Evropská komise zaklekne na elektrokoloběžky. Omezí věk jezdce i rychlost

Elektrokoloběžka

Elektrokoloběžka | foto: Unsplash

Evropská unie chce stanovit nové normy pro elektrické koloběžky. Tato pravidla mají zvýšit bezpečnost a budou se vztahovat na všechny elektrické koloběžky prodávané v Evropské unii. Zveřejněná zpráva uvádí několik pravidel. Požadavky se týkají samotných jezdců na e-koloběžkách, ale i elektrických koloběžek.

Nové normy pro elektrokoloběžky

Evropská rada pro bezpečnost dopravy zveřejnila novou zprávu, v níž požaduje povinné technické požadavky pro všechny elektrické koloběžky prodávané v EU. V současné době má každá země EU svá vlastní pravidla. Nová legislativa má pokrýt všechny země, aby nedocházelo ke zmatkům v pravidlech, ale aby platila stejná pravidla pro všechny země EU.

Nové normy mají zahrnovat omezení rychlosti na 20 km/h a požadavky na stabilitu, minimální brzdění a maximální zrychlení. Výzkumníci, kteří se podíleli na zprávě ETSC, rovněž doporučují věkové omezení. Minimální věk řidiče e-koloběžky by měl být 16 let. Požadavkem je také používání ochranné přilby a zákaz řízení po požití alkoholu nebo jiných omamných látek. Zakázána by měla být také jízda se spolujezdcem.

Dopravní nehody e-koloběžek v ČR

Dopravní nehody e-koloběžek v ČR | foto: CDV

Zvýšená bezpečnost

Nová pravidla mají zvýšit bezpečnost na silnicích. Elektrické koloběžky se staly oblíbeným dopravním prostředkem pro pohyb po městě. Jsou však také spojeny s nehodami, což má nová legislativa eliminovat.

Jak píše Centrum dopravního výzkumu, při mnoha nehodách je zraněn pouze jezdec na elektrokoloběžce, nikoliv ostatní účastníci silničního provozu. V České republice bylo od ledna 2023 do října 2024 zraněno 721 jezdců na elektrokoloběžkách. Z toho bylo bohužel 5 případů smrtelných.

Počet zranění může být vyšší

Statistiky zaznamenávají pouze zranění, která byla nahlášena. Drobné nehody tedy nemusí být vůbec zaznamenány, což naznačuje, že nehod na elektrických koloběžkách může být mnohem více. Proto je důležité zavést pravidla, která zaručí větší bezpečnost jezdců i ostatních účastníků silničního provozu.

Jenny Carsonová, která je spoluautorkou zprávy ETSC, uvedla: „Elektrokoloběžky jsou nyní zavedeným a oblíbeným způsobem dopravy v městských oblastech v EU. Jsou však také spojeny s určitým rizikem, které je třeba řešit účinněji než dnes. Správnou kombinací bezpečnějšího dopravního prostředí ve městech, bezpečnějších vozidel a bezpečnějšího chování jezdců můžeme zajistit, aby byly silnice bezpečnější jak pro jezdce na elektrokoloběžkách, tak pro cyklisty a chodce.“

Hlášená úmrtí spojená s jízdou na e-koloběžkách často zahrnují alkohol. Z dostupných údajů, které jsou však omezené, vyplývá, že polovina až dvě třetiny usmrcených lidí před jízdou na elektrokoloběžce požilo alkohol. Zatím není známo, zda budou navrhovaná opatření uvedena do praxe a v jakém časovém horizontu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Evropská komise zaklekne na elektrokoloběžky. Omezí věk jezdce i rychlost

Elektrokoloběžka

Elektrokoloběžka | foto: Unsplash

Evropská unie chce stanovit nové normy pro elektrické koloběžky. Tato pravidla mají zvýšit bezpečnost a budou se vztahovat na všechny elektrické koloběžky prodávané v Evropské unii. Zveřejněná zpráva uvádí několik pravidel. Požadavky se týkají samotných jezdců na e-koloběžkách, ale i elektrických koloběžek.

Nové normy pro elektrokoloběžky

Evropská rada pro bezpečnost dopravy zveřejnila novou zprávu, v níž požaduje povinné technické požadavky pro všechny elektrické koloběžky prodávané v EU. V současné době má každá země EU svá vlastní pravidla. Nová legislativa má pokrýt všechny země, aby nedocházelo ke zmatkům v pravidlech, ale aby platila stejná pravidla pro všechny země EU.

Nové normy mají zahrnovat omezení rychlosti na 20 km/h a požadavky na stabilitu, minimální brzdění a maximální zrychlení. Výzkumníci, kteří se podíleli na zprávě ETSC, rovněž doporučují věkové omezení. Minimální věk řidiče e-koloběžky by měl být 16 let. Požadavkem je také používání ochranné přilby a zákaz řízení po požití alkoholu nebo jiných omamných látek. Zakázána by měla být také jízda se spolujezdcem.

Dopravní nehody e-koloběžek v ČR

Dopravní nehody e-koloběžek v ČR | foto: CDV

Zvýšená bezpečnost

Nová pravidla mají zvýšit bezpečnost na silnicích. Elektrické koloběžky se staly oblíbeným dopravním prostředkem pro pohyb po městě. Jsou však také spojeny s nehodami, což má nová legislativa eliminovat.

Jak píše Centrum dopravního výzkumu, při mnoha nehodách je zraněn pouze jezdec na elektrokoloběžce, nikoliv ostatní účastníci silničního provozu. V České republice bylo od ledna 2023 do října 2024 zraněno 721 jezdců na elektrokoloběžkách. Z toho bylo bohužel 5 případů smrtelných.

Počet zranění může být vyšší

Statistiky zaznamenávají pouze zranění, která byla nahlášena. Drobné nehody tedy nemusí být vůbec zaznamenány, což naznačuje, že nehod na elektrických koloběžkách může být mnohem více. Proto je důležité zavést pravidla, která zaručí větší bezpečnost jezdců i ostatních účastníků silničního provozu.

Jenny Carsonová, která je spoluautorkou zprávy ETSC, uvedla: „Elektrokoloběžky jsou nyní zavedeným a oblíbeným způsobem dopravy v městských oblastech v EU. Jsou však také spojeny s určitým rizikem, které je třeba řešit účinněji než dnes. Správnou kombinací bezpečnějšího dopravního prostředí ve městech, bezpečnějších vozidel a bezpečnějšího chování jezdců můžeme zajistit, aby byly silnice bezpečnější jak pro jezdce na elektrokoloběžkách, tak pro cyklisty a chodce.“

Hlášená úmrtí spojená s jízdou na e-koloběžkách často zahrnují alkohol. Z dostupných údajů, které jsou však omezené, vyplývá, že polovina až dvě třetiny usmrcených lidí před jízdou na elektrokoloběžce požilo alkohol. Zatím není známo, zda budou navrhovaná opatření uvedena do praxe a v jakém časovém horizontu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."