Recenze Google Pixel 9 – Kouzelník s nalomenou hůlkou

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, parametry, obsah balení, design a displej
» 2. Systém, výkon, baterie, fotoaparát a snímky, zhodnocení

Android 14? To musí být nějaká chyba

Bohužel není. Letos vůbec poprvé dorazila nová generace Pixelů bez nového Androidu, takže namísto Androidu 15 běží Pixely 9 z krabice na Androidu 14, stejně jako loňské modely. To je prostě fakt, se kterým je nutné se smířit, ale aktualizace na patnáctou iteraci Androidu samozřejmě dorazí, pravděpodobně někdy v říjnu. Na Pixelech je Android pochopitelně zcela čistý, takže se všemi přednostmi i neduhy. Vše běží dokonale, jako na drátkách, bloatware prakticky neexistuje a míra personalizace je dobrá. Našlo by se ale i pár nedostatků.

Uvnitř je opravdu Android 14...

Uvnitř je opravdu Android 14… | foto: vlastní

Ovládací centrum, které na vás vykoukne po stažení roletky, je až zbytečně velké a plýtvá místem a je tu i základní widget na domovské obrazovce, který nejde odstranit. Zabírá dva řádky, v základu ukazuje datum, počasí a umí zobrazit spoustu dalších věcí. Upozorní vás na výstrahy kvůli počasí, dá vám automaticky vědět, jaká je doprava na vaší cestě do práce a samozřejmě ukáže nadcházející události z kalendáře. Je fajn, ale možnost jeho kompletního vypnutí by scházet neměla a odstranit nejde ani vyhledávací Google lišta ve spodní části displeje. No a pak je tu umělá inteligence, kterou je telefon doslova protkaný.

AI funguje tak napůl

Jenže, v našich končinách nefunguje úplně vše a nemůžu se zbavit dojmu, že pro tuzemské uživatele je AI v podání Googlu spíše jen beta verze. Circle to Search, tedy jeden z hlavních prvků, který umožní vyhledat informace o čemkoliv pouhým zakroužkováním na displeji, ale funguje dobře a takto můžete i rychle překládat text. Prostě podržíte domovské tlačítko, zakroužkujete jakýkoliv text a telefon ho přeloží. Gemini je možné přepnout do češtiny, ale pokud si chcete to, co v rámci AI funguje, užít alespoň trochu, nechte ho raději v angličtině, dočkáte se výrazně lepších výsledků.

Některé rozdíly jsou ale lehce zvláštní. Například, když se Gemini zeptáte česky, jaké bude počasí, odpoví vám, že musíte specifikovat místo, pro které chcete znát počasí. Když se ale zeptáte anglicky, automaticky si sáhne do vaší polohy a řekne vám počasí pro místo, kde se aktuálně nacházíte. Gemini je užitečný nástroj i v rámci Google aplikací (Gmail, Kalendář), nicméně pro korektní funkčnost většinou vyžaduje propojení se službou Workspace. Umělá inteligence by pak měla výrazně pomoct také s tvorbou fotografií a to funguje docela dobře i u nás.

Kouzla s fotografiemi

Z fotografií je možné mazat objekty a různě je přesunovat, u portrétních snímků lze dodatečně měnit hloubku ostrosti a dobře funguje i fotografický režim Přidej mě. Když budete pořizovat skupinovou fotografii a budete na ní chtít být také, tato funkce vám to umožní. Jako první pořídíte snímek skupiny, ve které necháte volné místo pro sebe, poté předáte telefon do rukou někoho jiného a stoupnete si na toto místo. V hledáčku zůstane živý náhled původní fotografie a Pixel poté spojí všechny snímky do sebe, výsledkem čehož bude skupinová fotografie se všemi účastníky.

Jinak softwarová podpora je samozřejmě příkladná, Pixel 9 se může těšit na sedm let aktualizací a součástí Androidu 14 jsou i povedené Google widgety. Možnost provozovat dvě aplikace na rozpůlené obrazovce je samozřejmostí, stejně jako ovládání prostřednictvím gest či zkratky na zamykací obrazovce.

