Operátoři účtují neetické částky při přenosu čísel, varuje ČTÚ

Jakub Fišer
  • Vláda vloni schválila zákon o elektronických komunikacích, který platí od jara 2020
  • Podle něj například nemůže operátor účtovat pokutu za přechod ke konkurenci
  • Operátoři však zákeřně útočí jinde, jak dokazuje ČTÚ ve své poslední monitorovací zprávě
Rozzlobený uživatel
Rozzlobený uživatel

Proč platit za celý měsíc?

Jednou ze stěžejních kompetencí Českého telekomunikační úřadu (ČTÚ) je rozhodování účastnických sporů. Ne vždy zákon o elektronických komunikacích nabízí při posuzování těchto sporů jednoznačné řešení.

Takovým případem je kupříkladu otázka fakturace paušálních služeb v případě, dojde-li k přenosu telefonního čísla zákazníka k jinému poskytovateli služeb v průběhu zúčtovacího období. Od chvíle, kdy začal nový zákon o elektronických komunikacích platit (někdy také zkráceně označován jako „zákon o operátorech“), již se vyrojilo pár pozoruhodných případů neetické fakturace stran zprostředkovatelů telekomunikací, ergo mobilních operátorů.

Ti zaujali takový postoj, že chtějí po zákaznících zaplatit celé zúčtovací období (zpravidla měsíc – pozn. redakce), i když během něj klient uskutečnil přenos svého čísla ke konkurenčnímu poskytovateli. Problém je ale v tom, že zákon o elektronických komunikacích totiž výslovně nestanovuje postup, jakým má opouštěný operátor v takovém případě postupovat.


TIP: Polovina Čechů chce změnit operátora. Díky novele zákona to jde zdarma


Neetické a nepoctivé, upozorňuje ČTÚ

„Tuto otázku v rámci své rozhodovací praxe konstantně posuzujeme z hlediska zásad poctivého obchodního styku vyplývajících ze soukromoprávních předpisů, především z občanského zákoníku, jenž zakazuje ujednání odporující dobrým mravům a zároveň ukládá každému povinnost jednat v právním styku poctivě,“ uvádí ČTÚ ve své prosincové monitorovací zprávě na straně číslo 5.

V každém případě je nelogické, aby měl odcházející zákazník platit za služby, které již de facto nemůže využívat, protože přenesl své telefonní číslo k jinému operátorovi a poměr s předchozím operátorem tím pádem skončil. ČTÚ proto z uvedených důvodů považuje za neplatná taková smluvní ujednání, podle nichž by byl operátor oprávněn účtovat zákazníkovi při přenesení čísla v průběhu zúčtovacího období cenu služeb za celé toto období.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články