Facebook bez reklam? Apple s Zuckerbergem zvažovali zajímavý model spolupráce
- Minulost je plná zajímavých dohod
- Před pěti lety k jedné takové málem došlo
- Mohli jsme tu mít speciální verzi Facebooku pro Apple

Podle informací serveru The Wall Street Journal zvažovali dva velikáni Apple a Facebook mezi lety 2016 a 2018, že spojí své síly a přijdou se speciální verzí aplikace pro iOS. Čím měla být speciální?
Když jsou peníze na prvním místě
Jednou z diskutovaných možností byla speciální verze Facebooku bez reklam, která by byla nabízena uživatelům iOS prostřednictvím obchodu App Store. Jelikož by se jednalo o předplatné, Facebook by inkasoval příjmy a Apple by získal svých obvyklých 15 až 30 %. Když však máte co do činění se dvěma firmami, které se chovají jak strýček Skrblík a počítají každý cent, vyjednávání se rázem stává o to nemožnější.
Zpráva deníku tvrdí, že obě firmy bojovaly o to, zda má Apple dostávat podíl z propagace příspěvků. Zaplacením Facebooku (nyní Meta) může autor příspěvku dosáhnout toho, že si jej prohlédne více uživatelů Facebooku. Společnost Facebook tvrdila, že Apple nemá na příjmy z propagací nárok. Tuto funkci využívá mnoho malých podniků, aby oslovily více potenciálních zákazníků.

Čtěte také: Proč nepoužívat Facebook a Instagram? Obsahují trhlinu, která ohrožuje vaše bezpečí
Protože jednání nikam nevedla, bylo nakonec dohodnuto, že obě firmy jednání přeruší. V době, kdy jednání skončila, pracoval Facebook na změnách, které měly posílit ochranu soukromí na webu. Spoluzakladatel a generální ředitel Mark Zuckerberg se však v té době rozhodl, že změny ve prospěch soukromí uživatelů odloží, aby udržel reklamní byznys Facebooku v chodu.
Konec dobrý?
Když v roce 2020 představil Apple funkci App Tracking Transparency, jakákoliv možnost se dohodnout byla definitivně zakopána. Umožnila vyhnout se sledování aplikacemi a webovými stránkami za účelem zobrazování cílených reklam na produkty, které si uživatelé vyhledali na internetu.
Marka Zuckerberga to tehdy rozčílilo natolik, že zaplatil celostránkové inzeráty ve velkých metropolitních novinách, v nichž se uvádí, že Facebook se zastává malých podniků proti společnosti Apple.
Byla by podle vás užitečná speciální placená verze Facebooku, ve které by nebyly reklamy?