„Telefony stále táhnou, ale inovuje se jinde,“ říká Jan Moudřík z Alzy
Alza.cz je největším tuzemským internetovým prodejcem, který se stal jedničkou především díky elektronice. Jeho nabídka se však neustále rozrůstá, a tak už to dnes nejsou jen počítače nebo mobilní telefony, ale mnoho dalších produktových kategorií. Zajímalo nás tedy, jak se firma dále vyvíjí a co chystá do budoucna, především pokud jde o inovace a technologie. Vyzpovídali jsme Jana Moudříka, ředitele expanze, facility a showroom managementu ve společnosti Alza.cz.
V nabídce Alzy dnes zákazník najde produkty od počítačů, přes sportovní vybavení až třeba po kosmetiku. Je tedy elektronika nebo de facto všechny možné technologické produkty v případě Alzy stále tím největším motorem, pokud jde například o prodejní čísla a zájem ze strany zákazníků?
Pokud se bavíme o prodejních číslech a zájmech zákazníků, Alza je stále lídrem a tahounem v elektronice. Takže ano, elektronika a „velká bílá“ jsou stále naše nejsilnější segmenty, i přes veškerá rozšíření v dalších segmentech. Co se týče podsegmentů, hned několik z nich dělá samo o sobě obraty přes miliardu za rok: notebooky, mobilní telefony, bílé elektro, domácí elektro, počítačové komponenty, příslušenství, televize. Elektronika tedy masivně vede a táhne Alzu. Další produktové segmenty k tomu přidáváme, protože zákazníci jsou zvyklí na Alzu a chtějí stejným způsobem nakupovat i další sortiment. Zatím ale nevidíme nic, co by v budoucnosti mohlo elektroniku převálcovat.
Jaké jsou řekněme historicky nejzajímavější produkty z kategorie elektroniky či technologií, o které byl na Alze největší zájem nebo které nejvíce překvapily vedení Alzy a předčily původní očekávání a dají se označit za přelomové?
Už jsem v Alze 16 let, což je – řekl bych – dost dlouhá doba na to něco v tomto směru zažít. Nejprve přechod z počítačových komponent a počítačů na notebooky. Pak následovala kategorie mobilních telefonů, od tlačítkových telefonů přerod na smartphony. Pomyslným granátem byl Apple, který přišel s iPhonem a nasměroval celý trh. Pak všichni chtěli tablety, naivně si mysleli, že jim stačí a nepotřebují počítače, ale zjistili, že to tak není, protože s jedním zařízením se lépe konzumuje obsah a na druhém zase tvoří a pracuje. V poslední době jsou trendy v oblasti smart zařízení, či wearables a zdraví. Velmi zajímavou kategorií je samozřejmě elektromobilita, které já osobně od začátku věřím a fandím.
Jakým směrem se chce Alza vydat v příštích letech? Jsou pro ni technologie a inovace (ať už u produktů nebo služeb pro zákazníky) tím, čím se bude odlišovat od konkurence? Jaké produkty nebo technologie by mohly přinést příští velkou revoluci?
Rozdělme to na dvě části. Produkty a služby.
Co se týče produktů – tahounů, lidé už jsou přesyceni honbou za co nejlepšími parametry, protože například telefony už mají víceméně stejné funkce a není mezi nimi zase až takový rozdíl. Ale jsou tady technologie, u kterých čekáme na zlomový okamžik. Kdy se z produktu stane to, že se začne masivně nasazovat. Věříme v enormní rozšíření 3D tiskáren, kde je Česká republika ve vývoji o dost napřed a také Alza je v tomto segmentu lídrem. Dokonce jsme teď nově spustili zápůjční program 3D tiskáren do škol.V budoucnu se bude tisknout jednoduše vše doma, produkty se nebudou muset někde vyrábět a přesouvat přes kontinenty do skladů, pak do prodejen a z nich pak k zákazníkům. Tohle jednou lidstvo překoná. Dále věříme v nové kategorie či technologie jako jsou, přizpůsobená realita (AR), virtuální realita (VR), internet věci (IoT) či kategorie zaměřené na zdraví a fitness. Tahounem prodejů bude jakýkoli produkt založený na lenosti lidí, například kategorie smart cílí speciálně na to, že lidem usnadňuje život. Vidíme to i ve sci-fi filmech, které se postupně stávají realitou.
