Jak šel čas s Huawei: mistr telekomunikací s rudým cejchem strany
Čínská společnost Huawei je dnes zřejmě tím nejlepším producentem síťových a telekomunikačních technologií, prokazatelně druhým nejprodávanějším výrobcem chytrých telefonů a také nejsilnějším hráčem na poli nových sítí 5G. V současnosti ale Huawei sužuje zřejmě největší kontroverze, kterou za svých 32 let existence mohla firma zažít. A jak se vlastně začal psát příběh jedné z nejznámějších technologických společností dneška?
Začalo to telekomunikacemi
Vznik firmy se datuje do roku 1987, poblíž Hongkongu ve městě Šen-čen. Čínská lidová republika je na konci 80. let minulého století v ekonomickém rozkvětu a kromě toho se i snaží otevřít západním investorům. V jedné z průmyslových zón v Šen-čenu tak bývalý armádní hodnostář Žen Čeng-fej (v originálním anglickém přepisu Ren Zhengfei, pozn. redakce) založil firmu, kterou nazval Huawei, což znamená v čínštině něco jako „úspěšná Čína“.
Firma začínala jako důležitý producent a vystavitel telekomunikačních sítí, nejdříve jen v Číně, později však i na dalších asijských trzích, kupříkladu v Indii. krátce po začátku 21. století Huawei spojil své síly se západními technologickými obry, jako třeba IBM, Siemens nebo Vodafone. Tehdy poprvé v historii značky vydělal Huawei více peněz venku než na domácím trhu. Jeho klienti se zvučnými jmény oceňovali především kvalitní služby za relativně nízkou cenu, která byla podmíněná specifickým čínským trhem. V tomto období dokázal Huawei především to, že fakt, že je něco z Číny, nemusí nutně znamenat, že jde o nehodnotný produkt či službu. A to nám firma dokazuje i dnes.
Rychlý 3G internet? Jedině od Huawei
Postupem času se ale Huawei dostával k tomu, díky čemu je známý v dnešních dnech, a tedy k vývoji hardwaru pro koncové zákazníky, zejména smartphonů, tabletů či laptopů. A Huawei měl v tomto odvětví již od samého začátku navrch, jenom to nikdo moc netušil. Čínská společnost totiž v letech 2005 a 2006 po boku Vodafonu přinesla světu rychlé sítě 3G a na prvních telefonech z dílny Vodafonu, které uměly 3G, Číňané přímo spolupracovali.
Nepředbíhejme však, prvním telefonem od Huawei byl totiž model z roku 2004 s jednoduchým názvem C300. Jednalo se o z dnešního pohledu hloupý telefon, který měl ale kvalitní síťové komponenty od Huawei. Po boomu 3G, na kterém se Huawei nemálo podepsal, však musel i sám čínský výrobce přijít s telefonem, který disponoval touto technologií rychlého datového přenosu. Tím bylo véčko Huawei U626 s duálním displejem a výdrží klidně až 10 dní.
(Vlevo vůbec první telefon od Huawei, model C300, napravo pak první 3G telefon od Huawei jménem U626)
S nemalou pomocí až na vrchol
Zmíněné telefony však v Evropě nemohly mít nikdy takový úspěch jako konkurence, a to z jednoduchého důvodu – protože nebyly tak snadno k dostání; Huawei je totiž prodával výhradně na domácím trhu. Sám o sobě by se Huawei nikdy takhle rychle neproslavil, pomohl mu totiž Vodafone. Ten v roce 2006 představil model V710, který byl ale celý navržený i vyrobený firmou Huawei, pouze nosil logo Vodafonu. Telefon měl 2palcový displej na véčkové konstrukci, 16 MB vnitřního úložiště a 1,3megapixelový fotosnímač.
V roce 2009 sice Huawei ukázal svůj vůbec první smartphone s Androidem, jmenoval se U8220, ale to hlavní mělo přijít až o tři roky později. Píše se rok 2012, jsme v Las Vegas na veletrhu CES a čínská firma Huawei známá hlavně díky svým telekomunikacím představuje novou řadu Ascend, která má světu ukázat, že Čína rozhodně není synonymem pro nekvalitní zboží.
První Ascend P1 nebyl žádné ultra dělo, nabízel 4,3palcový Super AMOLED displej, Android 4.0, dvoujádrový procesor a 8megapixelový fotoaparát. Ale co hlavně, nebyl drahý (stál necelých 5 tisíc korun po přepočtu) a tak měl potenciál dostat se k množství zákazníků. Huawei jej v září téhož roku vylepšil ještě o model s tehdy velmi očekávaným internetem čtvrté generace, tedy LTE.
(Huawei Ascend P1, naprosté dělo, které později přineslo i funkci rychlého internetu 4G)
Nový systém a nástup učedníka
V zimě 2012, to už si byl Huawei naprosto jistý tím, že chce i nadále produkovat smartphony, došlo k dalšímu podstatnému představení. Čínská firma tehdy, tak jako i dnes, používala operační systém Android od Googlu, nechtěla však vypadat jako stále nepříjemnější konkurence, a tak přišla s Emotion UI 1.0. Rok na to Huawei pokračoval s druhou generací Emotion UI, od září 2014 však název systému postaveného na základu Androidu výrobce zkrátil na EMUI, tehdy ve své třetí iteraci. A své EMUI používá Huawei dodnes, v létě očekává vydání osmé verze s označením EMUI 10 – název je odvozen od aktuální verze Androidu, EMUI 6.0 i 7.0 tak výrobce raději přeskočil a vůbec neuvedl.
