Facebook a Apple na ostří nože. Začíná bitva o svobodu na internetu
- Facebook otevřeně vystupuje proti Applu v otázce ochrany vývojářů v App Store
- Bitva vrcholí dnes, kdy Facebook prostřednictvím denního tisku kritizuje Apple
- Zuckerberg přitom hrozí, že jde pouze o první ze série reklam

Vše začalo s Epicem
Základem sporu je to, že Facebooku se nelíbí nová politika Applu směrem k vývojářům aplikací pro obchod App Store. Smršť kritiky vůči společnosti s jablkem v logu odstartovala v září letošního roku kauza vývojářského studia Epic Games. Tomu se nelíbilo nové nařízení Applu ohledně přerozdělování prostředků mezi firmou a vývojáři.
Nová pravidla Epic odmítl respektovat a tak byl z App Store bez milosti vyhozen; od té chvíle není možné si na iPhone, iPad či Mac stáhnout hry jako je Fortnite, Infinity Blade a podobně. To je však pouze špička ledovce, aféra totiž rozpoutala vlnu zájmu o tuto problematiku. Později se k ní přidalo Spotify anebo Facebook, který do Applu dlouhodobě ryje.
TIP: Apple i Google zakázali ve svých obchodech Fortnite. Tvůrci se bouří
Facebook si nebere servítky
Největší sociální síť na trhu kritizuje zejména chování v oblasti App Storu, které má podle Facebooku šanci zničit menší vývojářská studia, protože jednoduše nebudou mít z čeho žít. Druhý problém se týká sběru dat, které zcela logicky haní zejména Facebook, jenž si na tom staví reklamu.
Zde narážíme na to, že iOS se v blízké době naučí informovat uživatele o tom, že aplikace sbírá data pro účely direktivního marketingu, ergo cílené reklamy. Pak už bude pouze na uživatelích, jestli praktiku dovolí či nedovolí. A jelikož Facebook počítá s tím, že většina lidí zvolí záporně, představuje to komplikace pro modrou síť ve sběru dat a následném vydělávání na personalizované reklamě.
Facebook si proto ve středečním vydání amerických deníků s největším dosahem (New York Times, Wall Street Journal a Washington Post) zaplatil celostránkovou reklamu, kde se jasně vymezuje proti chování Applu a tvrdí, že malých firem zaměřených na personalizovanou reklamu je přes 10 milionů a pro většinu představují příjmy z tohoto typu marketingu víc jak 60 %.

TIP: Problém nenasytného App Storu je jen špička ledovce. Můžou padat hlavy!
První rána kapitána…
Na svém blogu pak Facebook podrobněji vysvětluje celou problematiku i pozadí svého sdělení. Facebook se ohání nejen složitostí situace během koronavirové pandemie, ale také současným trendem, který jasně dělá z cíleného marketingu jedinou skutečně účinnou formu reklamy na internetu.
Zakladatel a výkonný ředitel společnosti Facebook Mark Zuckerberg dokonce přitvrzuje a říká, že jde pouze o první ze série reklam v tištěných amerických médiích. Apple se k činu zatím nijak nevyjádřil a dá se počítat s tím, že ani nevyjádří.