Co se týče služeb. Snažíme se zapojovat různé technologie, ať už jde o umělou inteligenci (AI) či automatizaci ve skladech a snažíme se být lídrem na trhu. Během několika měsíců přijdeme s novými velmi zajímavými produkty na poli služeb, myšleno právě v oblasti automatizace a robotizace. Investujeme spoustu peněz do vývoje, trvale pracujeme na zlepšení kvality doručování, kde chceme být ještě lepší. Je zde rozhodně prostor pro růst, proto se tomu věnujeme. Zkoušíme i např. chatboty, které pokryjí část komunikace se zákazníkem. Cílem je poskytnout jim co nejširší penzum informací tak, aby se pak už dále nemuseli ptát. Zákazníkům ale chceme nabídnout ve všech segmentech poradenství expertů. V tomto směru chceme být ve všech segmentech jasná jednička.
Před pár týdny na otevření vylepšené expozice Chytrá domácnost 2.0 padla informace, že chce Alza rozšířit a zvelebit další prostory v tržnici Holešovice, kde by mohlo vzniknout zážitkové centrum plné inovací a zajímavých technologií, včetně centra pro elektromobilitu. Jak by to mělo vypadat a v jaké fázi tento projekt aktuálně je?
Vše je stále v jednání. Alza je největším nájemcem v holešovické tržnici, jsme srdcem této části Prahy. Chceme spolupracovat s městem, protože si myslíme, že máme městu co nabídnout, rovněž tak občanům a vlastně i celé zemi. Máme příležitosti, ve kterých jsme silní a dokážeme sem stáhnout z celého světa unikátní věci. Potřebujeme ale partnera, který do toho něco dá – od města žádáme prostory, do kterých může Alza přinést jedinečný obsah, kterým se můžeme chlubit světu. Nebo například program, který bude edukativní. Aby sem jezdili lidé třeba i z Ameriky nebo Japonska a podívali se na vlastní oči, jak dokázala Alza udělat v tak malé zemi jako je Česká republika tak velká čísla, čím jsme tak jedineční a co umíme a nabízíme.
Interně tvoříme studii, ve které je i např. elektromobilita, do které Alza investuje čas, finance ale hlavně víru. Chceme spojit komerční část s edukativní, aby si to lidé mohli všechno někde vyzkoušet, včetně například nabíjení elektromobilu. Přijde nám, že je strašně neefektivní, když dnes člověk přijde k jednomu prodejci, kde si produkt vyzkouší, prodejce mu musí říct, že to je nejlepší na trhu, pak jde k dalšímu, kde vyzkouší věc jinou, prodejce mu zase řekne, že to je to nejlepší na trhu, protože musí a takto chodí a nikdo mu nedá férovou radu. Když u nás budou výrobci různých značek, můžete si přímo na jednom místě skutečně dobře vybrat a my můžeme opravdu nezávisle a fundovaně poradit, co je nejlepší pro daného zákazníka. A také chceme, aby se holešovická tržnice stala takovým trendy digitálním městečkem ve městě, kde se dá vyzkoušet i plno dalších novinek, než se rozšíří masivněji mezi zákazníky.
A zkusme se ještě s trochou představivosti a fantazie alespoň krátce přesunout do relativně nedaleké budoucnosti. Jak by mohlo vypadat nakupování na Alze za takových 5 nebo 10 let? Jak by chtěla Alza, aby to vypadalo?
My máme takovou vizi, ke které směřujeme: Nakupování myšlenkou, doručování teleportem. Nicméně asi je z toho zřejmé, že jde zatím o sci-fi. Což ovšem neznamená, že nevěříme, že to jednou bude možné. Ale jak už jsem nakousl v předchozích odpovědích, technologie nejsou v takovém stavu, abychom viděli nějaký brzký obrat či skok e-commerce a byli přesvědčeni o tom, že investice v oblastech AR/VR nakupování apod. mají takový význam, že do toho hned teď půjdeme, protože např. všichni budou mít za rok dva AR brýle apod. Dokud nepřijde produkt opravdu dostupný pro každého, budeme čekat. A také mysleme na to, že někteří budou neustále rádi nakupovat offline, protože jim to vyhovuje a potřebují si produkty osahat. Tedy nové technologie nakupování budoucnosti se nejspíše jen tak jednoduše neprosadí. My rádi děláme změny dopředu, ale zvyky zákazníků jsou velmi silné.
Z velkého množství dat už se nyní dá predikovat, co zákazníci budou potřebovat, a to dříve, než na to sami přijdou. My v Alze s tímto už pozvolna pracujeme. Zákazníkovi to ušetří spoustu času, který si místo nakupování může užít třeba s rodinou nebo svými koníčky apod., a to je naším cílem.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.