Facebook a Instagram díky Applu na kolenou?! Vyhrožují, že nebudou zdarma
- Apple skrz nedávné kauzy změnil bezpečnostní politiku
- S nástupem iOS 14.5 jsou uživatelé mnohem lépe chránění
- K tomu jim napomáhá i nová funkce transparentního sledování aplikací
- Jak to vypadá, Facebook s tím má hodně velký problém

Tak to vypadá, milí čtenáři, že nakonec se „ucho utrhlo“. Tím samozřejmě zkráceně parafrázuji známé lidové rčení, tentokrát v souvislosti s Facebookem a Instagramem, kterým zatnul tipec slovutný Apple; a dost možná nebude první. Že vám momentálně není jasné, o co jde? Tak čtěte prosím velmi pozorně.
Konec tajného sledování!
Poměrně nedávno jsme vás v tomto samostatném článku informovali, že jablečný podnik chystá v rámci iOS velmi zásadní změny. S mottem „bezpečně a transparentně“ chtěl s maximálním možným úsilím chránit citlivá data uživatelů. Podle několika indicií mohlo jít ať už přímo nebo nepřímo o reakci na nedávnou kauzu v souvislosti s platformou WhatsApp.
A že Apple slovo drží, dokazuje i nový update iOS 14.5, resp. iOS 14.5.1, který rozhodně nejde jen cestou udržovacích nebo kosmetických změn. Například zbrusu nová funkcionalita transparentního sledování aplikací umožňuje vám, uživatelům, získat poměrně ucelený přehled o tom, která appka smí (nesmí) sledovat vaše aktivity v dalších aplikacích či webových stránkách. A to je pomyslný kámen úrazu!
Nepřehlédněte: V iOS 14.5 jsou bezpečnostní trhliny! Okamžitě aktualizujte na iOS 14.5.1
Zuckerberg právem zuří
Facebooku se to totiž nelíbí, a opravdu hodně. Celý systém „nakládání“ s uživatelskými daty se mu totiž díky zásahu Applu drolí pod rukama. To není žádný pokus o rýpnutí následované blaženým úsměvem, to je zkrátka holý fakt. A upřímně se nedivím, že Mark Zuckerberg, CEO společnosti, je vytočený do běla.
Snad měl i prohlásit, že znemožnění cílených reklam citelně ohrozí zejména malé a úspěšně se rozvíjející startupy, ale za jakou cenu, ptám se. Pakliže získávání takových citlivých informací, které kolikrát končí na nezabezpečených serverech, kde se s nimi vesele kupčí jak na „tržnici v Káhiře“ asi není dobrou devízou toho, že je všechno v pořádku.
Nově s „výhružným“ prosíkem
Každopádně, nově je všechno jinak, jak potvrzují první reakce uživatelů například na Twitteru. Po otevření aplikací Facebook a Instagram se před vašima očima na displeji nejspíš objeví okno, ve kterém se apeluje na udělení oprávnění, protože díky tomu:
- Získáte lépe personalizovanou reklamu
- Podpoříte společnosti, které k oslovení zákazníků spoléhají na reklamy
- Pomůžete udržet Facebook (popřípadě Instagram) zdarma
Náš TIP: Facebook a Apple na ostří nože. Začíná bitva o svobodu na internetu
Ať už se rozhodnete jakkoliv, držím vám upřímně palce. Sám FB používám zejména kvůli chatovací appce Messenger, tudíž v rámci svého účtu „králi reklam“ o své osobě nabízím jen základní penzum informací. Na druhou stranu ale nejsem bláhový a vím, že i z konverzací si o mě bez problémů vytáhá ledasco.
Závěr
Nicméně krok Applu kvituji a doufám, že je to jen začátek a opravdu upřímná snaha, jak chránit uživatele. A Facebook? Věta „pomůžete udržet Facebook a Instragram zdarma“ působí až úsměvně. Věří snad někdo, že tento miliardový byznys je skutečně v ohrožení a tudíž osud „bezplatné“ aplikace záleží na nás, obyčejných lidech? Možná by měl Mark Zuckerberg celý model „férově“ překopat, co říkáte?