Pokud jste si v posledních letech objednávali z e-shopu nějaké zboží, zcela jistě jste se setkali se Zásilkovnou. Ta je dlouhodobě jedním z nejpopulárnějších dopravců na českém trhu. Podle antimonopolního úřadu si však ke své pozici pomohla i nekalými praktikami, když od svých výdejních míst vyžadovala, že nebudou spolupracovat s její konkurencí. Dopravce úřadu slíbil nápravu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyšetřoval Zásilkovnu, která patří do skupiny Packeta, a patří k hlavním hráčům na trhu doručování malých balíkových zásilek, už od konce roku 2020. Podle podavatelů podnětu totiž její podmínky znemožňovaly v téže provozovně vydávat také zásilky konkurenčních přepravních služeb.
Samotná Zásilkovna přitom argumentovala tím, že smyslem její konkurenční doložky nebylo získat výhodu pro firmu, ale pouze ochrana zákazníka. Uváděla, že jen tak mohla garantovat dostupnost služby a kapacitu výdejních míst. Jak uvedl šéf Packety Erich Čomor, exkluzivita také bránila záměně zásilek na výdejních místech. Přesto se Zásilkovna rozhodla podvolit rozhodnutí úřadu a sjednat nápravu.
Čtěte také: Šíří čínský spyware? Na nesmírně populární e-shop Temu si posvítí NÚKIB
Firma ve středeční tiskové zprávě uvedla, že ÚOHS správní řízení zastavil a existence konkurenční doložky ve smlouvách s provozovateli výdejních míst byla potvrzena jako oprávněný a důvodný závazek, který může být dále sjednáván.
Její podmínky však budou do budoucnosti mírnější. Provozovatelé výdejních míst, kteří mají se Zásilkovnou smlouvu déle než dva roky budou nově moci přijímat i zásilky konkurenčních dopravců, pokud to podmínky na straně výdejce umožní. Zmírní se i podmínka, podle které nemohlo výdejní místo v případě výpovědi smlouvy se Zásilkovnou uzavřít novou smlouvu s konkurencí. To bude nově platit pouze v případech, kdy smlouva s výdejnou trvala méně než roku.
Pokud jste si v posledních letech objednávali z e-shopu nějaké zboží, zcela jistě jste se setkali se Zásilkovnou. Ta je dlouhodobě jedním z nejpopulárnějších dopravců na českém trhu. Podle antimonopolního úřadu si však ke své pozici pomohla i nekalými praktikami, když od svých výdejních míst vyžadovala, že nebudou spolupracovat s její konkurencí. Dopravce úřadu slíbil nápravu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyšetřoval Zásilkovnu, která patří do skupiny Packeta, a patří k hlavním hráčům na trhu doručování malých balíkových zásilek, už od konce roku 2020. Podle podavatelů podnětu totiž její podmínky znemožňovaly v téže provozovně vydávat také zásilky konkurenčních přepravních služeb.
Samotná Zásilkovna přitom argumentovala tím, že smyslem její konkurenční doložky nebylo získat výhodu pro firmu, ale pouze ochrana zákazníka. Uváděla, že jen tak mohla garantovat dostupnost služby a kapacitu výdejních míst. Jak uvedl šéf Packety Erich Čomor, exkluzivita také bránila záměně zásilek na výdejních místech. Přesto se Zásilkovna rozhodla podvolit rozhodnutí úřadu a sjednat nápravu.
Čtěte také: Šíří čínský spyware? Na nesmírně populární e-shop Temu si posvítí NÚKIB
Firma ve středeční tiskové zprávě uvedla, že ÚOHS správní řízení zastavil a existence konkurenční doložky ve smlouvách s provozovateli výdejních míst byla potvrzena jako oprávněný a důvodný závazek, který může být dále sjednáván.
Její podmínky však budou do budoucnosti mírnější. Provozovatelé výdejních míst, kteří mají se Zásilkovnou smlouvu déle než dva roky budou nově moci přijímat i zásilky konkurenčních dopravců, pokud to podmínky na straně výdejce umožní. Zmírní se i podmínka, podle které nemohlo výdejní místo v případě výpovědi smlouvy se Zásilkovnou uzavřít novou smlouvu s konkurencí. To bude nově platit pouze v případech, kdy smlouva s výdejnou trvala méně než roku.