Celý rok po uvedení první verze Emotion UI Huawei zplodil konkurencí nenáviděného sběratele zisku, podznačku Honor. V té době se Huawei stále čím dál více ubíral k náročnějším zákazníkům a potřeboval tak nabídku, která ukonejší poptávku méně majetných a méně hladových zákazníků. A k tomu se Honor hodil geniálně. Honor začal prodávat levnější smartphony, zaměřoval se na mladší zákazníky, energičtější, často i studenty a nebo jiné méně náročné zákazníky a nabízel tehdy slušné telefony s parametry konkurence, ale cenou o něco nižší. A v tom prakticky nezměněně pokračuje Honor i do dnešních dní.
(Honor 3, vůbec první smartphone pod samostatnou značkou Honor, představen v roce 2013)
Něco končí, něco nového začíná
Zkraje roku 2015 Huawei oznámil celkem šokující novinku, a to že končí s produkováním smartphonů v řadě Ascend. Tento brand neměl dál pokračovat a výrobce si z něj vypůjčil jen poslední písmenko v názvu telefonů, a sice písmeno „P“. Od té doby se totiž všechny přední kousky od Huawei jmenovaly „P“ plus číslo dané generace. A hned první vlaštovkou nových pořádků měl být vlajkový model P8 s dvěma dalšími variantami, a sice levnější P8 Lite a větším P8 Max.
A stejně jako dala řada Ascend de facto vzniknout dodnes používanému označení „P“, dočkali jsme se díky tomu i řady Mate, která také vzešla již roku 2014 z řady Ascend. Díky tomu dnes máme řadu P s vlajkovým modelem Huawei P30 Pro, což je řada spíše pro masový prodej, telefony takříkajíc pro každého. Na druhou stranu Huawei Mate převzala otěže profesionální řady pro manažery a vyšší vrstvy, což dokládají i četné luxusní varianty telefonů Mate, například při propojení s Porsche Design.
Je toto konec Huawei tak, jak jej známe?
Za svých 32 let Huawei skutečně čelilo mohutným kontroverzím a častým nařčením a nálepkováním od konkurence. Nedá se svítit, Huawei je čínská společnost, a tak byla často označována za „mazánka strany“ a „rudý maják vyslaný na západ“. Poslední a nejsilnější kontroverze se však do Huawei zakousla tak, jako žádná předchozí. Na konci května vláda USA po četných náznacích přiřadila společnost Huawei po bok firem jako je třeba ZTE na tzv. černou listinu. Tam se objeví firmy, které mohou ohrozit bezpečnost země (Spojených států, pozn. redakce) a domácí americké podniky mají tím pádem zakázáno spolupracovat se firmami na černém seznamu.
To vyústilo v ohromný výr spekulací a činů – kauzu, kterou dnes označujeme jako Huawei vs. USA -, kdy odřekl spolupráci s Huawei třeba Google, Facebook, Microsoft, Intel, Qualcomm a i další velké zámořské společnosti. Část z nich se po bok Huawei vrátilo a sabotuje tak rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa, avšak ten dost možná nejdůležitější z nich – Google – stále vyčkává. A vyčkávat může až do 19. srpna, do té doby totiž Huawei platí licence plnohodnotného operačního systému Android. Po navršení tohoto data bude čínský gigant odříznut od možnosti podporovat po softwarové stránce své aktuální smartphony, přičemž ani nové telefony nesmí Huawei osadit operačním systémem Android.
Snaha být nejlepší, třebaže bez Androidu
Tento nepříliš veselý krok západní mocnosti USA přinutil Huawei dívat si na další strany a kupříkladu začít produkovat vlastní systém, který nazve zřejmě Ark OS. Mnozí experti se shodují na tom, že po tomto obchodním šoku už Huawei nikdy nebude ta stejná firma, jakou jsme mohli vídat v minulosti. Podle slov českých zástupců čínského giganta se však v tuto chvíli nic nemění a firma stále jede na 100 %. A před tím je třeba smeknout. A mimo jiné i před tím, že Huawei dokázal obsadit druhé místo mezi nejprodávanějšími výrobci, a to i bez toho, aniž by se jeho produkty nacházely na severoamerickém trhu.
Dnes je Huawei společností zaměstnávající přes 188 tisíc lidí po celém světě a s hodnotou přesahující hranici 8 miliard amerických dolarů. Firma má do budoucna velké plány, v září má na trh uvést svůj skládací smartphone Huawei Mate X, poté i novou generaci standardních modelů Mate 30. Kromě toho se snaží po celém světě rozšířit fenomén 5G, který zatím nachází domovské prostředí jen v Asii. Jde o firmu, která technologickému světu přinesla hodně úspěchů a i ona sama teď musí dokázat, že něco vydrží. Otázkou však zůstává, zdali to s ní vydrží i její zákazníci…
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz.