Chytrý telefon nebo-li smartphone, to je vpravdě skvělá a kolikrát velmi užitečná věc. Je to jako mít milion zařízení v jednom, všechny informace hezky v teple své kapsy a prakticky ihned k dispozici. V našich školách chytré telefony vyloženě zakázány sice nejsou, ale ve výukách je děti používat nesmějí. Přitom jejich nasazení a zahrnutí do výuky se přímo nabízí.
Se zprávou o tomto problému přišel server iDnes.cz, který otiskl komunikaci mezi vývojářem Petrem Staníčkem a ministerstvem školství. Obava o zneužití chytrého telefonu jako nástroje pro podvod je samozřejmě zcela opodstatněná, protože není nic snazšího, než si výsledek například písemky v rychlosti „vygooglit“. Tomu by se dalo pochopitelně předejít, třeba požádat děti o vypnutí dat, nicméně žáci nesmí ve většině případů telefony používat ani jako doplňkové pomůcky, k čemuž by se skvěle hodily.
Proč tahat do školy kalkulačku, kolikrát ještě onu obrovskou s titulem „věděcká“, když máte v telefonu kalkulačku, pravděpodobně výrazně modernější? A to není všechno. Vyloženě jako přežitek vypadá třeba klasický, tištěný atlas, který není úplně z nejlevnějších a většinou svou tíhou táhne dětské aktovky k zemi i s ratolestmi. Nebylo by lepší používat vševědoucí Google Mapy? A právě na to poukazuje ve svém otevřeném dopise Petr Staníček.
Čtěte také: Francie uzákonila zákaz používání mobilních telefonů ve školách
Ten odkazuje mimo jiné i na to, že žijeme ve velmi moderní, pokročilé a technicky vyspělé době a některé věci do ní zkrátka už nepatří. A pravdou je, že učit děti v roce 2021 pomocí podobných postupů a prvků, jako před desítkami let, asi úplně ideální není a namísto matematických tabulek či logaritmických pravítek by pravděpodobně bylo lepší využívat to, co nám moderní technika nabízí. Určitě by šlo vymyslet a naprogramovat nějaké speciální, ministerstvem školství schválené aplikace, který by s výukou pomohly, udělaly ji modernější a tím pádem i záživnější pro děti.
Výše zmíněný programátor se odpovědi z ministerstva školství opravdu dočkal, a to poměrně brzy. Ombudsman v něm uvádí, že škol, které by zakazovaly používat mobilní telefon při výuce, je minimum a že když už je zakazují, tak v předmětech, kdy je jejich používání irelevantní. Ministerstvo to zkrátka nevidí ani trochu tak černě a škol, které nestrpí používání mobilních telefonů, byť jen ve formě kalkulačky, je dle ombudsmana minimum a jedná se spíše o výjimky.
Faktem ale je, že zakázat či povolit telefony při výuce, je čistě na každé škole a od 1. října jim novela zákona umožňuje ošetřit jejich používání v rámci školy prostřednictvím školního nebo vnitřního řádu. Je jasné, že se najdou školy, kde s mobilními telefony žáci i učitelé nadšeně pracují, ale pravdou je, že většina bude z těch, které je ve výuce přísně zakazují.
Jak se k tomuto problémů stavíte vy? Uvítali byste větší zařazení mobilních telefonů do školní výuky, nebo jste naopak striktně proti tomu? Dejte nám vědět.
Chytrý telefon nebo-li smartphone, to je vpravdě skvělá a kolikrát velmi užitečná věc. Je to jako mít milion zařízení v jednom, všechny informace hezky v teple své kapsy a prakticky ihned k dispozici. V našich školách chytré telefony vyloženě zakázány sice nejsou, ale ve výukách je děti používat nesmějí. Přitom jejich nasazení a zahrnutí do výuky se přímo nabízí.
Se zprávou o tomto problému přišel server iDnes.cz, který otiskl komunikaci mezi vývojářem Petrem Staníčkem a ministerstvem školství. Obava o zneužití chytrého telefonu jako nástroje pro podvod je samozřejmě zcela opodstatněná, protože není nic snazšího, než si výsledek například písemky v rychlosti „vygooglit“. Tomu by se dalo pochopitelně předejít, třeba požádat děti o vypnutí dat, nicméně žáci nesmí ve většině případů telefony používat ani jako doplňkové pomůcky, k čemuž by se skvěle hodily.
Proč tahat do školy kalkulačku, kolikrát ještě onu obrovskou s titulem „věděcká“, když máte v telefonu kalkulačku, pravděpodobně výrazně modernější? A to není všechno. Vyloženě jako přežitek vypadá třeba klasický, tištěný atlas, který není úplně z nejlevnějších a většinou svou tíhou táhne dětské aktovky k zemi i s ratolestmi. Nebylo by lepší používat vševědoucí Google Mapy? A právě na to poukazuje ve svém otevřeném dopise Petr Staníček.
Čtěte také: Francie uzákonila zákaz používání mobilních telefonů ve školách
Ten odkazuje mimo jiné i na to, že žijeme ve velmi moderní, pokročilé a technicky vyspělé době a některé věci do ní zkrátka už nepatří. A pravdou je, že učit děti v roce 2021 pomocí podobných postupů a prvků, jako před desítkami let, asi úplně ideální není a namísto matematických tabulek či logaritmických pravítek by pravděpodobně bylo lepší využívat to, co nám moderní technika nabízí. Určitě by šlo vymyslet a naprogramovat nějaké speciální, ministerstvem školství schválené aplikace, který by s výukou pomohly, udělaly ji modernější a tím pádem i záživnější pro děti.
Výše zmíněný programátor se odpovědi z ministerstva školství opravdu dočkal, a to poměrně brzy. Ombudsman v něm uvádí, že škol, které by zakazovaly používat mobilní telefon při výuce, je minimum a že když už je zakazují, tak v předmětech, kdy je jejich používání irelevantní. Ministerstvo to zkrátka nevidí ani trochu tak černě a škol, které nestrpí používání mobilních telefonů, byť jen ve formě kalkulačky, je dle ombudsmana minimum a jedná se spíše o výjimky.
Faktem ale je, že zakázat či povolit telefony při výuce, je čistě na každé škole a od 1. října jim novela zákona umožňuje ošetřit jejich používání v rámci školy prostřednictvím školního nebo vnitřního řádu. Je jasné, že se najdou školy, kde s mobilními telefony žáci i učitelé nadšeně pracují, ale pravdou je, že většina bude z těch, které je ve výuce přísně zakazují.
Jak se k tomuto problémů stavíte vy? Uvítali byste větší zařazení mobilních telefonů do školní výuky, nebo jste naopak striktně proti tomu? Dejte nám vědět.