Google Pixel 9 a jeho fotoaparát

Google Pixel 9 a jeho fotoaparát | foto: vlastní

Nový Tensor s výkonem, který překvapí

A ne zrovna pozitivně. Google osadil Pixely 9 novou generací svého čipsetu Tensor, konkrétněji verzí Tensor G4. Ta nahrazuje loňskou specifikaci G3 a výkonnostně si bohužel nijak zásadně nepolepšil. Ne, že by výkonu bylo vyloženě málo, ale nějaké větší mezigenerační zlepšení se nekoná a například hráči pravděpodobně úplně nadšeni nebudou. Zahrajete si sice i ty nejmodernější hry, ale na nejvyšší nastavení je znát, že výkonu na rozdávání úplně není. Za obdobné peníze zkrátka dostanete u konkurence výkonu výrazně víc.

Pokud ale nejste hráči, nižší výkon nepocítíte a všechny prvky telefonu, včetně AI a náročnějších úkonů v podobě úprav fotografií, běží zcela bez problémů. I základní Pixel 9 nabízí operační paměť 12 GB RAM, a to rychlého typu LPDDR5X a jednou z hlavních novinek osazené čipové sady je nový modem Exynos 5400 od Samsungu. Ten umožňuje komunikaci přes satelit, nicméně ta v tuzemsku bohužel nefunguje. Co se týče produkce tepla, tak to je víceméně v normě, ačkoliv lehce zvýšenou teplotu budete registrovat i při běžné činnosti, jako je například delší fotografování.

Výdrž a nabíjení

V oblasti výdrže si Pixel 9 oproti svému předchůdci nepatrně polepšil a díky akumulátoru s kapacitou 4700 mAh nabízí poměrně slušnou výdrž na jedno nabití. Když se trochu uskromníte, dá se dostat i na den a půl a celý den je víceméně jistotou i při vyšší zátěži. Dva dny každopádně nehrozí, takže to ve finále dopadne stejně tak, že budete na konci dne, s nějakými zbývajícími 30 až 40 %, stejně nabíjet, protože nabíjení může být zdlouhavé. Google totiž, stejně jako Apple, Samsung či Sony, na tento aspekt dlouhodobě takříkajíc „peče“.

Baterie Pixelu 9

Baterie Pixelu 9 | foto: vlastní

Nabíjení s výkonem 27 W není žádná velká sláva, ačkoliv oněch proklamovaných 55 % za 30 minut není úplně špatný výsledek. Toho lze dosáhnout buď s originálním Google adaptérem, nebo s nabíječkou, se kterou si Pixel 9 „sedne“. To by měla být většina moderních adaptérů a například s těmi od Samsungu si telefon rozuměl velmi dobře. Na plné nabití počítejte zhruba hodinku a půl a ještě o kus víc se bude nabíjení loudat při použití bezdrátového nabíjení. To má výkon jen 15 W, bez originálního nabíjecího stojánku dokonce jen 12 W, takže nabití na 100 % zabere věčnost.

Reverzní bezdrátové nabíjení neschází, má ale výkon jen 5 W a bude tedy vhodné maximálně tak pro doplnění něco málo energie například do bezdrátových sluchátek.

Google Pixel 9

Google Pixel 9 | foto: vlastní

Pixel 9 jako fotomobil?

Samozřejmě. Pixely jsou odjakživa výborné fotomobily a pro nový Pixel 9 to platí také. Není tak univerzální, jako výše postavené specifikace Pro a Pro XL, protože postrádá teleobjektiv a v oblasti zoomu tedy výrazně ztrácí, ale jinak umí pořizovat opravdu povedené snímky. Hlavní fotočip s rozlišením 50 Mpx, optickou stabilizací obrazu a laserovým ostřením je stejný, jako u výše zmíněných variant Pro a Pro XL a z nich si základní model vypůjčil také ultra-širokoúhlý objektiv ukrývající 48Mpx fotočip. Ten je oproti loňskému Pixelu 8 hlavní novinkou v oblasti fotoaparátu.

• Primární snímač: 50 Mpx, f/1.7, 25 mm, 1/1.31″, 1,2µm pixely, OIS, Dual Pixel PDAF, laserové ostření
  • Ultra-širokoúhlý objektiv: 48 Mpx, f/1.7, 12 mm, záběr 123˚, 1/2.55″, automatické ostření
  • Selfie kamerka: 10,5 Mpx, f/2.2, 1/3.1″, 1,22µm pixely, PDAF
Fotoaparát Pixelu 9

Fotoaparát Pixelu 9 | foto: vlastní

Hlavním hybnou silou fotoaparátu Pixelu 9 je pochopitelně primární snímač, který odvádí opravdu výbornou práci. Za dobrého osvětlení dostanete snímky, za které by se nemusela stydět žádná vlajka a za vypíchnutí stojí hlavně velmi věrné podání barev v kombinaci s příkladnou ostrostí, minimem šumu a vysokou porcí detailů. Výborné jsou i portrétní fotografie, u kterých nemá telefon s oddělením objektu od pozadí sebemenší problémy. Přímo v hledáčku se pak nachází přepínač na 2× zoom, který je, ostatně jako veškeré přiblížení u Pixelu 9, digitální.

