Alza se loni nenudila: rekordní aktivita a expanze do Evropy
Tuzemský největší e-shop Alza dnes uspořádal tiskovou konferenci, kde v číslech rekapituloval úspěchy za rok 2018. Řeč byla o růstu firmy jako takové, a to i do zahraničí, také o oblíbeném zboží a finančních úspěších.
Alza dokázala svou existencí změnit společnost, protože každým rokem se více koncových zákazníků přesouvá k nákupu online, tedy k tzv. e-komerci, a nakupování online se tím pádem stalo to jakýmsi normálem, ergo dělá to většina zákazníků. Pro e-shop Alza byl loňský rok velmi úspěšný, a to hned v několika bodech. Značka Alza se začala čím dál tím více posouvat do zahraničí, na Slovensku se začíná velmi silně aklimatizovat, úspěch ale slaví například i v Maďarsku, kde se podařilo postavit velký showroom v Budapešti. V letošním roce chce Alza v maďarské expanzi pokračovat a následně se vrhnout i do Rakouska a Německa; pro tento posun již společnost vyčlenila speciální tým.
V oblasti prodeje se velkému zájmu těšila akce Třetinka či AlzaNeo – tu chce Alza do budoucna zaměřit více na korporát a firmy, než na klasické koncové zákazníky. Úspěchem je pro Alzu změna oblíbené platební metody, protože 51 % zákazníků se v roce 2018 rozhodlo pro platbu kartou, a to ať už na terminálu na pobočce, či přímo online přes aplikaci nebo webové stránky e-shopu.
Pokud jde o syrová čísla, může se Alza pochlubit obratem 25 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 19,3 %. Rok 2018 byl rovněž rekordním, obchod vyřídil 10,3 milionů objednávek, a také obsloužil 3,7 milionů unikátních zákazníků. Číslo určující čistý zisk zatím firma veřejnosti nesdělila. Dozvěděli jsme se ale, že tím nejsilnějším dnem loňského roku byl 17. prosinec. V tento předvánoční den Alza vyřídila neuvěřitelných 108 tisíc objednávek, to při denním průměru 30 tisíc objednávek.
Na závěr Alza představila ochutnávku plánů na rok 2019. Co se týče zboží a sortimentu, chce se Alza zaměřit na zatím neokoukané segmenty, jako je zboží pro domácí mazlíčky, sport (cílem je stát se největším sportovním e-shopem v ČR) a také vlastní značka Alza Power, která vsází na kvalitu za lidskou cenu. Dál bude pokračovat i rozšiřování poboček, Prodejen budoucnosti a také AlzaBoxů, které jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. Na programu jsou i nové projekty. Alza již začala s projektem UčímeVŠE, což jsou přednášky na téma marketingu a managementu. Dále by se chtěla společnost věnovat umělé inteligenci a také 3D tisku.