lze nabíjet bezdrátově.

• 0 až 25 % – 11:19
  • 0 až 50 % – 25:15
  • 0 až 75 % – 42:23
  • 0 až 100 % – 59:32

Fotoaparát se zvláštní konfigurací

Motorola Razr 50 Ultra prodělala oproti předchůdci opravdu dramatickou proměnu v oblasti fotoaparátu. Ten zůstal duální, ale rozlišení 12 + 13 Mpx se změnilo na 50 + 50 Mpx a škatulata se udála i na pozici druhého objektivu. Ten už není ultra-širokoúhlý, ale stal se z něj teleobjektiv a Razr 50 Ultra tedy nabízí optický zoom, což je rozhodně chvályhodné. Tato změna má pochopitelně několik ale, které se rozhodně nebudou všem uživatelům líbit. To si ale rozebereme později, nyní se podívejte na celou fotografickou sestavu níže.

• Primární snímač: 50 Mpx, f/1.7, 24 mm, velikost 1/1.95″, 0,8µm pixely, OIS, PDAF
  • Teleobjektiv: 50 Mpx, f/2.0, velikost 1/2.76″, 0,64µm pixely, PDAF, 2× optický zoom
  • Selfie kamerka: 32 Mpx, f/2.4, 0,7µm pixely
Focení s Motorolou

Focení s Motorolou | foto: vlastní

Teleobjektiv nebo ultra-širokoúhlý objektiv? To je, oč tu běží. Nahrazení ultra-širokoúhlého objektivu teleobjektivu by mohlo i dávat smysl, ale Motorola to úplně nedotáhla. Předně, 2× optický zoom je víceméně zbytečnost a tohle šlo klidně v obdobné kvalitě nahradit výřezem z hlavního fotoaparátu. Teleobjektiv navíc není opticky stabilizovaný a absence ultra-širokoúhlého objektivu znamená, že Razr 50 Ultra nemá dedikovaný makro režim, protože o přiblížené fotografie se v minulosti staral právě ultra-wide s automatickým ostřením.

Makro režim chybí

Makro fotografie sice pořizovat lze, a to přes 4násobné digitální přiblížení, nicméně kvalitní ultra-širokoúhlý objektiv by se určitě hodil víc. Vlivem této rošády jsme tedy přišli o možnost pořizovat oddálené fotografie se širokým záběrem a pořádné makro snímky, což bylo nahrazeno jen průměrným optickým zoomem. To moc nedává smysl, nicméně díky teleobjektivu nabízí Razr 50 Ultra velmi povedené portrétní fotografie, asi o kousek lepší než kdyby je měl na starost hlavní objektiv jako u ostatních telefonů, kde teleobjektiv schází.

Motorola Razr 50 Ultra

Motorola Razr 50 Ultra | foto: vlastní

Hlavní fotoaparát s optickou stabilizací pořizuje moc hezké snímky s vysokou úrovní detailů a minimem šumu. Podání barev je oproti realitě lehce přikrášleno, ale jen decentně, aby byly snímky o něco líbivější. Dvojnásobný optický zoom nabízí také slušnou kvalitu a na tak krátké přiblížení vlastně ani nevadí absence optické stabilizace, protože 2× zoom ve většině situací v pohodě udržíte. Čtyřnásobný zoom je ještě pořád vcelku použitelný, ačkoliv už je evidentní vyšší produkce šumu a ubývající detaily. Nad touto hranicí přiblížení pak jde kvalita velmi rychle dole vodou.

Selfíčka na dva způsoby

Noční snímky z hlavního fotoaparátu jsou velmi slušné, a pokud je scéna alespoň trochu osvětlena, ani nebude potřeba ani noční režim. Primární objektiv má solidní světelnost, takže zvládne pojmout poměrně dost světla a je při horším osvětlení velmi schopný. V rámci možností vykazují snímky nadprůměrnou porci detailů, rozumnou míru šumu a celkově dobře vybalancovanou scénu. Selfie snímky lze pořizovat selfie kamerkou, nebo samozřejmě i hlavním fotoaparátem na zádech a asi vás nepřekvapí, že z něj se dočkáte o něco lepších výsledků (i selfie kamerka je ale velmi schopná).

Selfíčko si vyfotíte i s náhledem na prvním displeji

Selfíčko si vyfotíte i s náhledem na prvním displeji | foto: vlastní

Co se videí týče, tak maximem jsou 4K záznamy při 60 snímcích za vteřinu a o to, aby byly plynulé a bez trhání, se stará adaptivní stabilizace (optická + elektronická). Kvalita záznamů je velmi dobrá a určitě nezklame, což platí i pro selfie kamerku s rozlišením 32 Mpx zvládající opět až 4K záznamy při 60 fps. V rámci videí lze aplikovat maximálně 10× digitální zoom a lze také natáčet předním a zadním fotoaparátem zároveň. Za zmínku pak stojí i režim Vybraná barva, kdy si ze scény vyberete jednu barvu, která zůstane zachována a zbytek je natáčen černobíle.

Jak fotí Motorola Razr 50 Ultra?

Ukázka: noční snímky (noční režim zapnutý / vypnutý)

Ukázka: zoom 2×

Ukázka: zoom 4×

Ukázka: selfie (hlavní fotoaparát / selfie fotoaparát)

Ukázka: makro snímky

Závěr recenze Motorola Razr 50 Ultra

Razr 50 Ultra je zcela bez debat nejlepší véčko, jaké kdy dala Motorola světu. Celkově patří mezi nejlepší véčkové telefony současnosti a potěší jak kvalitní konstrukcí, tak povedenými displeji, vysokým výkonem, solidní výdrží či bezdrátovým nabíjením. Vypíchnout musím i čistý Android se slušnou podporou, který doplňují praktická gesta a velmi slušnou kvalitu snímků (platí hlavně pro primární fotoaparát). Ohebný displej je takřka bez předělu, který je patrný jen, když se na tuto oblast vyloženě zaměříte a potěší i odolnost proti vodě dle normy IPX8. Co nedostatky?

Jako jeden z hlavních vnímám vyšší zahřívání. To sice není vyloženě extrémní, ale při vysoké zátěži umí být lehce nepříjemné a ideální není ani nabíjení. Má sice výkon slušných 45 W, ale vzhledem k relativně nízké kapacitě baterie (4000 mAh) čas potřebný k nabití na 100 %, jež čítá takřka 60 minut, úplně neodpovídá. Fotoaparát nemá ultra-širokoúhlý objektiv (takže ani dedikovaný makro režim), což mi třeba osobně moc nevadilo, ale pravdou je, že většina uživatelů by ho uvítala více než přítomný teleobjektiv s jen průměrným optickým zoomem.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
kvalitní konstrukce, tuhý pant, krytí IPX8 vyšší zahřívání
ohebný displej takřka bez předělu absence ultra-širokoúhlého fotoaparátu