Netflix se naprosto zbláznil. Sdílení účtů může vyjít Čechy pěkně draho
- Netflix patří k populárním službám
- Streamovací gigant zavede nová opatření
- Stojí však za avizované kompromisy?

Netflix stabilně patří mezi nejpopulárnější streamovací služby planety. Jeho videotéka je rozmanitá a v posledních letech americký gigant čím dál tím víc sází zejména na vlastní obsah. Dlužno dodat, že místy se mu to i vyplácí, protože má pod palcem několik celosvětových hitů; ať už jde o seriály, filmy nebo dokumentární tvorbu.
Netflix zakáže sdílení účtů
Pokud platformu sami používáte, pak víte, že máte k dispozici několik balíčků, díky nimž jde pod jeden účet připojit vícero zařízení. A také, a to je právě pomyslný kámen úrazu, že spousta zákazníků sdílí svůj přístup s dalšími osobami (rodina, známí apod.). Důvod je zřejmý – podělit si rovnoměrně náklady.
Vezměte si třeba Netflix Premium – balíček stojí 319 Kč, můžete ho mít až na čtyřech zařízeních, takže když jej v rámci svého účtu sdílíte se třemi dalšími, vyjde vás na cca 80 Kč. To dokonale vykresluje přísloví vlk se nažral a koza zůstala celá.

Čtěte také: Čísla mluví jasně. Levnější Netflix s reklamou má být naprostý propadák
Chceš sdílet, tak si připlať!
Jenže s tím má Netflix dlouhodobě problém, protože podle posledních statistik sdílí hesla k účtům přibližně 100 milionů lidí. Nelíbí se mu fakt, že se s jeho službou takhle kupčí. Argumentuje tím, že připojení k platformě by měla zůstat v rámci jedné domácnosti a tečka. Pakliže má někdo z blízkých zájem, má si ji jednoduše zakoupit. Akcentuje zejména kvalitnější obsah, který je podmíněn příjmy, jež jsou díky tomuto fištrónskému přístupu zákazníků menší.
„Máme přehled o připojení uživatelů na základě IP adres, ID zařízení i aktivity na účtech.“ Netflix tvrdí, že masové sdílení hesel zabraňuje dalším investicím, díky čemuž stagnuje celá platforma. Omezení si už ostatně vyzkoušel i v praxi na některých trzích Latinské a Jižní Ameriky. A ano, dle očekávání to mezi uživateli vyvolalo velkou vlnu nevole.
V kuloárech zaznělo, že od března zavede nový ověřovací systém. V případě sdílení Netflix zákazníka zkontaktuje a bude požadovat zadání ověřovacího kódu. Zároveň by měl být tento úkon zpoplatněn. Mluví se o částce přibližně ve výši jednoho sta korun.

Netflix „za dýško“
V plánu je také zařazení komerčních reklam, což až dosud Netflix kategoricky odmítal. Vtip je totiž v tom, že zatímco jinde máte obsah s reklamami, byť s v omezenějším rozsahu, zdarma, zde si službu platíte a ještě budete muset něco přihodit, abyste se mohli v pohodě a nerušeně dívat. A bacha! Těch kompromisů bude s příchodem levnějšího tarifu více než je zdrávo. Zaprvé, zákazníci nemůžou oblíbené pořady sledovat offline. Žádné stahování!
Zadruhé, reklamy nelze přeskakovat. Ted Sarandos, jeden z nejvlivnějších manažerů Netflixu prohlásil, že novinka je jako dělaná pro ty, kteří chtějí platit méně a rádi sledují reklamy.
Opravdu uživatelé milují reklamy?
Jistě, vše se odvíjí od ceny. Pakliže bude měsíční poplatek cca kolem 40 až 50 Kč (což se nestane, reálně počítám s cenou kolem 150 až 200 Kč), proč ne. Určitě se najde skupinka „vyvolených“, která se ráda nechá za slevu deptat všudypřítomnou inzercí, jenže početná rozhodně nebude.
Můj názor? Hlavní problém není uživatel, ale Netflix sám. Za některé projekty utrácí nesmyslné sumy, platy herců jsou astronomické i v přímém srovnání s příjmy, které mají ve velkých blockbusterech mířících do kin. V konečném důsledku může být odliv zákazníků mnohem hroší, než si management aktuálně připouští.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz.