V Česku vládne placení telefonem. Je to rychlejší a hygieničtější
Česká republika patří k předním evropským státům, kterým se podařilo implementovat do obecného standardu placení telefonem. Smartphonem či hodinkami platí ve věkovém rozmezí 25 až 34 let rovná polovina uživatelů, tvrdí Vodafone s odkazem na agenturu Kantar.
Čtěte také: Každý druhý uživatel Mastercard platí už jenom telefonem
Platit může každý
A je to skutečně tak. Placení telefonem či hodinkami se u nás dostává maximální popularity. K této digitalizaci přispěly nejen banky, které téměř všechny (až na výjimky), již nabízí možnost placení telefonem – ať už Google Pay, Apple Pay či vlastní proprietární způsob.
Solidní měrou však přispívají i výrobci elektroniky. Chytrý telefon s čipem NFC, který je pro spojení s terminálem k zaplacení stěžejní, již seženete i s cenou kolem 4 nebo 5 tisíc korun. To samé platí pro chytré hodinky s funkcí bezkontaktních plateb. Výrobci jako Garmin či Fitbit nabízí své hodinky i pod hranicí 5 tisíc korun.
Jednodušší a hygieničtější
Asi netřeba dlouze rozvádět ten největší benefit mobilních plateb, čímž je jednoduchost. Telefon má většina uživatelů v ruce téměř neustále a tím spíš ve frontě v supermarketu. Jen vytáhnete telefon, aktivujete platbu, přiblížíte se k terminálu a hotovo.
Důležitou výhodou je i to, že telefon musíte odemknout, čímž pozná, že jste to vy. A tím pádem nemusíte při platbách nad 500 korun zadávat do terminálu PIN kód.
Kromě toho, že je to jednodušší, je to i hygieničtější. Peníze jsou zamořeny bakteriemi a mikroby – a čím déle jsou v oběhu, tím je to horší. Samozřejmě, že i váš smartphone obsahuje na displeji množství nepřátelských bakterií, ale ten alespoň nekoloval v rukách stovek lidí.
TIP: S Apple Pay už platíme celý rok. Jak Češi tuto službu využívají?
A co nákupy online?
Mezi Čechy jsou pochopitelně oblíbené i nákupy přímo online z pohodlí domova. Jak uvádí ČSOB, lidé nejraději platí telefonem či hodinkami přímo v obchodě a to za potraviny či menší nákupy. Kdežto z pohodlí domova obvykle platí kartou standardně (i když třeba Alza již nabízí možnost Apple Pay a v plánu je i Google Pay).
Jak uvádí agentura Kanta ve své zprávě Češi v síti, nákupy z pohodlí domova zůstávají devizou počítačů; byť se zájem o nakupování přes mobilní telefon za poslední dva roky zdvojnásobil. I přesto ale dvě třetiny respondentů sáhnou při řešení nákupu (ať už potravin, elektroniky či dalších věcí) raději po počítači. Roli hraje zřejmě přehlednost na větším displeji a známější prostředí desktopových rozhraní.
zdroj: TZ
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz. Sepsal celkem 3182 článků.