Takto přiblížené snímky jsou pořád velmi kvalitní, s vysokou úrovní detailů a nízkou produkcí šumu. Maximem je pak 8× digitální zoom, kde už jsou softwarové zásahy pochopitelně patrné, ale kvalita je pořád ucházející a snímky jsou použitelné. Ani ultra-širokoúhlý fotoaparát nezklamal, opět nabízí velmi reálné podání barev, nadprůměrnou porci detailů a okolo centra snímku také velmi dobrou ostrost. Ta se směrem k okrajům trochu ztrácí, ale není to nic hrozného. Vzhledem k tomu, že ultra-širokoúhlá kamerka je vybavena automatickým ostřením, zvládá i makro snímky.

Google Pixel 9

„Upatlaný“ Google Pixel 9 | foto: vlastní

Makro, noční snímky a selfie kamerka

Ty jsou opět velmi dobré, fotoaparát umí ostřit se vzdálenosti okolo 2 centimetrů a výsledky nabízí obstojnou porci detailů i slušnou ostrost. Noční snímky jsou solidní, ale na úplně na špičku nemají a například míra detailů je maximálně průměrná. Noční režim scénu výrazně prosvítí a s jen velmi lehkou saturací do žlutého odstínu. Fanoušci kvalitních selfie snímků par určitě zklamáni nebudou, a i když dostal Pixel 9 do vínku stejnou selfie kamerku jako předchozí model, Google ji doplnil o automatické ostření a to výslednou kvalitu ještě trochu zlepšilo.

Natáčení s Pixelem 9

Natáčení s Pixelem 9 | foto: vlastní

Selfíčka jsou velmi detailní, odstín kůže poměrně reálný a výslednými fotografiemi si určitě neutrhnete ostudu ani na těch nejvybranějších sociálních sítích. Všechny tři fotoaparáty, tedy jak oba hlavní, tak přední kamerka, zvládají pořizování videí maximálně ve 4K rozlišení a při 60 fps. Můžete si vybrat ze tří úrovní nastavení stabilizace, ale klidně ji i zcela vypnout, nicméně při 4K záznamech s 60 fps není k dispozici aktivní stabilizace ani HDR, takže s největší pravděpodobností nakonec stejně skončíte u klasiky v podobě FullHD videí při 30 fps.

Jak fotí Google Pixel 9?

Ukázka: noční snímky (noční režim zapnutý / vypnutý)

Ukázka: ultra-širokoúhlé snímky

Ukázka: zoom 2×

Ukázka: zoom 8×

Ukázka: makro snímky

Závěr recenze Google Pixel 9

Google letos u nové generace Pixelů výrazně proměnil design, základní model zvětšil a jeho referenční novinka tedy už není tak malá, jako v minulosti. To ale není žádný problém, protože Pixel 9 je pořád sympaticky kompaktním, do ruky skvěle padnoucím telefonem s prémiovým zpracováním a vysokou odolností. Nabízí nejlepší displej ve své třídě, špičkový fotoaparát, solidní výdrž a čistý Android napěchovaný až po okraj umělou inteligencí. Nicméně je to právě AI, která staví Pixel 9 tak trochu na rozcestí.

Vysoká integrace umělé inteligence je super, ale v tuzemsku bohužel nefunguje vše a český uživatel má k dispozici jen její menší část. Zkrátka takovou demoverzi, ale dá se předpokládat, že Google bude jednotlivé aspekty postupně zpřístupňovat i uživatelům na ostatních trzích. Další bolístkou je pak procesor Tensor G4. Ne, že by byl nevýkonný, on má toho výkonu dost, nicméně konkurence ho má minimálně o řád víc. Pixel 9 ale i tak s klidným srdcem můžu doporučit, hlavně pro uživatele, kteří chtějí malou vlajku a tradiční nabídkou Samsungu, Applu nebo Xiaomi jsou již unaveni.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
design a kompaktní rozměry balení bez nabíjecího adaptéru
špičková konstrukce se zvýšenou odolností konkurence nabízí vyšší výkon